Sverige får nytt koordinat- och höjdsystem

Nej, northingvärdena är inte desamma. Linjer med konstant northing i en TM-projektion är på jordytan storcirklar som skär medelmeridianen vinkelrät samt skär ekvatorn 90° från medelmeridianen. Northingvärdet är lika med avståndet längs medelmeridianen från ekvatorn till skärningspunkten om false northing=0, vilket det är i både UTM och SWEREF 99 TM. SWEREF 99 TM har medelmeridianen E15°. Punkten N60° E11° ligger i UTM-zon 32 som har medelmeridianen E9°. Den storcirkel som skär N60° 2° från medelmeridianen kan inte ha samma northingvärde som den som skär samma latitud 4° från medelmeridanen.

Inte heller finns det något enkelt samband mellan eastingvärdena. Linjer med konstant easting är ellipser vilkas plan är parallella med medelmeridianens plan. Linjer med konstant easting i en projektion är således inte parallella med linjer med konstant easting i en annan projektion med annan medelmeridian.

Linjer med konstant northing och easting i SWEREF 99 TM blir båglinjer i UTM zon 32. Det går alltså inte ens att transformera genom translation och vridning annat än möjligen över ett område som är så litet att man kan bortse från linjernas krökning.

Punkten N60° E11° ligger i närheten av Lillestrøm utanför Oslo så det lär inte bli aktuellt att ange den i SWEREF 99 TM men den kan ju få tjäna som ett exempel i alla fall. Dess koordinater är i UTM 32V 611544 6653097 och i SWEREF 99 TM 6658157 276980. Observera att i UTM anger man easting först men i SWEREF 99 TM anger man northing först.
 
Tack för den utförliga förklaringen! Det vore än lättare att begripa geometrin om det funnes en bra sida där det hela illustreras. Tacksam för tips.
 
Känslor inför SWEREF 99

Läste lite om SWEREF 99

http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=2470

Om jag förstår så är det 2007-01-01 som gäller som införandedatum (åtminstone var det det som planerades förra året, någon som har färskare uppgifter?). Bl.a. så finns riktlinjer för ny kartindelning för fastighets-, terräng- och vägkartorna (se dokumentet "Nytt indexsystem och ny kartbladsindelning, slutrapport" som det länkas till från länken ovan).

Vore lite intressant att höra reaktioner på SWEREF 99 från användarled. De gamla koordinaterna i Rikets Nät, samt även kartindelningen används i många sammanhang, t.ex. för naturinventeringar m.m.

Hur känner du inför införandet av SWEREF 99?
 
Re: Känslor inför SWEREF 99

kr-val; sa:
Läste lite om SWEREF 99

http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=2470

Om jag förstår så är det 2007-01-01 som gäller som införandedatum (åtminstone var det det som planerades förra året, någon som har färskare uppgifter?). Bl.a. så finns riktlinjer för ny kartindelning för fastighets-, terräng- och vägkartorna (se dokumentet "Nytt indexsystem och ny kartbladsindelning, slutrapport" som det länkas till från länken ovan).

Vore lite intressant att höra reaktioner på SWEREF 99 från användarled. De gamla koordinaterna i Rikets Nät, samt även kartindelningen används i många sammanhang, t.ex. för naturinventeringar m.m.

Hur känner du inför införandet av SWEREF 99?

På Lantmäteriets databaser kommer koordinatsystembytet att ske under 26-31 januari 2007, där 30-31 januari främst är reservdagar. Under en icke specificerad övergångstid kommer koordinater att levereras i båda systemen.

Personligen är det inga större bekymmer, om bara Silva läggar in SWEREF 99 TM (och gärdna också de lokala Sweref 99 systemen) i en ny Firmware till sin Multinavigator. Annars får jag nog hosta fram pengar och införskaffa en ny hobby-GPS. Kanske lika bra då Silva Multinavigator har några år på nacken.

/Niklas
 
Nya kartblad

blir det under 2007.

Här klipp från Lantmäteriets hemsida länken som Per gett ovan.

"FAKTARUTA
Bytet av referenssystem innebär att Lantmäteriets tryckta kartor förändras.

Fastighetskartan får formatet 800 mm X 400 mm och trycks i skala 1 : 12 500, levereras från 1 april 2007.
Terrängkartan och vägkartan får formatet 750mm X 800 mm. Alla kartblad kommer att tillhandahållas innan utgången av 2007.
Införandet av övriga kartserier sker successivt från och med 2007 i samband med revidering, tryckning och utgivning av dessa."

Jag är inte så påläst. Kan man ha nytta av gamla kartor med RT 90 rutnät om man får koordinater i tredimensionella SWEREF 99?

Vi som skaffat Tyvekkartor som kommer att hålla några decennier kanske får behålla gamla GPSer med RT 90?

Så stora konsekvenser för den som redan har ett stort kartbibliotek idag blir det nog inte omedelbart. Men kanske bäddar detta så småningom för mycket bättre vektoriserade kartor i våra GPSer och datorer.

Thure
 
Re: Nya kartblad

thureb; sa:
Vi som skaffat Tyvekkartor som kommer att hålla några decennier kanske får behålla gamla GPSer med RT 90?
Utekartan har SWEREF99 med bruna linjer, precis som modernare Terrängkartor. Vet inte hur det är med SSSK:s jubileumskarta på rak arm.
En fördel med RT90 är att rutorna är kilometerstora = lätt att uppskatta avstånd.
 
Det kommer att finnas ett rutnät med kilometerrutor även på Terrängkartor i SWEREF 99 TM. För att undvika förväxling med RT 90 så kommer linjerna att redovisas i en annan färg än svart (troligtvis blå).

För den som fortfarande vill vill använda RT 90 kommer kartorna att innehålla kantmarkeringar i ramen samt kryss inne i kartan.

Gradnät i SWEREF 99 (WGS 84) kommer att redovisas som idag, kanke med någon färgändring.

Designarbetet pågår och är nog inte klart förrän i början av nästa år.

/torbjörn
 
Re: Re: Nya kartblad

kr-val; sa:
Utekartan har SWEREF99 med bruna linjer, precis som modernare Terrängkartor. Vet inte hur det är med SSSK:s jubileumskarta på rak arm.
En fördel med RT90 är att rutorna är kilometerstora = lätt att uppskatta avstånd.

Tittade lite på mina Tyvekkartor/Utekartor. Verkar vara lite olika bruna markeringar och linjer. Men jag tolkar alla siffror som grader och minuter. På bladet EV01 Norra Vättern finns siffror i kanten med brun färg t ex 5830š som jag tolkar som 58 grader 30 minuter nord. Jag tror inte att det är SWEREF99.

På SSSKs jubileumskarta är det hur som helst grader och minuter.

Egentligen är det mest intressant hur rutnätet representerar koordinater för att man lätt skall kunna mäta fram siffror för en waypoint och där är det vad jag förstår RT90 som gäller på samtliga Svenska topografiska Tyvekkartor (Terrängkartan 1/50 000) fram till nu.

Vad kommer att gälla på Västkustserien därvidlag?

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vart får man tag i eTrax Summit någonstans i Sverige???? Navigering 2
nicko_ Androidapp med offline fjällkarta för både Norge och Sverige Navigering 7
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
Dalu0700 GPS vandring i Sverige och utland Navigering 2
Gavia_Stellata Finns kartor över Sverige till Magellans GPSer Navigering 4
dabac Höjddatabas Sverige /klarälven Navigering 0
Timid GPS för Toppturer i Sverige, Norge och Alperna Navigering 1
Jozii Geocoin Race Sverige Navigering 0
erik.p Köpråd : GPS som funkar i Sverige & USA Navigering 2
Brune eTtrex Legend HCX och Vista HCX nu i Sverige Navigering 8
orkesterchefen Garmin Rino värdelös i Sverige eller... Navigering 2
stefanwetterstad Är det omöjligt att köpa norsk topokart i Sverige? Navigering 2
avslLM Ny höjdmodell över Sverige (?) Navigering 2
eloserik Nu har Garmin Sverige upptäckt att de säljer 60CSX Navigering 1
SkogsCalle Garmin 60CSx finns nu att köpa i Sverige Navigering 9
bosj Sverige karta med postnummer och kommun Navigering 0
annsun Var finns Garmin 60 CS i Sverige? Navigering 22
vonhall Geocaching i Sverige Navigering 4
GPSJohn GPS-butik i Sverige? Navigering 8
fafner Affärer i sverige Navigering 0
melv USA vs. Sverige Navigering 1
XPAT Skillnad på USA och Sverige Navigering 14
morgan.sandberg GPS priser i Sverige. Navigering 12
Sabbelina USA köpt Magellan 315, lönt i Sverige? Navigering 17
PR Karttäckning över hela Sverige från Garmin Navigering 18
Christer.Holmstrom Köpa Garmin GPS (ex. Etrex Vista) i Sverige Navigering 16
MTE MapSource i Sverige Navigering 4
olhe Mapsource Sverige i 1:100.000 Navigering 16
dragan OziExplorer vs. Gröna Kartan och Sverige Kartan Navigering 2
ALj Route 66 Sverige 2003 glädjande! Navigering 4
goranwi Route 2000 Sverige till salu Navigering 2
hogskolan Mapsource Sverige/Danmark Navigering 7
Sportbil Ny MapSource för Sverige i januari! Navigering 4
pefo Var köper man GPS mouse i Sverige? Navigering 0
ejø Waypoints i Sverige Navigering 5
Waypoints Sverige\Godtland Navigering 1
MirKov Sverige kartor för EPOC (Street planner99) Navigering 0
wima Skriva ut kartan själv- bra idee, men hur får jag den vattentät? Navigering 28
Coachmike Får inte upp V3 kartan i Base Camp! Navigering 4
Tobias.Åsman Vart får man tag på kartor för utskrift? Navigering 14
Sensonic Hur får Alla kartor samtidigt i en Colorado 300? Navigering 5
Ehrsa Ny GPS-satellit får äldre GPS:er att sluta fungera! Navigering 0
375hh Hur får jag kurs på min Garnmin 60csx? Navigering 15
masvean Hvor på nett får jeg kjøpt finnske turkart??????? Navigering 3
wongfu Får inte planerade rutter att fungera med Garmin 60c Navigering 7
Martin Fjäderlätt Studenter får Lantmäteriets kartor på webben! Navigering 30
maggi Mitt fugawi får ej kontakt med GPS clip-on Navigering 0
maggi Fugawi får ingen GPS-kontakt. Jag behöver hjälp Navigering 0
etrexlegend Hur får man ut koordinater från Mapblast? Navigering 3
Tony_Avesta Nä nu får ni hjälpa mig!! Navigering 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.