Voudnestjåkkå - sarektjåkkås nordtopp

Hej! Det finns en bra artikel på utsidan som beskriver en variant av lilla sarektraversen: https://www.utsidan.se/cldoc/sarek-en-solotravers-over-sma-och.htm

Jag och två kompisar gick liknande tur i lördags, tänkte göra lite små tillägg till artikeln som kanske kan va användbart för nästa.

- ner från spikja, vi hade dimma större delen av turen och hittade inte kammen ned som beskrevs. Vi gick en kam ner som låg ungefär där och hade liknande svårighetsgrad på 2 upptag cirka 3m och 7m grad 2-3, dock inget en går i front (som artikeln beskriver) och mycket mycket löst. Även nedan upptagen fick en gå rätt långt i brant och mycket lös klipp- och blockterräng. Vi använde inte rep här. Kanske mest för att det inte va några naturliga firningspunkter. Ett annat replag (otroligt att träffa på fler där en kass dag!) Gick en annan intilliggande väg ner rännor, men det va nog liknande vägen vi tog i karaktär ändå. Resten av turen va betydligt fastare (Dock löst bitvis ändå).

-firningarna ner från stortoppen. Stand är slingor runt lösa block varav ett ruckbart av en Person. Det sitter gamla slingor, men inga buntar (1-2st). Vi gjorde passiva backups (som vi inte lämnade) med kammar storlek mindre än röd cirka 2-4m från firningspunkterna. Lämnade nytt 5mm snöre i ett större block på den firning som kändes mest kass. Om någon vill gardera sig om bättre firningspunkter är det nog bra å ha med cirka 10-12m (eller nåt sånt) repsnöre och grejer till passiva backups. Helst skulle en fixa bättre punkter men då kanske kammar och/eller väldigt mkt rep måste offras. Vet inte om replaget efter oss fixade till nåt bättre å lämnade.

- om en går motsatt väg. Iallafall under de förhållanden vi hade hade jag velat ha gul å blå kam för haken mot stortoppen. En handspricka i den storleken. Men det ser ju enkelt ut och är det torra förhållanden kanske det är överflödigt.

För oss 14h 45min från nedan voudnestjåkkå till läger en del höjdmeter upp på guphervagges östsida. I kraftiga broddar på löpskor, 3000höjdmeter upp. 6h 30min in från sourva och 6h 30min tillbaka "norra" vägen.

Superfin tur, rekommenderas!
 
Bilder som visar haket till butchtoppen och terrängen ned från spikja. Övriga passager finns bättre bilder i artikeln här på utsidan
 

Bilagor

  • 20170819_112244.jpg
    20170819_112244.jpg
    56.3 KB · Visningar: 453
  • 20170819_091645.jpg
    20170819_091645.jpg
    35 KB · Visningar: 422
  • 20170819_091640.jpg
    20170819_091640.jpg
    37.6 KB · Visningar: 408
Det gick att se en fet spricka på glaciären som artikeln föreslår som väg ned spikja. Syns även på denna inzoomade bild. Vi gick alltså ner en bit till höger om glaciären i bild
 

Bilagor

  • 20170822_220336.jpg
    20170822_220336.jpg
    99.7 KB · Visningar: 406

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.