Sverige får nytt koordinat- och höjdsystem

Re: Re: Re: Nya kartblad

thureb; sa:
kr-val; sa:
Utekartan har SWEREF99 med bruna linjer, precis som modernare Terrängkartor. Vet inte hur det är med SSSK:s jubileumskarta på rak arm.
En fördel med RT90 är att rutorna är kilometerstora = lätt att uppskatta avstånd.

Tittade lite på mina Tyvekkartor/Utekartor. Verkar vara lite olika bruna markeringar och linjer. Men jag tolkar alla siffror som grader och minuter. På bladet EV01 Norra Vättern finns siffror i kanten med brun färg t ex 5830š som jag tolkar som 58 grader 30 minuter nord. Jag tror inte att det är SWEREF99.

Vad kommer att gälla på Västkustserien därvidlag?
Tyvärr finns det ett tryckfel på just EV01 Norra Vättern där siffrorna inte ser ut som grader och minuter. Men det som står som 5830š skall tolkas som 58 grader och 30 minuter. På alla övriga kartor står grader och minuter. Dessa är SWEREF99. Vad får dig att tveka? T.ex. kan man använda de koordinattransformationsverktyg som finns på lantmateriet.se och kontrollera.

Västkustkartorna kommer att se lika dana ut som de tidigare kartorna härvidlag.
 
Re: Re: Re: Nya kartblad

thureb; sa:
Egentligen är det mest intressant hur rutnätet representerar koordinater för att man lätt skall kunna mäta fram siffror för en waypoint och där är det vad jag förstår RT90 som gäller på samtliga Svenska topografiska Tyvekkartor (Terrängkartan 1/50 000) fram till nu.
Ja och här är det intressant hur man skall kunna mäta in koordinaterna i SWEREF99 för en punkt given på kartan. T.ex. i höjd med Hjälmaren är avståndet mellan två longitud-strek med 5 minuters skillnad (t.ex. 15 grader och 20 minuter samt 15 grader och 25 minuter) ca. 95 mm. D.v.s. 19,2 mm per grad. I höjd med Oskarshamns kärnkraftverk är det 20 mm per grad.
Latitudmässigt är det 37 mm per grad. Har ingen känsla för om detta skiljer sig för olika latituder.
I vilket fall som helst verkat det rätt kört att kunna mäta in en punkts koordinater i SWEREF99 med en linjal, eller går det?
 
Re: Re: Re: Re: Nya kartblad

kr-val; sa:
thureb; sa:
Egentligen är det mest intressant hur rutnätet representerar koordinater för att man lätt skall kunna mäta fram siffror för en waypoint och där är det vad jag förstår RT90 som gäller på samtliga Svenska topografiska Tyvekkartor (Terrängkartan 1/50 000) fram till nu.
Ja och här är det intressant hur man skall kunna mäta in koordinaterna i SWEREF99 för en punkt given på kartan. T.ex. i höjd med Hjälmaren är avståndet mellan två longitud-strek med 5 minuters skillnad (t.ex. 15 grader och 20 minuter samt 15 grader och 25 minuter) ca. 95 mm. D.v.s. 19,2 mm per grad. I höjd med Oskarshamns kärnkraftverk är det 20 mm per grad.
Latitudmässigt är det 37 mm per grad. Har ingen känsla för om detta skiljer sig för olika latituder.
Detta nord-sysdliga skalavstånd skiljer sig icke nämnvärt mellan olika latituder (avplattningen vid polerna är ju ytterst marginell, endast ca 1/300). Däremot är ju det öst-västliga skalavståndet direkt beroende av latituden.
kr-val; sa:
I vilket fall som helst verkat det rätt kört att kunna mäta in en punkts koordinater i SWEREF99 med en linjal, eller går det?

Jo då, det lär gå. Åtminstone om kartan har ett rutnät baserat på plankoordinater i SWEREF 99 (troligtvis SWEREF 99 TM).

SWEREF 99 finns (precis som RT 90) näligen som både lat/long och vanliga plankoordinater. Plankoordinaterna i SWEREF99 finns dessutom i flera varianter (medelmeridianer), där SWEREF 99 TM blir den nationelt rådande varianten med skalfaktor 0,9996.
/Niklas
 
Re: Re: Re: Re: Nya kartblad

kr-val; sa:
Men det som står som 5830š skall tolkas som 58 grader och 30 minuter. På alla övriga kartor står grader och minuter. Dessa är SWEREF99. Vad får dig att tveka?

Hittade ingenstans på kartan uppgiften att meridianerna representerar SWEREF99.
Hur är det med projektionen blir den likadan i RT90 och SWEREF99? För det är lite svårt att förstå att man kan ha samma kartbild med rutmönster för RT90 och meridianer för SWEREF99 annars.

Min fråga ovan blottar säkert min okunnighet. Finns den någon bra basal sida som reder ut detta med olika kartdatum och projektioner från grunden?

Kan man ha meridianer enligt WGF84 och rutnät enligt RT90 eller SWEREF99 på samma kartblad??

Thure
[Ändrat av thureb 2006-11-20 kl 10:21]
 
Re: Re: Re: Re: Re: Nya kartblad

thureb; sa:
Min fråga ovan blottar säkert min okunnighet. Finns den någon bra basal sida som reder ut detta med olika kartdatum och projektioner från grunden?

Kan man ha meridianer enligt WGF84 och rutnät enligt RT90 eller SWEREF99 på samma kartblad??

Thure

Detta med projektioner är mer än en vetenskap. Det där nog därför ett antal stora matematiker ägnat mycket tid och tankemöda vid utvecklandet av just ”sin” metod under årens lopp.

Några länkar till relevanta sidor hos Lantmäteriverket
http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=3014 (bra startsida för den som vill fördjupa sig på detta område

en startsida med rapporter från Lantmäteriverket är http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=11130


lite länkar
http://www.lm.se/geodesi/kartprojektion/merkonv.htm#online

http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=2470

http://www.lantmateriet.se/upload/f...T90_Samband/Transformationsparametrar_pdf.pdf

många av mina gamla länkar funkar inte (kan kanske bero på att Lantmäteriverket har/har haft flera topdomäner.


Och ska man förstå transformationer bör man ha läst mer matematik än gymnasienivå. Kunskaper i sfäriskgeometri och matrismatematik är en fördel.

Hittade för övrigt ett forum för GPS användare som jag nog inte sett förut


”Detta forum är tänkt för användare av GPS och satellitpositionering vid såväl vardaglig GPS användning som mer noggrann (geodetisk) mätning. Dela med dig av erfarenheter eller ställ frågor om det är något du undrar, så att andra kan ta del av det och eller svara.”


http://swepos.lmv.lm.se/forum/asp1/msgboard1.asp

Edit: jag gjorde någon rensning i Thures inlägg som verkar ta bort reklamen eller är det den långa länken.
Det var inte medvetet.

Per
[Ändrat av Brune 2006-11-20 kl 11:41]
 
Re: Re: Re: Re: Re: Nya kartblad

thureb; sa:
Min fråga ovan blottar säkert min okunnighet. Finns den någon bra basal sida som reder ut detta med olika kartdatum och projektioner från grunden?

Kan man ha meridianer enligt WGF84 och rutnät enligt RT90 eller SWEREF99 på samma kartblad??

Thure

WGS84 heter det. Ursäkta skrivfelet ovan.

Tack för länkarna Per.

Klipper ihop en del text från LM med några egna kommentarer nedan.

Tydligen så använder LM samma projektion på alla sina kartor nämligen Gauss-Krügers (Transversal Mercator) projektion. Den projektionen är vinkelriktig och avbildar den valda medelmeridianen längdriktig.

"De svenska kartornas rätvinkliga system eller rutnät brukar även kallas 'Rikets nät'.
I princip så lägger man då en cylinder runt jorden som touchar meridianen 15 grader ost om Greenwich dvs ca genom Örebro.

"I Sverige och en del andra länder är konventionen att x-axeln i detta sammanhang är riktad mot norr och y-axeln mot öster. Alltså omvänt mot skolboksgeometrin där y-axeln är riktad uppåt och x-axeln åt höger. I många andra länder är dock konventionen den omvända, t.ex. i anglosaxiska länder där x brukar kallas för 'Northing' och y för 'Easting'."

"Tredimensionella system
I takt med ökad användning av satellitbaserade mätmetoder (GPS/GNSS) har också betydelsen för tredimensionella referenssystem ökat. I de nya, globalt anpassade tredimensionella referenssystemen kan en position anges på ett entydigt sätt som kan användas över hela jorden. Exempel på tredimensionella referenssystem är WGS 84 och SWEREF 99."

"Tvådimensionella system
Våra traditionella referenssystem är att betrakta som tvådimensionella, det vill säga de har ingen direkt koppling till höjdkomponenten. Detta gäller till exempel för RT 38, RT 90, regionsystemen och lokala, kommunala system. Plana koordinater har vi också i form av projektioner av de nationella referenssystemen, det kan vara till exempel RT 90 2,5 gon V 0:-15 eller SWEREF 99 TM."

Lite förvirrande är det allt t ex att SWEREF 99 ovan finns både som tredimensionellt och tvådimensionellt system.

Thure
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nya kartblad

thureb; sa:
Lite förvirrande är det allt t ex att SWEREF 99 ovan finns både som tredimensionellt och tvådimensionellt system.
Inte alls, SWEREF 99 och SWEREF 99 TM är olika saker. TM betyder ju Transverse Mercator vilket är den 2-dimensionella avbildningen av SWEREF 99.

Den som känner sig osäker just nu tror jag kommer att förstå skillnaden ganska snart.

/torbjörn
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nya kartblad

tobbedj; sa:
thureb; sa:
Lite förvirrande är det allt t ex att SWEREF 99 ovan finns både som tredimensionellt och tvådimensionellt system.
Inte alls, SWEREF 99 och SWEREF 99 TM är olika saker. TM betyder ju Transverse Mercator vilket är den 2-dimensionella avbildningen av SWEREF 99.

Den som känner sig osäker just nu tror jag kommer att förstå skillnaden ganska snart.

/torbjörn

Tack Torbjörn. Alltid trevligt när en förkortning får en vettig förklaring. TM kan ju betyda en del annat också som t ex trademark.

Thure
 
Om det är någon som behöver konvertera koordinater till eller från SWEREF 99 TM kan kanske mitt Excelblad vara av intresse. Det hanterar plankoordinater (RT90 och SWEREF 99 TM) samt lat/lon (SWEREF 99, dvs i praktiken WGS 84). Beräknar dessutom höjd över havet från ellipsoidhöjden. Algoritmerna är skrivna i Visual Basic for Applications. Kodmodulen är oskyddad varför det är möjligt att kopiera koden. Skicka mig ett e-mail så får du Excelbladet (Microsoft Office Excel 2003).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vart får man tag i eTrax Summit någonstans i Sverige???? Navigering 2
nicko_ Androidapp med offline fjällkarta för både Norge och Sverige Navigering 7
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
Dalu0700 GPS vandring i Sverige och utland Navigering 2
Gavia_Stellata Finns kartor över Sverige till Magellans GPSer Navigering 4
dabac Höjddatabas Sverige /klarälven Navigering 0
Timid GPS för Toppturer i Sverige, Norge och Alperna Navigering 1
Jozii Geocoin Race Sverige Navigering 0
erik.p Köpråd : GPS som funkar i Sverige & USA Navigering 2
Brune eTtrex Legend HCX och Vista HCX nu i Sverige Navigering 8
orkesterchefen Garmin Rino värdelös i Sverige eller... Navigering 2
stefanwetterstad Är det omöjligt att köpa norsk topokart i Sverige? Navigering 2
avslLM Ny höjdmodell över Sverige (?) Navigering 2
eloserik Nu har Garmin Sverige upptäckt att de säljer 60CSX Navigering 1
SkogsCalle Garmin 60CSx finns nu att köpa i Sverige Navigering 9
bosj Sverige karta med postnummer och kommun Navigering 0
annsun Var finns Garmin 60 CS i Sverige? Navigering 22
vonhall Geocaching i Sverige Navigering 4
GPSJohn GPS-butik i Sverige? Navigering 8
fafner Affärer i sverige Navigering 0
melv USA vs. Sverige Navigering 1
XPAT Skillnad på USA och Sverige Navigering 14
morgan.sandberg GPS priser i Sverige. Navigering 12
Sabbelina USA köpt Magellan 315, lönt i Sverige? Navigering 17
PR Karttäckning över hela Sverige från Garmin Navigering 18
Christer.Holmstrom Köpa Garmin GPS (ex. Etrex Vista) i Sverige Navigering 16
MTE MapSource i Sverige Navigering 4
olhe Mapsource Sverige i 1:100.000 Navigering 16
dragan OziExplorer vs. Gröna Kartan och Sverige Kartan Navigering 2
ALj Route 66 Sverige 2003 glädjande! Navigering 4
goranwi Route 2000 Sverige till salu Navigering 2
hogskolan Mapsource Sverige/Danmark Navigering 7
Sportbil Ny MapSource för Sverige i januari! Navigering 4
pefo Var köper man GPS mouse i Sverige? Navigering 0
ejø Waypoints i Sverige Navigering 5
Waypoints Sverige\Godtland Navigering 1
MirKov Sverige kartor för EPOC (Street planner99) Navigering 0
wima Skriva ut kartan själv- bra idee, men hur får jag den vattentät? Navigering 28
Coachmike Får inte upp V3 kartan i Base Camp! Navigering 4
Tobias.Åsman Vart får man tag på kartor för utskrift? Navigering 14
Sensonic Hur får Alla kartor samtidigt i en Colorado 300? Navigering 5
Ehrsa Ny GPS-satellit får äldre GPS:er att sluta fungera! Navigering 0
375hh Hur får jag kurs på min Garnmin 60csx? Navigering 15
masvean Hvor på nett får jeg kjøpt finnske turkart??????? Navigering 3
wongfu Får inte planerade rutter att fungera med Garmin 60c Navigering 7
Martin Fjäderlätt Studenter får Lantmäteriets kartor på webben! Navigering 30
maggi Mitt fugawi får ej kontakt med GPS clip-on Navigering 0
maggi Fugawi får ingen GPS-kontakt. Jag behöver hjälp Navigering 0
etrexlegend Hur får man ut koordinater från Mapblast? Navigering 3
Tony_Avesta Nä nu får ni hjälpa mig!! Navigering 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.