Mot nya höjder - Palkattjåkkå 14m högre än tidigare

Hej!

2089. 2023. 2043. 2076. 2002. Bara siffror för vissa, siffror med nästan magisk laddning för mig. Kanske även för andra? För jag antar att även många andra fjällfantaster direkt kopplar dessa siffror till olika lappländska fjälltoppars höjd.

Med risk då för att rubba vissa personers cirklar tänkte jag tipsa om en "upptäckt" jag gjort. Nämligen om den topp i Sarek som (hittills) angivits till 2002 möh på fjällkartan, Palkattjåkkå (Balgattjåhkkå).

Lantmäteriet håller sedan några år tillbaka på att laserskanna hela Sverige för att göra en ny nationell höjdmodell. De är inte helt klara med fjällvärlden, men en del av Sarek är färdigställt. Jag har köpt dessa höjddata nyligen. "Upplösningen" är väldigt god, terrängen är inmätt med minst en mätpunkt per 2x2m ruta. Precisionen i höjd anges till 1 dm som bäst, men kan vara sämre i vissa områden beroende på terrängens beskaffenhet. Men överlag är detta alltså data med mycket stor noggrannhet jämfört med tidigare tillgängliga mätningar från tex flygfotograferingar.

När jag tittar närmare på vissa delar av dessa höjddata så är det kul att jämföra med och hitta skillnader mot vad som anges i nuvarande fjällkartan vad gäller höjdangivelser för olika fjälltoppar. En sak jag upptäckt är att Palkattjåkkås topp enligt den nya laserskanningen ligger på 2016 meter höjd. På fjällkartan anges som sagt höjden till "bara" 2002 meter, alltså avsevärt lägre. Även vad gäller andra toppar finns stora skillnader mellan kartan och de nya mätningarna, vilket egentligen inte är så konstigt, det är ju därför terrängen nu mäts in på nytt så att säga.

Extra intressant just vad gäller Palkattjåkkå är också att Axel Hamberg, utforskaren av Sarek, redan för 100 år sedan angav toppens höjd till 2021 meter, en uppskattning som alltså ligger närmare 2016 meter än de 2002 meter som numera anges på fjällkartan. Så man kan ju fråga sig var den senare "felaktiga" höjden 2002 meter kommer ifrån? Har Lantmäteriet verkligen mätt så fel? Eller är det kanske något slarvigt skrivfel som gjort toppen lägre? Kanske någon här på forumet vet mer?

Sånt här är ju förstås jätteintressant för såna som jag, som gillar att lära mig toppars höjder och inbördes ordning utantill, fjällnörd som jag är. Tänk på alla listor med Sveriges högsta fjäll som måste skrivas om! Och tänk om vi nu får lägga till nya toppar på listan över 2000-metersfjäll. Eller ta bort.

I Kebnekaiseområdet (som inte är laserskannat än) har vi ju bla Sielmatjåkkå som enligt fjällkartan är 1997 meter. Vem vet, kanske har vi där en ny 2000-meterstopp när det området så småningom skannas in.

Det är ju som sagt inget konstigt att den nya laserskanningen visar att fjällkartan har felaktiga höjdangivelser. Trots det tycker jag det är spännande att vi fortfarande kan upptäcka nya saker i den fjällvärld som ibland kanske kan kännas "färdigutforskad", även om "upptäckten" sker hemifrån. Att läsa kartor, planera och drömma om framtida vandringar är ju enligt mig halva nöjet (minst) med att vara fjällvandringsfantast. Därför känns det trösterikt på nåt sätt att upptäcka att den gamla kartan "haft fel". För vem vet om inte fjällen även rymmer andra överraskningar som även denna nya höjdinmätning missat...

/ Robert
 
Mina cirklar är rubbade

Detta var ju verkligen intressant! Jag visste inte att de angivelser man bestämt sig för kunde vara såpass osäkra. Ska bli intressant att se vad som händer med de där listorna.

Vill minnas att jag läste någonstans att Nepal och Kina varit oense om hur många meter över havet Mount Everest befinner sig. De har ju numera enats om 8848 meter (inklusive snöhättan på toppen). Det här kastar nytt ljus över det förhållandet att det inte är så enkelt att bara mäta sig fram till svaret.
 
Svarta spetsen?

Har du nya data på Svarta spetsen, för där har det också rått osäkerhet om höjden på olika kartor. På senaste fjällkartan verkar 2 höjdkurvor ha "tappats bort"!? Toppen hade heller ingen höjdangivelse där.
Daniel
 
@Dako: Nej, tyvärr är Svarta spetsen inte med i de data jag har. Hela "stormassivet" norr om Ruothesvagge med Nijak, Sarektopparna, Svarta spetsen, Spijkka, Vuonestjåkkå osv ligger strax norr om det område som hittills laserskannats. Så de godbitarna får vi vänta på...

På geolex.lm.se kan man se vilka områden som är färdigskannade och leveransklara. Där anges att vad gäller övriga Sarek (inkl området jag beskrev ovan) så är "skanning påbörjad". Så vi får vänta och se:)

Vänligen

Robert
 
Väldigt intrressant, tack! Vad säger höjddatan om Bårddetjåhkkå? Den är kanske inte massivets högsta i så fall?
 
@Tobbe C: Nej, Bårddetjåhkkå är inte längre högst i det massivet iom att Balgattjåhkkå "gått om". Jag sitter inte vid datorn nu och minns inte Bårddetjåhkkås exakta "nya" höjd. Men jag återkommer så fort jag kollat:)

Robert
 
Hur väl är höjderna av Sarektjåhkkås Stortopp 2089 och Kebnekaises Nordtopp 2097 bestämda? Det kanske har gjorts någon specialmätning av dessa välkända toppar?
 
Att höjdangivelserna på kartor ändras är inte så ovanligt. En lättbestigen topp söder om Digerhogna på norska sidan av gränsen i Grövelsjöfjällen hette under min uppväxt 1220. Numera är den 1230.

Himalaya reser väl sig fortfarande p g a kontinentaldriften. I Sverige har vi landhöjningen. Så det finns skäl att då och då revidera höjdangivelserna.

GPS-mätning kan också användas men är sannolikt inte lika exakt som lasermätning när det gäller höjden. Däremot är koordinaterna i x och Y-led relativt exakta mätta med GPS.

Thure
 
Bårddetjåhkkas höjd

@Tobbe C: Nu har jag kollat. Bårddetjåhkkås höjd är mätt till 2007,01 m. Balggattjåhkkå anges till 2016,34 m.

Se också bifogad skärmdump från programmet VTBuilder som kan visa höjddatan med terrängskuggning (datan är annars helt enkelt textfiler med höjderna angivna). Bilden ger en viss uppfattning om detaljrikedomen, trots att denna bild inte är i fullt inzoomat läge. Utsnittet visar Pårteglaciären, med Balggattjåhkka i bildens överkant och Bårddetjåhkka något nedan mitten.

Bifogar även en inzoomning på vad jag gissar är observatoriebyggnaderna på Bårddetjåhkkas östra sida.

Palkatpaktes (ursäkta att jag blandar stavningar här) höjd anges till 1951,63 m. Ironiskt nog har jag inte tillgång till den tryckta fjällkartan, verkar ha slarvat bort detta kartblad, så jag vet inte vad Palkatpakte anges till där, om den ens har en angiven topphöjd. Till råga på allt verkar Lantmäteriet nu tagit bort möjligheten att se den tryckta fjällkartan sin geolex-tjänst. Typiskt...Hoppas det är tillfälligt.

Vänliga hälsningar
Robert
 

Bilagor

  • Kring Pårteglaciären.jpg
    Kring Pårteglaciären.jpg
    52.6 KB · Visningar: 959
  • Pårteobservatoriet.jpg
    Pårteobservatoriet.jpg
    56.1 KB · Visningar: 945
@Tobbe C:
Palkatpaktes (ursäkta att jag blandar stavningar här) höjd anges till 1951,63 m. Ironiskt nog har jag inte tillgång till den tryckta fjällkartan, verkar ha slarvat bort detta kartblad, så jag vet inte vad Palkatpakte anges till där, om den ens har en angiven topphöjd. Till råga på allt verkar Lantmäteriet nu tagit bort möjligheten att se den tryckta fjällkartan sin geolex-tjänst. Typiskt...Hoppas det är tillfälligt.

Palkatpakte är angiven till 1951 på Fjällkartan på Lantmäteriets hemsida.
 
I Kebnekaiseområdet (som inte är laserskannat än) har vi ju bla Sielmatjåkkå som enligt fjällkartan är 1997 meter. Vem vet, kanske har vi där en ny 2000-meterstopp när det området så småningom skannas in.

Hej!

Jättespännande! Även Kåtotjåkka och Kebnepakte kanske återfår sin 2000 m-status (9 resp 10 m saknas idag), om det som det nu verkar kan diffa på minst 14 m mot dagens höjdangivelser. Finns det fler toppar som kan komma ifråga? Högsta 1900 m-topparna i Sarek är väl Kåtokaskatjåkka (1978), Spijka (1976) och Akkatjåkka (1974), men det är kanske lite för stora skillnader. Blir intressant att se var det landar.

Om man vidgar resonemanget lite, så spelar det ändå ingen roll om bergen är 2 m högre eller lägre än 2000 m. Skillnaden i hur vi ser på en 1998-topp jämfört med en 2002-topp bygger ju på en konstruerad idé om att det gör skillnad. Men det som ändå gör det till en viktig fråga handlar om vetenskapliga metoder och tillförlitlighet. Vad vi ser på kartan är ingenting annat än en tolkning av verkligheten, som dessutom inte är bättre än de metoder man förfogat över då tolkningen gjordes. Revisionen av bergens höjd är alltså en indikator på att vi fått (förhoppningsvis) bättre mätverktyg.

/ F
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pwe Pilgrimsleden mot Helags, Helags Västra sida, Ekorrhammaren Fjällvandring 0
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
haiwa Vattennivån Nikkaluokta mot Tjuonajokk leden Fjällvandring 2
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
el_duderino Från Gåsen mot Vålådalen, olika alternativ Fjällvandring 2
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Mackan_68 Vandring mot råstojaure Fjällvandring 3
Martes Vandringsbart från Kläppen upp mot Torkilstöten? Fjällvandring 2
ennamaria Från bron över Aliseatnu norr-västerut mot Abisko via Ballinvággi Fjällvandring 9
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
hedtjarn Alggavágge mot Skarja - vada Guohperjåhkå Fjällvandring 5
nickegrahn Leden öster Slipsiken mot Autjojaure Fjällvandring 11
Bandersson Änok och fjällnära skog – ”Markägarna vann mot staten” Fjällvandring 2
frsa Rundtur från Lunndörrsstugan - Lunndörren västerut mot Trondfjällen Fjällvandring 1
dennis_h På väg mot Vålådalen Fjällvandring 6
Dosferra Salva/kräm mot blöta fötter / skavsår Fjällvandring 6
Annette A På väg mot Grövelsjön? Fjällvandring 0
bombuspolaris Kaitum via Kebnekaise mot Abisko och Riksgränsen? Fjällvandring 4
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Curt V Elvegård mot Sjangeli Fjällvandring 3
SwedishOutdoor Fjällräven Classic 2014 - nu mot nya mål! Fjällvandring 9
Isgren Kebnekaise på fre 28/7 någon som kör mot nikkaluokta Fjällvandring 3
uncle botak Övernatta på väg mot Grövelsjön Fjällvandring 8
Gunnar81 SJ:s nattrafik mot Kiruna/Narvik hotad Fjällvandring 39
Gunnar81 Beisfjord mot Unna Allakas - ruttförslag? Fjällvandring 3
Gunnar81 Nordkalottleden norr om Hukejaure mot Unna Allakas? Fjällvandring 15
lleberg Vandring mot Vadvetjåkka nationalpark, går det även bra att fiska i området? Fjällvandring 6
Hemskis Sitoälvsbron - båtbryggan, stigen mot Aktse? Fjällvandring 1
Pwe Ramundsberget mot Skarsfjället - vilken väg? Fjällvandring 5
Vonsan Från Sälka mot Tarfala Fjällvandring 10
Medon Fråga: Från Rapadalen och upp mot Vássjálåpptå Fjällvandring 11
Carfre Tips till en förstagångsvandrare på väg mot Kungsleden Fjällvandring 23
Helgeee 2 veckor, mot Kebnekaise. Förslag på rutt. Fjällvandring 6
Sigi ny stig fr. Ritsem mot Norge Fjällvandring 13
maskrosfjun mot kebnekaise första dagen eller stanna i nikkaloukta? Fjällvandring 7
tassemark Vägen mot Sitasjaure - hur ska det bli? Fjällvandring 23
Smocken Sista skvätten upp mot Kebnekaise. Fjällvandring 6
Cocido Hitta gamla stigen från Staloluokta mot Alkavagge Fjällvandring 1
H.W Stigen upp mot Akka och mot Ruohtesvagge Fjällvandring 3
Pär L Dela båttransport Nikkaloukta mot Vistas 7 juli? Fjällvandring 0
thomalin Norr om Pårek mot Aktse Fjällvandring 4
Michael777 Med hund mot Syltoppen och Helagstoppen? Fjällvandring 1
shadowfire Ensam på tur mot helags Fjällvandring 6
Overland Tarfala mot Singis? Fjällvandring 3
Fredde74 vandring mot sylarna Fjällvandring 6
Tomas J Leukoplast vid förtejpning mot skavsår. Fjällvandring 21
mimo Mot Fulufjället Fjällvandring 2
sagrol Båttur nikkaloukta mot vistas Fjällvandring 3
critan Tvärs över Sylmassivet mot Nedalen? Fjällvandring 4
Kalle G Vadning från Riksgränsen mot Vadvetjåkka? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.