Kaitum via Kebnekaise mot Abisko och Riksgränsen?

Hur många dagar kan det ta att gå från Kaitum tågstation och någon led därifrån via Kebnekaise mot Abisko?
(har inte tänkt bestiga några berg utan gå förbi Kebnekaise)

Försökte mäta och det ser ut att vara runt 15 mil?
Fast det är väl skillnad att mäta fågelvägen på en karta och verkligen gå sträckan.

Vet inte hur långt man orkar gå under en dags vandring?

Har dragit en linje på kartan från Hitta.se efter en led men vet inte vilken.
 

Bilagor

  • kaitumabisko.jpg
    kaitumabisko.jpg
    43 KB · Visningar: 544
Jag skulle rekommendera dig att kolla på Fjällkartan online eller att köpa en riktigt papperskarta.

Hur många kilometer man klarar att gå, är lika frågan hur vädret är i Juli eller hur mycket mat man behöver äta. Några går en mil, andra springer en ultramarathon av 160km på ett dygn.
De flesta vandrar kanske 15-20km per dag i fjällen.
 
Nedanstående har jag sparat ner från en tråd på Utsidan. Den skrevs av en av de aktiva forumskrivarna, men tyvärr noterade jag inte vem - men jag hoppas och tror han blir smickrad och inte arg för denna lilla "stöld".
Jag sparade det för att jag tyckte att det stämde ganska väl med mina egna funderingar och erfarenheter, dvs av en som inte är särskilt vältränad, stark eller brukar göra långvandringar. I min planering har jag 2,5 mil max enstaka dag och runt 2 mil/dag i snitt; då hinner man njuta lite också :).
Vältränade långvandrare går ofta lite över 3 mil/dag.

Citat:

"Detta är mina erfarenheter:

OBS ! Notera att detta gäller om du tänkt gå med mat / packning för att övernatta (15 kilo+)

Lätt tempo: 1- 1.5 mil per dag

Du hinner ta långa pauser och små avstickare från leden. Du kan ta sovmorgon och njuta av vandringen.

Medel tempo: 1.6- 2.8 mil per dag

Här kan den ovana vandraren känna lite smärta i fötter och kropp och det börjar inte längre vara fullt så bekvämt. Pauserna matlagningen(lunch) får inte ta mer än 1 timme.

Hårt tempo: 2.9- 3.4 mil per dag

Här skall du ha koll på dina grejor, du måste gå upp med solen och hinner inte stanna för att njuta av utsikten. Lunchen skall lagas snabbt och helst skall du ätit och tömt task/tuss & tarm på 20-30 min. Pauserna får bara vara korta max 5-10 min när du byter sockar eller andra plagg. Tid för avstickare och njutning finns inte

Extremt tempo: 3.5 mil – 4.2 mil per dag

Här handlar det inte längre om vandring utan militär snabbmarsch. Du hinner inte njuta utan utmaningen i sig är målet. Många som försöker sig på 3-4 dagar i detta tempo klarar aldrig att nå sitt mål utan får bryta.

Maraton tempo: 4.3 – 5 mil per dag

Detta tempo går inte att hålla med tyngre packning utan endast en minimal ryggsäck (ca 10 kilo) med vatten och enklare föda typ bars. Sträckan avverkas genom att jogga större delen och endast gå vid särskilt svåra terrängavsnitt. Maten äts på gående fot och räkna med att endast stanna för att uträtta behov. Värt att notera att en elitidrottare springer 4.3 mil på ca 2,5 - 3 timmar utan packning på plant underlag".
 
Nedanstående har jag sparat ner från en tråd på Utsidan. Den skrevs av en av de aktiva forumskrivarna, men tyvärr noterade jag inte vem - men jag hoppas och tror han blir smickrad och inte arg för denna lilla "stöld".
Jag sparade det för att jag tyckte att det stämde ganska väl med mina egna funderingar och erfarenheter, dvs av en som inte är särskilt vältränad, stark eller brukar göra långvandringar. I min planering har jag 2,5 mil max enstaka dag och runt 2 mil/dag i snitt; då hinner man njuta lite också :).
Vältränade långvandrare går ofta lite över 3 mil/dag.

Tack detta var verkligen bra information och gör det hela lite mer realistiskt.
Mitt tempo lär väl vara "lätt" så det gör ju att jag kan planera lite utifrån det.

Tack för beskrivningen! Uppskattat!
:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
annasi Tältplats nära Kaitum Fjällvandring 10
tiantian Pathless from Nikkaluokta to Kaitum, how difficult is it? Fjällvandring 6
Ljunggren Circcam, Kaitum Fjällvandring 7
haiwa nikkaluokta - kaitum - ritsem Fjällvandring 8
Fjällvinden Tjuonajokk - Kaitum Fjällvandring 3
Lapplandsjägaren Vandra kaitum-treriksröset Fjällvandring 8
Kirunafjällis LED-lampor:rädda kusinen +2 gradiga Kaitum 3,5 mil-13h Fjällvandring 3
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
Pirak Vista -Nikkaluokta via Cievrralahku Fjällvandring 4
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
JimmyH Ljungdalen (Kläppen) till Gåsen via Ljungans Vindskydd och Holkendurrie? Fjällvandring 10
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pellonen Klinken - Skars via Tvärån? Fjällvandring 12
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
adropofnature Rago to Padjelanta via Trolldalen Fjällvandring 15
Struensee Nikkaloukta -vistasdalelen tillbaka via Tarfala Fjällvandring 3
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
labbman Sourva - Ritsem via Skarja, Ruohtesvagge Fjällvandring 9
Joonaka Abisko-Nikkaluokta via trepassleden(?) Fjällvandring 5
Jörgen Åhgren Fältjägaren-Sylarnas Fjällstation via Sylsjön Fjällvandring 1
xoxoxo Tarfala - Kebne fjällstation bakvägen via "Drakryggen" - Hur ser sträckan ut? Fjällvandring 4
Vandrefalken1976 Abisko - Kebnekaisr/Nikkaluokta via Lapporten och Mårma i september? Fjällvandring 1
ennamaria Från bron över Aliseatnu norr-västerut mot Abisko via Ballinvággi Fjällvandring 9
syftkompass Råd kring Låktatjåkka - Abisko (via Trollsjön) Fjällvandring 14
Nikolai Låktatjåkko fjällstation via Trollsjön? Fjällvandring 9
Gunnar81 Nordkalottleden, sträckningen Katterat - Ritsem (via Sitashyttene, Pauro, Röysvatn) Fjällvandring 1
Fretek Ljungan-Gåsån via Holkendurrie Fjällvandring 3
simpe Nya kängor som tar mig från skogen via lågfjället och till högfjällen och topparna Fjällvandring 2
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
Erixolen Singidalen - Kebnekaise via Sinnibakti/Vierranvarri Fjällvandring 7
qy Kebnekaise via Guobircohkka Fjällvandring 3
Vortexstar69 Turberättelse Abisko - Nikkaluokta (via Mårma & Vistas) Fjällvandring 4
såg Gå mellan Låkkajåkka- Abisko via Kåsevagge Fjällvandring 3
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
Peran71 Bunnerfjällen via Handöl Fjällvandring 8
Erixolen Trollsjön via Vassijaure eller Låktatjåkka? Fjällvandring 10
Lindeman Tossåsen-Anarisstugan via Dörrsjön ? Fjällvandring 4
Kicki J Sulitelma runt via Nordkalottenleden. Motsols eller medsols? Fjällvandring 3
personnvik Söker vandringssällskap från Abisko 2 eller 3 juli till Nikkaluokta via Mormapasset Fjällvandring 1
SirSnejk Gjendesheimen runt via Glittertind och/eller Galdhöpiggen Fjällvandring 15
beowulf Ammarnäs - Vitnjul via Skebleskalet Fjällvandring 0
SnowFlax Alpin ensamvandring Nikkaluokta-Abisko, via Mårma Fjällvandring 6
sulibats Sarek, Suorva - Ritsem via Ruohtesvagge Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.