Vandra kaitum-treriksröset

Sitter och planerar för en vandring från kaitumälven, upp till råsto och tillbaka via en östrare led. Fiske och att ta sig på egen maskin är det jag vill göra.

Hur lång tid behöver jag ungefär räkna med? Jag har grovt räknat 3 veckor ungefär. Jag kommer göra vandringen helt själv och enbart färdas med benen. Är detta genomförbart eller är det att satsa för stort? Tacksam för svar.
 
Jag har lite svårt att förstå hur du egentligen menar.. Tre veckor?. Fram å tillbaks?
Du får väl ta dig en titt på kartan och fundera lite vad det verkar.. Ingen går nog frivilligt den där sträckan du nu skriver om. Dessutom finns det inte fisk uppe på kalfjället rakt av, om du nu inte vet vart du ska gå. Bara gå rakt upp och ned och fiska, och gå ifrån ändå ifrån Kaitum upp till Råsto’ är väldigt, väldigt långt.
Det finns leder och det finns fiskeställen, visst. Men varför gå så oerhört långt?
Ta du dig ett flyg till Råstojaure och fiska där så blir du nog nöjd!
 
Varifrån längs Kaitumälven ska du gå? Eller ska du gå just längs Kaitumälven?

Har själv gått från Tjounajokk till Kaitum, aldrig mellan Kaitum och Killingi, men massor av gånger mellan Killingi och Neitisuando (men bara en gång hela sträckan vid samma tillfälle).
 
Jag har lite svårt att förstå hur du egentligen menar.. Tre veckor?. Fram å tillbaks?
Du får väl ta dig en titt på kartan och fundera lite vad det verkar.. Ingen går nog frivilligt den där sträckan du nu skriver om. Dessutom finns det inte fisk uppe på kalfjället rakt av, om du nu inte vet vart du ska gå. Bara gå rakt upp och ned och fiska, och gå ifrån ändå ifrån Kaitum upp till Råsto’ är väldigt, väldigt långt.
Det finns leder och det finns fiskeställen, visst. Men varför gå så oerhört långt?
Ta du dig ett flyg till Råstojaure och fiska där så blir du nog nöjd!

Ingen fisk uppe på kalfjället? Då måste jag gått emot all logik då jag fått väldigt mycket fisk uppe på just kalfjället. Varför jag gör detta är för att slippa vara beroende av helikoptertransport, det är allt för många som tar helikoptern ut i naturen idag. Kan vara skönt att vara lite miljömedveten även då man skall ut i naturen.

Jag hade tänkt börja vid tjounajokk/kaitum och sedan gå norrut mot råsto. Jag har prickat av de vattendrag jag vill fiska av. Många vattendrag får man fiska i med länskorten. Ett måste jag söka dispens för.

Jag kan även fortsätta där och gå norrut mot civilisationen.

Jag har redan en rutt på karta och så våldsamt känns det inte. rundvandring blir dock lite saftig.

Din inställning är ganska provokativ, vill jag fiska i enbart råstojaure/eatnu hade jag väl vandrat in från norr via E8. Är det din allmänna inställning till folk som vill göra något annorlunda/krävande?
 
Senast ändrad:
Till Tjounajokk kan man komma i första hand per flyg (helikopter) eller till fots. Om du ska norrut verkar det dumt att börja i Nikkaluokta, gå till TJ och sedan igen gå norrut till NL osv.

Det andra alternativet, till fots är att kliva av tåget i Kaitum och sedan gå längs älven till TJ. Sen är ju frågan om du ska norrut, eller uppströms... Att gå norrut mot NL är ju mindre fiske än om du går uppåt längs Kaitumsjöarna (dvs förbi bl a Tjirtjam. Att gå längs dessa sjöar efter att ha gått längs älven från Kaitum är väl i och för sig en poäng, men det känns som om det redan då handlar om en rätt dryg vandring.

Nåja, om du vill ha lite info om Kaitumälven mellan Kaitum och TJ, eller för all del nedströms så kan du skicka meddelande till mig.

Att gå från Kaitum till TJ, är nog möjligt på en dag, men det handlar om 6 mil eller nåt, så de flesta skulle nog vilja övernatta på vägen, och ska man fiska så tar det ju flera dagar.
Att gå från TJ till NL kanske tar en dag, att gå längs Kaitumsjöarna och fiska sig uppåt kan ju ta lång tid, men troligen tar det i alla fall ett par dagar. Till Treriksröset är det ju jättelångt, och sen är ju frågan hur/var du passerar Torneträsk mm.
 
Till Tjounajokk kan man komma i första hand per flyg (helikopter) eller till fots. Om du ska norrut verkar det dumt att börja i Nikkaluokta, gå till TJ och sedan igen gå norrut till NL osv.

Det andra alternativet, till fots är att kliva av tåget i Kaitum och sedan gå längs älven till TJ. Sen är ju frågan om du ska norrut, eller uppströms... Att gå norrut mot NL är ju mindre fiske än om du går uppåt längs Kaitumsjöarna (dvs förbi bl a Tjirtjam. Att gå längs dessa sjöar efter att ha gått längs älven från Kaitum är väl i och för sig en poäng, men det känns som om det redan då handlar om en rätt dryg vandring.

Nåja, om du vill ha lite info om Kaitumälven mellan Kaitum och TJ, eller för all del nedströms så kan du skicka meddelande till mig.

Tack för svar. Ja, jag har tänkt på att det blir en omväg att utgå från nikkaloukta-TJ-kaitum.
Vore kanske bättre att börja å råsto och arbeta sig neråt tills man når nikkaloukta och därifrån till kaitum-hemåt. Då jag bor i västerbotten kan jag med enkelhet ta mig till de flesta ställen.

Nu går inte hela vandringen ut enbart på fiske. Vandring, naturupplevelser och att kunna ta sig på egen hand är framförallt det jag eftersträvar.

Att vandringen blir dryg är något jag är helt införstådd på. Det är lite av tjusningen att jag får en riktig utmaning. Att bara flyga helikopter från A-B tar bort lite av det anser jag. Men det är bara mina egna åsikter. Tack för hjälpen slänger iväg ett mail till dig senare
 
Tack för svar. Ja, jag har tänkt på att det blir en omväg att utgå från nikkaloukta-TJ-kaitum.
Vore kanske bättre att börja å råsto och arbeta sig neråt tills man når nikkaloukta och därifrån till kaitum-hemåt. Då jag bor i västerbotten kan jag med enkelhet ta mig till de flesta ställen.

Nu går inte hela vandringen ut enbart på fiske. Vandring, naturupplevelser och att kunna ta sig på egen hand är framförallt det jag eftersträvar.

Att vandringen blir dryg är något jag är helt införstådd på. Det är lite av tjusningen att jag får en riktig utmaning. Att bara flyga helikopter från A-B tar bort lite av det anser jag. Men det är bara mina egna åsikter. Tack för hjälpen slänger iväg ett mail till dig senare

Jag har gått från Keinovuopio till Nikka och det var inte så våldsamt långt eller svårt. Gick ner till träsket och tog mig genom fjällen norr om Torneträsk, ner vid Pålno och sedan rallarleden till Abisko. Vilodag och sen till Nikka via Nallo och Vistasdalen. Stannade ett par dar i Nallo på vägen.

Det tog 16 dar inkl 3 vilodagar. Från Kilpis till Keinovuopio tar det 2-3 dar till.

Jag fiskade inte och har inget tips om hur lång tid det tar...den enda svårigheten jag upplevde var att hitta en säker väg över de pass som skiljer de östra och västra fjällen norr om Torneträsk. Jag är tveksam till om jag skulle gå samma väg idag, troligen bättre att gå över till Nirska sidan och följa nordkalottleden ner till Pålno...

...båt över träsket är också ett alternativ...

//Johan
 
Jag har gått från Keinovuopio till Nikka och det var inte så våldsamt långt eller svårt. Gick ner till träsket och tog mig genom fjällen norr om Torneträsk, ner vid Pålno och sedan rallarleden till Abisko. Vilodag och sen till Nikka via Nallo och Vistasdalen. Stannade ett par dar i Nallo på vägen.

Det tog 16 dar inkl 3 vilodagar. Från Kilpis till Keinovuopio tar det 2-3 dar till.

Jag fiskade inte och har inget tips om hur lång tid det tar...den enda svårigheten jag upplevde var att hitta en säker väg över de pass som skiljer de östra och västra fjällen norr om Torneträsk. Jag är tveksam till om jag skulle gå samma väg idag, troligen bättre att gå över till Nirska sidan och följa nordkalottleden ner till Pålno...

...båt över träsket är också ett alternativ...

//Johan

Tack för ditt svar. Vet du ungefär hur lång din sträcka var?
 
Ungefär hur hade du tänkt dig rutten?
Till exempel har du ju ett stort Torneträsk att ta dig förbi, tänkte du dig via Björkliden och in i Norge där eller?
Anledningen till at jag frågar är att du i så fall antagligen passerar genom Dividalen och där är det fint.....:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gullis Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 1
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0
Vattenvargen Vandra med junior Fjällvandring 2
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11
Mandris Vandra över glaciär Fjällvandring 5
Wibrån Vandra frånSkäckerfjällen till norska Skjaekerfjella Fjällvandring 1
Laura_r Vandra i Italien-resesällskap?? Fjällvandring 3
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
fruluftsadam Vandra i Sösjöfjällen Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.