Singidalen - Kebnekaise via Sinnibakti/Vierranvarri

Hej!
Jag undrar om det är någon som gått från Singidalen upp till Kaffedalen genom att gå upp längs jokken som rinner mellan Sinnibakti och Vierranvarri och slutligen mynnar ut i sjön 953, alltså INTE Durlings led. Har letat i forumet men inte hittat någon tråd som behandlar detta. På kartan ser det inte ut att vara brantare än västra ledens färdväg upp på Vierranvarri, men kartan säger ju som bekant inte allt...
 
Hej!
Jag undrar om det är någon som gått från Singidalen upp till Kaffedalen genom att gå upp längs jokken som rinner mellan Sinnibakti och Vierranvarri och slutligen mynnar ut i sjön 953, alltså INTE Durlings led. Har letat i forumet men inte hittat någon tråd som behandlar detta. På kartan ser det inte ut att vara brantare än västra ledens färdväg upp på Vierranvarri, men kartan säger ju som bekant inte allt...

Hej!

Jodå, det går bra att komma upp den vägen. Har för mig att den kallas Björlings led. Lutningen blir successivt brantare, och längst upp ska man över en kant upp på en hylla. Jag tyckte det såg enklast ut att hålla vänster (väster). Vid regn förvandlas kanten till ett vattenfall, varvid man i värsta fall får ta sig ner Durlings led istället.

Jag svängde höger (österut) för att komma till Kaffedalen och ansluta till Västra leden, men jag undrar om det inte är lika bra att fortsätta rakt upp i fallinjen och följa kammen mot Kuopervagge upp till toppen.

Mvh Filip
 
Det är väl Västra leden som tidigare kallades Björlings led?

Vi har faktiskt rätt båda två - och fel! :)

Västra leden och vägen upp mellan Singipakte och Vierranvarre har tidigare kallats Björlings väg I respektive II. Förlåt att jag missade den detaljen men jag skrev fritt ur minnet.

Att benämningen Björlings väg II fallit i glömska kan kanske fungera som en fingervisning om hur många som går där idag.

Mvh Filip
 
Beskrivning av både I och II finns här: http://www.lysator.liu.se/~nixon/kebnekaise/kapitel4.html

B. Björlings väg II

Vid att begagna denna led undviker man dödgången över Vierramvare och får göra bekantskapet med den intressanta Singivagge. I stället för att gå upp längs Kebnejokk övervadar man densamma, följer Tuolpagornis brant mot väst och stiger över gräsvallen in i Singivagge. Vid att akta på de gräsbevuxna hyllorna (s. 64) kommer man med lätthet uppför branten och följer sedan Singijokks storartada kanjon. Man stiger upp genom den branta dalen väst om Tuolpagorni och Vierramvare tills man hinner uppå en liten platå, där denna dal mötes med en västligare dal, där Durlings väg går fram. Härifrån utgår också den dal, som delar mellan Vierramvare och Kebnekaises sydbrant.
[RITNING 83 - Parti av Björlings väg II från norr]

Nu vidtar en 400 m. hög uppstigning till toppen, enformig och tröttsam, över snö och stenblock. Denna led lämpar sig bäst för nedstigning. Den är något snabbare än B:s väg I​

bilderna verkar inte fungera länkning, men de ligger här.
http://www.lysator.liu.se/~nixon/kebnekaise/bilder/
(om nu bild 83 hade funnits, det verkar bara vara 1-49 som scvannats)
 
Men för att vara komplettt, här är den saknade bilden, ger inte så mycket extrainformation tyvärr.
 

Bilagor

  • IMG_20170410_180158.jpg
    IMG_20170410_180158.jpg
    45.7 KB · Visningar: 508
Vi har faktiskt rätt båda två - och fel! :)

Västra leden och vägen upp mellan Singipakte och Vierranvarre har tidigare kallats Björlings väg I respektive II. Förlåt att jag missade den detaljen men jag skrev fritt ur minnet.

Att benämningen Björlings väg II fallit i glömska kan kanske fungera som en fingervisning om hur många som går där idag.

Mvh Filip

Okej, där lärde jag mig något nytt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stallo Siellajokka - Singidalen. Fjällvandring 5
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
Kvinna saknas på Kebnekaise Fjällvandring 51
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
kollebolle Skylt på Kebnekaise syd? Fjällvandring 5
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
IvanQ Singi - Kebnekaise Topp - Tarfala - Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 5
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.