Beisfjord mot Unna Allakas - ruttförslag?

Sitter och försöker smida en plan för en av turerna i sommar. Kommer sannolikt att avsluta i Abisko via Unna Allakas. Har fått upp ögonen för fjällen på den norska sidan och överväger att starta i Beisfjord. Där finns det två alternativ:

1) Gå upp åt öster i Stubblidalen
2) Gå söderut i Skamdalen

Jag har frågor om båda valen.

Gällande alt 1: Om man går upp i Stubblidalen, är det väldigt problematiskt att ta sig förbi Basejavri? Det har skrivits om behov av stegjärn i någon tråd. Jag själv är relativt erfaren fjällvandrare och brukar kunna ta mig fram även när det är lite knepigt, men min partner som ska med är inte lika van, så jag har lite funderingar mest därför.

Om man väljer alternativ 1 finns ytterligare två val. Det ena är att efter Hunddalen gå i Oallavaggi mot Unna Allakas. Det andra är gå söderut mot Rienatvaggi och Lossivatnet, för att den vägen runda Storsteinsfjellet och ta sig mot Unna Allakas. Just etappen genom Rienatvaggi verkar vara en rätt spektakulär tur med mycket höjdkänsla. Jag undrar om det är svårt rent tekniskt? Någon som gått där som kan berätta?

Alternativ 2, att gå söderut i Skamdalen, och på den vägen gå mot Lossivatnet osv verkar fin. Någon som gått den turen och kan rekommendera den?

Vad gäller Reinatvagge kan jag inte tänka mig att det är några problem. Har enbart åkt skidor där, från Losihytta till Hunddalshytta, och det bjöd inte på några svårigheter.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Att gå Stubblidalen är fint. Finns en del skrivet i tidigare trådar. Jag har åkt nedåt på vintern. Uppför på sommaren bör gå bra. Angående snödrivan vid Basijavri så vet jag inte annat än att det ser OK ut på vintern men vi gick förstås delvis på sjön. Passagen finns som sagt omnämnd i tidigare trådar men de har nog några år på nacken vid det här laget.

Oallivagge är vacker också.

Thure

Tack för svaren. Tänker att det borde gå att ta sig både upp i Stubblidalen och förbi Basejavri med lite jävlar anamma och försiktighet. Bilderna och kartan indikerar en förvisso dryg uppförsbacke, men det ska inte vara några problem. Bara det inte är för vått så man halkar på klipphällarna. Och snölegan borde ju vara lugn om den är lite mjuk så man kan hugga in steg. Annars får man väl trixa sig fram på nåt vis.

Skulle vara fint att få en beskrivning av Skamdalen också! Har ingen här på Utsidan gått den vägen mot Lossivatnet?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips