Tvärs över Sylmassivet mot Nedalen?

Undrar om det är någon som kilat över Sylmassivet från svenska sidan på sistone? Tänkte mig gå via Slottsdalen, Kitteldalen mellan Lillsylen och Storsylglaciären, Förtoppen (med avstickare till huvudtoppen),och sedan ner igen på norska sidan mellan Lillsylen och Storsylen. Har läst att det skall vara fullt möjligt, men boken är från
-88! Vet inte hur tillståndet på branterna ser ut nu förtiden. (Vi är inga klättrare.) Någon som testat - eller gått motsatt riktning från Nedalen till Sverige? Behöver kunna gå med full packning - alltså tält, mat etc.utan att trilla och slå ihjäl mig. Tips? Knepigt?
 
Det går helt fint å gå den ruten du beskriver. Det er ingen klatring involvert annet enn at du kanskje må hjelpe til med hendene i den grove ura mellom Förtoppen og Storsylen. Du trenger ikke gå helt ute på kanten av stupet, den merkede ruten går noen meter fra kanten. På vei ned på den norske siden var det noe sengått et stykke med noe løs grus mellom steinene, men det var heller ikke noe problem.
 
Brant!

Hallå!

I början på maj så kikade jag ned på den sluttning du talar om. Det såg ihållande brant ut (fin skidbacke) men det kanske går? Det var ju massor med snö när jag var där så jag har ingen aning om hur underlaget ser ut när det är snöfritt. Vill du se delar av branten (i snöskrud) kan jag maila dig en bild eller två. Vackert så det förslår är det i alla fall. När jag nu tittar på kartan (färsk från lantmäteriets databas) så ser det ut som det går en led från mellantoppen (den på kammen mellan Lillsylen och Storsylen) nedför sluttningen in i Norge.

/pimmen
 
critan; sa:
Undrar om det är någon som kilat över Sylmassivet från svenska sidan på sistone? Tänkte mig gå via Slottsdalen, Kitteldalen mellan Lillsylen och Storsylglaciären, Förtoppen (med avstickare till huvudtoppen),och sedan ner igen på norska sidan mellan Lillsylen och Storsylen. Har läst att det skall vara fullt möjligt, men boken är från
-88! Vet inte hur tillståndet på branterna ser ut nu förtiden. (Vi är inga klättrare.) Någon som testat - eller gått motsatt riktning från Nedalen till Sverige? Behöver kunna gå med full packning - alltså tält, mat etc.utan att trilla och slå ihjäl mig. Tips? Knepigt?

Det går bra, men pass på i de branta blockmarkerna, särskilt med tung packning!

Följ leden upp till toppkammen från Sylstationen, följ sedan den norska leden som går ner på andra sidan (kartan).

//J
 
Från norska sidan är det lätt

Gick upp och ned (utan packning) från norska sidan för några veckor sedan. Den markerade leden från syltjärn. Inga problem. Lätt (men lite brant) vandring. Det är rösat hela vägen. Från syltjärn tog det kanske 1,5-2h upp till toppen...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Pwe Pilgrimsleden mot Helags, Helags Västra sida, Ekorrhammaren Fjällvandring 0
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
haiwa Vattennivån Nikkaluokta mot Tjuonajokk leden Fjällvandring 2
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
el_duderino Från Gåsen mot Vålådalen, olika alternativ Fjällvandring 2
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Mackan_68 Vandring mot råstojaure Fjällvandring 3
Martes Vandringsbart från Kläppen upp mot Torkilstöten? Fjällvandring 2
ennamaria Från bron över Aliseatnu norr-västerut mot Abisko via Ballinvággi Fjällvandring 9
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
hedtjarn Alggavágge mot Skarja - vada Guohperjåhkå Fjällvandring 5
nickegrahn Leden öster Slipsiken mot Autjojaure Fjällvandring 11
Bandersson Änok och fjällnära skog – ”Markägarna vann mot staten” Fjällvandring 2
frsa Rundtur från Lunndörrsstugan - Lunndörren västerut mot Trondfjällen Fjällvandring 1
dennis_h På väg mot Vålådalen Fjällvandring 6
Dosferra Salva/kräm mot blöta fötter / skavsår Fjällvandring 6
Annette A På väg mot Grövelsjön? Fjällvandring 0
bombuspolaris Kaitum via Kebnekaise mot Abisko och Riksgränsen? Fjällvandring 4
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Robert S Mot nya höjder - Palkattjåkkå 14m högre än tidigare Fjällvandring 26
Curt V Elvegård mot Sjangeli Fjällvandring 3
SwedishOutdoor Fjällräven Classic 2014 - nu mot nya mål! Fjällvandring 9
Isgren Kebnekaise på fre 28/7 någon som kör mot nikkaluokta Fjällvandring 3
uncle botak Övernatta på väg mot Grövelsjön Fjällvandring 8
Gunnar81 SJ:s nattrafik mot Kiruna/Narvik hotad Fjällvandring 39
Gunnar81 Beisfjord mot Unna Allakas - ruttförslag? Fjällvandring 3
Gunnar81 Nordkalottleden norr om Hukejaure mot Unna Allakas? Fjällvandring 15
lleberg Vandring mot Vadvetjåkka nationalpark, går det även bra att fiska i området? Fjällvandring 6
Hemskis Sitoälvsbron - båtbryggan, stigen mot Aktse? Fjällvandring 1
Pwe Ramundsberget mot Skarsfjället - vilken väg? Fjällvandring 5
Vonsan Från Sälka mot Tarfala Fjällvandring 10
Medon Fråga: Från Rapadalen och upp mot Vássjálåpptå Fjällvandring 11
Carfre Tips till en förstagångsvandrare på väg mot Kungsleden Fjällvandring 23
Helgeee 2 veckor, mot Kebnekaise. Förslag på rutt. Fjällvandring 6
Sigi ny stig fr. Ritsem mot Norge Fjällvandring 13
maskrosfjun mot kebnekaise första dagen eller stanna i nikkaloukta? Fjällvandring 7
tassemark Vägen mot Sitasjaure - hur ska det bli? Fjällvandring 23
Smocken Sista skvätten upp mot Kebnekaise. Fjällvandring 6
Cocido Hitta gamla stigen från Staloluokta mot Alkavagge Fjällvandring 1
H.W Stigen upp mot Akka och mot Ruohtesvagge Fjällvandring 3
Pär L Dela båttransport Nikkaloukta mot Vistas 7 juli? Fjällvandring 0
thomalin Norr om Pårek mot Aktse Fjällvandring 4
Michael777 Med hund mot Syltoppen och Helagstoppen? Fjällvandring 1
shadowfire Ensam på tur mot helags Fjällvandring 6
Overland Tarfala mot Singis? Fjällvandring 3
Fredde74 vandring mot sylarna Fjällvandring 6
Tomas J Leukoplast vid förtejpning mot skavsår. Fjällvandring 21
mimo Mot Fulufjället Fjällvandring 2
sagrol Båttur nikkaloukta mot vistas Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.