Övernatta på väg mot Grövelsjön

Familjen skall upp och vandra runt i Grövelsjöfjällen med start på söndag.

Vi reser från Vansbro norrut och vill övernatta med tält på "atackavstånd" från fjällstationen (ca 1 timme med bil)

Någon som har förslag på vart?

/Botak

Senast ändrad:
Hej!

Jag var i Grövelsjön förra veckan och slogs över att det fanns flera campingplatser utmed vägen i Idre kommun. Det rörde sig alltså om gratisplatser om jag förstod det rätt, men de låg väldigt fint längs med Dalälven. Stod ett par husbilar där, men annars såg det mycket lugnt ut. Som jag minns det var det minst tre olika platser inom någon kilometers radie. Kan tyvärr inte säga mer exakt position då klockan var mycket tidigt på morgonen och bilen gick snabbt, men någonstans mellan Särna och Idre torde det ha varit.

Fint, det var något sådant jag hoppats på. Får lov att köra saktare...

Hur var det med mygg och knott? Vi tänker oss upp mot Hävlingstugorna och någon dags paddling där.

Det var min första gång vid Grövelsjön och jag hade läst skräckhistorier här på forumet om myggen. Under de dagar jag gick var det rätt så kallt i luften och jag gick mestadels ovanför trädgränsen och där märkte jag inte av ett endaste mygg.

Jag var dock nere vid Hävlingen några timmar på eftermiddagen och visst fanns det mygg där, men inte i några större mängder. De störde inte mig något nämnvärt. Men det kan ju ha hänt en del sedan förra veckan, som jag har förstått det har det blivit betydligt varmare där uppe och det lär väl inte vara någon fördel ur ett myggperspektiv.

Jag sitter och kollar i kartboken och inser att det nog knappast var längs med Dalälven som rastplatserna låg. Ser ut att vara Kringelfjorden som gäller. Men de låg vackert vid vattnet i alla fall :)

Jag passerade också dessa inbjudande platser på vägen till Grövelsjön för ett par veckor sedan. Jag kan inte heller säga exakt plats men de är omöjliga att missa. Det är vägskyltar med "Lägerplats" längs vägen.

Hela NV Dalarna

är Älvdalens kommun. Lägerplatserna utmed väg 70 ligger vackert men bullerutsatt från biltrafiken om inte forsarnai älven överröstar. Skulleverväga att ta av nån km på mindre väg i stället för att använda dessa lägerplatser.

Varför inte tälta uppe vid Grövelsjön i stället?

Thure

Ska du övernatta på någon av lägerplatserna så är det avgiftsbelagt, tror att man betalar I efterskott som I en del obemannade stugor.

Trådstartare Liknande trådar Forum Inlägg Startad
Ralphandersson Helikopter upp på Kebnekaises topp? Övernatta halvvägs? Fjällvandring 14
JohannaG Smittskyddsrestriktioner på fjällstationer Fjällvandring 14
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Emil Stefansson Mårma nu på vintern? Fjällvandring 7
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Karolina P Klappa på en glaciär? Fjällvandring 10
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 20
DDeninger Massor av skräptält lämnade på fjället Fjällvandring 16
Bandersson Nu finns Sjielmágårttje i nedre Njoatsovágge på Topografiska kartan Fjällvandring 2
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
PepsAdventures Vandringsväg ovanför Laddjujavri samt tältplatser på Cievrralahku Fjällvandring 5
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
kjpil Fjällsäkerhetsrådets enkät i media. Fler oansvariga på fjället? Fjällvandring 31
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
HasseQ Tidig bild på Keb ? Fjällvandring 0
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
Vattenvargen Båt på Grövelsjön? Fjällvandring 4
carfredrikjonson Jämtlandstriangeln - två etapper på en dag? Fjällvandring 9
veni Synpunkter och förslag på rutten Präststigen med en avstickare till Luohttoláhko Fjällvandring 26
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
Anders.Appelqvist Njoatsosvagge, Luottholahko, Bårdetjåhkkå. Synpunkter på rutt. Fjällvandring 15
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
Keb2020 Alternativa vägar tidigt på säsongen? Fjällvandring 9
ojl Förslag på 5-dagarsvandring? (utan snö!) Fjällvandring 2
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Erker Feedback på min sarekvandring Fjällvandring 12
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
packåsna Kan man förlita sig på STFs platsgaranti Fjällvandring 10
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
triptrapp Tipps på liggunderlag i vinter exped downmat eller.. Fjällvandring 5
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
backeby Namn på svenska fjäll. Vad betyder terminologin? Fjällvandring 16
veni Tips på en Rundtur i Rondane NP Fjällvandring 9
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Sällan Tips på vandring i Finse och skor Fjällvandring 2
sellanboy Tips på rundvandring i Sarek Fjällvandring 1
camoscio Brodiskussion på fjellforum Fjällvandring 2
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 27
Promenerik Synpunkter på Sarek-vandring Fjällvandring 16