Alggavágge mot Skarja - vada Guohperjåhkå

Halloj!

Jag och min äkta hälft fick blodad tand efter förra årets Sarek-tur där vi från Rinim spankulerade genom Bastavagge vidare mot Ruotesvagge och ut söder om Akka till Gisuris. Årets tur blir från Kvikkjokk via Präststigen upp till Alkavare kapell lagom till gudstjänsten för att sedan tåga vidare öster ut i Alggavágge och mot Skarja.

Tycker mig ha ransakat både Utsidan, övriga nätet och Fredrik Neregårds guidebok Fjällvandra i Sarek men kan inte hitta jättemycket information om vadet över Guohperjåhkå i höjd med renstugan. Någon här på forumet har garanterat gjort detta och kanske kan bidra med lite visdom?

Tack och bock på förhand :)
 

Bilagor

  • sketch-1561958167358.jpg
    sketch-1561958167358.jpg
    90.7 KB · Visningar: 401
Här är ett bra vadställen, det är typ där du markerat, där bäcken går samman efter att ha varit uppdelad. Även vadat på två stället några 100m ner andra år, men de är svårare platser och jag fick vända det året denna bild är tagen. Det va inte särskilt avancerat här även om det va mycket vatten jämfört med tidigare år jag varit där. Det fanns en fåra på typ 0.5m mitt i som va djupare men den kunde jag kliva över, bra med två stavar för att upptäcka sånt.

Det fanns förut ett stort röse som markerade ut ett jättedåligt vadställen, men jag rev det i somars
 

Bilagor

  • 20170802_151907.jpg
    20170802_151907.jpg
    63.7 KB · Visningar: 366
Vi gick där förra året och jag minns det som att det var hyfsat okomplicerat.

Vi hittade ett ställe där det var ett par fåror att passera och tog en i taget, helt enkelt.

Edit: Har det regnat mycket så kan det nog bli lite spännande, men avsmältningen var hög förra året, så jag är osäker på hur mycket mer vatten det blir.
 
Trevligt med en Sarektur! Jag brukar vada Guohperjåhkå 200-300 meter uppströms sammanflödet med Ahkajåhkå. Här är jokken mycket bred och vid högvatten breder det ut sig ännu mer. Jag skulle tro att det finns flera lämpliga vadplatser i närheten. Vid stigen på kartan har jag däremot inte lyckats gå över.
 
Som andra skrivit, det går bra att hitta vadställen en bit ovan sammaflödet med Alggajåhkkå. Ett annat tips är att undvika videt på den vanligaste stigen nere i dalen fram till Skarja, utan håll höjd (runt 850m nivån) fram till Skarja så är det mer lättgånget.
 
Här är ett bra vadställen, det är typ där du markerat, där bäcken går samman efter att ha varit uppdelad. Även vadat på två stället några 100m ner andra år, men de är svårare platser och jag fick vända det året denna bild är tagen. Det va inte särskilt avancerat här även om det va mycket vatten jämfört med tidigare år jag varit där. Det fanns en fåra på typ 0.5m mitt i som va djupare men den kunde jag kliva över, bra med två stavar för att upptäcka sånt.

Det fanns förut ett stort röse som markerade ut ett jättedåligt vadställen, men jag rev det i somars

Stort tack för den betryggande infon och bilden :)

Vi gick där förra året och jag minns det som att det var hyfsat okomplicerat.

Vi hittade ett ställe där det var ett par fåror att passera och tog en i taget, helt enkelt.

Edit: Har det regnat mycket så kan det nog bli lite spännande, men avsmältningen var hög förra året, så jag är osäker på hur mycket mer vatten det blir.

Tack och bock! Vädret blir ju som det blir. Är det för mycket vatten så är det ju bara att vända. Är det toksol och glaciäravsmältning som förra sommaren så är det ju bar att vänta in morgonkvisten. Går allt som planerat nattar vi precis hitom vadet.

Trevligt med en Sarektur! Jag brukar vada Guohperjåhkå 200-300 meter uppströms sammanflödet med Ahkajåhkå. Här är jokken mycket bred och vid högvatten breder det ut sig ännu mer. Jag skulle tro att det finns flera lämpliga vadplatser i närheten. Vid stigen på kartan har jag däremot inte lyckats gå över.

Tack för värdefull information! Som sagt så kommer vi ha en hel kväll att reka innan morgonen kommer och vadet sker.

Som andra skrivit, det går bra att hitta vadställen en bit ovan sammaflödet med Alggajåhkkå. Ett annat tips är att undvika videt på den vanligaste stigen nere i dalen fram till Skarja, utan håll höjd (runt 850m nivån) fram till Skarja så är det mer lättgånget.

Super! Då håller vi höjd när vi kommit över :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pwe Pilgrimsleden mot Helags, Helags Västra sida, Ekorrhammaren Fjällvandring 0
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
haiwa Vattennivån Nikkaluokta mot Tjuonajokk leden Fjällvandring 2
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
el_duderino Från Gåsen mot Vålådalen, olika alternativ Fjällvandring 2
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Mackan_68 Vandring mot råstojaure Fjällvandring 3
Martes Vandringsbart från Kläppen upp mot Torkilstöten? Fjällvandring 2
ennamaria Från bron över Aliseatnu norr-västerut mot Abisko via Ballinvággi Fjällvandring 9
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
nickegrahn Leden öster Slipsiken mot Autjojaure Fjällvandring 11
Bandersson Änok och fjällnära skog – ”Markägarna vann mot staten” Fjällvandring 2
frsa Rundtur från Lunndörrsstugan - Lunndörren västerut mot Trondfjällen Fjällvandring 1
dennis_h På väg mot Vålådalen Fjällvandring 6
Dosferra Salva/kräm mot blöta fötter / skavsår Fjällvandring 6
Annette A På väg mot Grövelsjön? Fjällvandring 0
bombuspolaris Kaitum via Kebnekaise mot Abisko och Riksgränsen? Fjällvandring 4
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Robert S Mot nya höjder - Palkattjåkkå 14m högre än tidigare Fjällvandring 26
Curt V Elvegård mot Sjangeli Fjällvandring 3
SwedishOutdoor Fjällräven Classic 2014 - nu mot nya mål! Fjällvandring 9
Isgren Kebnekaise på fre 28/7 någon som kör mot nikkaluokta Fjällvandring 3
uncle botak Övernatta på väg mot Grövelsjön Fjällvandring 8
Gunnar81 SJ:s nattrafik mot Kiruna/Narvik hotad Fjällvandring 39
Gunnar81 Beisfjord mot Unna Allakas - ruttförslag? Fjällvandring 3
Gunnar81 Nordkalottleden norr om Hukejaure mot Unna Allakas? Fjällvandring 15
lleberg Vandring mot Vadvetjåkka nationalpark, går det även bra att fiska i området? Fjällvandring 6
Hemskis Sitoälvsbron - båtbryggan, stigen mot Aktse? Fjällvandring 1
Pwe Ramundsberget mot Skarsfjället - vilken väg? Fjällvandring 5
Vonsan Från Sälka mot Tarfala Fjällvandring 10
Medon Fråga: Från Rapadalen och upp mot Vássjálåpptå Fjällvandring 11
Carfre Tips till en förstagångsvandrare på väg mot Kungsleden Fjällvandring 23
Helgeee 2 veckor, mot Kebnekaise. Förslag på rutt. Fjällvandring 6
Sigi ny stig fr. Ritsem mot Norge Fjällvandring 13
maskrosfjun mot kebnekaise första dagen eller stanna i nikkaloukta? Fjällvandring 7
tassemark Vägen mot Sitasjaure - hur ska det bli? Fjällvandring 23
Smocken Sista skvätten upp mot Kebnekaise. Fjällvandring 6
Cocido Hitta gamla stigen från Staloluokta mot Alkavagge Fjällvandring 1
H.W Stigen upp mot Akka och mot Ruohtesvagge Fjällvandring 3
Pär L Dela båttransport Nikkaloukta mot Vistas 7 juli? Fjällvandring 0
thomalin Norr om Pårek mot Aktse Fjällvandring 4
Michael777 Med hund mot Syltoppen och Helagstoppen? Fjällvandring 1
shadowfire Ensam på tur mot helags Fjällvandring 6
Overland Tarfala mot Singis? Fjällvandring 3
Fredde74 vandring mot sylarna Fjällvandring 6
Tomas J Leukoplast vid förtejpning mot skavsår. Fjällvandring 21
mimo Mot Fulufjället Fjällvandring 2
sagrol Båttur nikkaloukta mot vistas Fjällvandring 3
critan Tvärs över Sylmassivet mot Nedalen? Fjällvandring 4
Kalle G Vadning från Riksgränsen mot Vadvetjåkka? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...