Svårt val?

Hej Paddlare!
Jag har haft min Prion Kodiak i två säsonger. Nu funderar jag på att skaffa något nytt. Efter att ha provat ett antal kajaker i höstas kom jag fram till att VKV Off Shore och North Shore Buccaneer var bäst för mig.

Om jag väljer Buccaneer är jag orolig för att jag kommer att sakna ett roder under långfärdspaddling. Jag har observerat att en del skäddapaddlare försätt sina flytetyg med roder inför långfärder.

Jag behöver era synpunkter. Vågar jag satsa på Buccaneer som långfärdskajak trots skädda eller är VKV ett bättre alternativ eftersom den har roder och tar mer packning?

Är även intresserad av synpunkter på Buccaneers sjövärdighet och egenskaper med full långfärdspackning. Jag har bara provat den utan packning och vågor än så länge.

Jag kommer självfallet att hyra båda kajakerna och bilda mig en egen uppfattning när isen gått upp.
Hans-Olof i Nynäshamn
 
Inga problem med skädda

Buccaneeren är en väldigt rolig kajak att paddla. Den är lättsvängd och smidig att hantera. Den är väl rymlig för att fungera som långfärdskajak. Buccaneren vakar som ingen annan kajak och är trevlig i surf.

Roder har jag haft på ett par av mina skäddakajaker men aldrig använt annat än vid fotografering.

Måsen är snabbare (även om bägge är lättdrivna), men också stelare i sjö.

Ett alternativ till Buccaneer skulle kunna vara Svimas 'Enterprise'.

/Staffan
 
saknar roder på min Buccaneer

Har paddlat Buccaneer i 3 säsonger nu och är nöjd. Har gjort åtskilliga veckopaddlingar och packutrymmet fungerar bra. Stort pluss är fikaluckan för lättåtkommliga smågrejer och fika. Den är tajt och fin i sittbrunnen också.
Det enda jag egentligen saknar är ett roder..... funderar att montera fast ett. Blev riktigt irriterad i somras när vi hade ganska höga vågor bakifrån och kajaken inte ville gå rakt.
Beställer man Buccaneer ny kan man beställa ett roder direkt, tror jag.

Mycket med kajak är ju smak och behag så det är svårt att egentligen ge tips.

Lycka till! /Linn :)
 
Helt olika

VKV Seagull och North Shore Buccaneer är representanter för två olika typer av kajaker och paddlingstraditioner. Att välja mellan dessa två handlar alltså om att välja på vilket sätt man vill utveckla sin paddling och hur man gillar att paddla. Valet handlar alltså inte om vilken modell som är bättre eller sämre än den andre. De är båda bra men på olika sätt. Många fördelar med Buccaneer är nackdelar med VKV och vice versa. Buccisen är livlig till karaktären och är lättmanövrerad om du har bra teknik men är inte så snabb. Seagull är en utpräglad roderkajak, är snabb, och du sitter mer som i en tävlingskajak. (Buccisens sittkänsla är mer som en forskajaks) Som Thure säger finns det förespråkare för bägge. Båda fungerar utmärkt till att göra längre turer med.
Kolla gärna hur Magnsu Fischer argumenterar när han gick från engelsk havskajak (vilket Buccisen är) till en svensk VKV. http://www3.utsidan.se/fischer/

Du kan pröva bägge på Kayak Support om du inte redan känner till det stället http://www.kayak.se

Lycka till!
Hans
(Som föredrar sin Buccaneer)
 
VKV Elite eller Off-Shore?

Tack för alla era synpukter.
Jag har också lite funderingar på VKV Elite och Off-Shore. Jag känner till att Elite är rank olastad men hur är den med långfärdspackning. Kan man utgå ifrån att Off-Shore är ett bättre val för långfärd? Jag har sett att många har paddlat Blå Bandet med Elite. Det kanske inte är givet att man ska välja Off-Shore framför Elite för långfärd. Eller är det de?
Hälsningar Hans-Olof
 
Jag valde Eliten

Enkelt sagt så kan du göra Eliten till en Off-shore men inte tvärtom.

Eliten blir genast mindre rank med lite last i botten. Jag kan alltså snabbt få samma stabilitet som Off-shoren. Men jag har ingen som helst möjlighet att göra Off-shoren smalare och därigenom få den ännu snabbare.

Jag paddlade över till Åland i somras. Vid återresan valde jag att vända 17 km ut, då det blåste en del och var två meters vågor. Eliten tog sjöarna suveränt vare sig de var framifrån, bakifrån, snett eller rätt från sidan. Eller uppifrån för den delen :)!

Personligen tycker jag att Eliten är ett fullblod. Det innebär att jag har förståelse för att vissa tycker den är lite nervös, fast jag själv bara tycker det är lite liv i kajaken. Beroende på humöret för dagen kan jag ha en fullastad långfärdskajak, en "normal"-stabil kajak eller en racer att fräsa runt i. Med VKV:s stabilisatorer får jag till och med en super-initial-stabil kajak, nästan helt utan extra vattenmotstånd, när vattnet är iskallt. Med paddelflottören har jag en sol-och-bad-flotte som är milt sagt svårvält.

Vältrisken?? Ja, den är ju inget du ställer dig i och sedan sätter dig ner i. Men när du sitter i kommer du snart underfund med hur mycket den kan luta innan den går runt, då den är så slutstabil. Jag har lyckats välta en gång "ofrivilligt". Fast då var jag tillräckligt sjösjuk för att gå stadigt på torra land. Och ville försöka skjuta ut kajaken utan att ha satt mig ned.

Behöver jag säga att jag älskar min kajak och inte har en tanke på att byta?
 
Jag valde Offshore

Jag gillar inte ranka kajaker. Jag vill känna mig säker även med olastad kajak, och jag tycker att Offshoren är nära gränsen när den är utan last. Något ännu vingligare (t ex Elite) skulle jag nog bara uppskatta på helt spegelblana vatten. Att Offshoren är lite långsammare än Eliten rör mig inte i ryggen.

Att låg initialstabilitet kan uppvägas av hög slutstabilitet tycker jag är nonsens. Har man väl tappat balansen så har man, och då skall det till MYCKET hög slutstabilitet (typ stabilisatorer) för att man inte skall välta.

Läs recensionen av min Måsen på:
http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=1637

Peter
 
Visst är det svårt att återvinna balansen

om man verkligen tappat den. Och det har du inte när Eliten börjar röra på sig. Det är först när du överskrider slutstabiliteten som du förlorar balansen och ser hur fiskarna har det.

Det jag kan läsa mellan raderna hos åtskilliga som ogillar ranka kajaker är att de vill KÄNNA sig säkra, inte att de verkligen GÅTT RUNT när de satt sig i en rank kajak.

Flyttar du din tyngdpunkt (medvetet eller omedvetet) så kommer en Elite att börja röra på sig (i synnerhet om den är tom). Tar du det med ro, så kommer den bara att börja luta lite. Skulle du däremot snabbt kasta över tyngdpunkten kraftigt åt andra hållet, kommer den snabbt att luta över åt den sidan, och du kan bli ännu mer skrämd. Då kan du hamna i allt häftigare gungningar fram och tillbaka, där du ständigt överkompenserar av rädsla för att gå runt. Vilket också naturligtvis blir slutresultatet.

Magnus Fisher skriver följande om sin OFF-SHORE; "Efter ett tag insåg jag att denna kajak klarade att hantera vågorna mycket bättre utan min inverkan".

Samma sak gäller Eliten och dess rankhet. Litar du på kajaken, efter att ha testat hur mycket som verkligen krävs för att slå runt, så har du inte mycket att oroa dig för. Då är slutstabiliteten nämligen det som avgör. Skulle du däremot höra till de som blir oroliga så fort kajaken börjar luta, så kommer initialstabiliteten att begränsa dig i Eliten. Och då kommer du inte att uppskatta den.

En liknelse skulle kanske vara flygrädsla. Är du nervös i ett passagerarplan, då du inte har full kontroll, så är Eliten troligen inget för dig. Om du däremot litar på att piloterna och flygplanet tar dig dit du ska och därför kan koppla av under flygningen, så kan du överväga Eliten.

Av egen erfarenhet kan jag säga att vid höga och branta vågor lutar inte Eliten nämnvärt. Det är mera som att åka hiss. Rätt sida är hela tiden upp, fast vattenytans lutning mot kajaken ändras. En mer initialstabil kajak hade sannolikt lutat mer istället.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
greendanger Hur svårt att inte slå runt? Paddling allmänt 12
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Knall Val av paddel 2021 Paddling allmänt 55
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
thocar Val av skor - paddlingstur med kanadensare? Paddling allmänt 5
pingo Val av kanot Paddling allmänt 6
Jokkmokkguiderna Val av kanadensare Paddling allmänt 0
Niklasx Hjälp med val av kajak Paddling allmänt 5
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
Kajsa-Warg Val av kajakpaddel/åra. Paddling allmänt 19
Agadesign Val av kajak Paddling allmänt 2
Noahspappa Val av Kajak Wilderness Systems Paddling allmänt 5
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
rideyounger Val av paddel. Paddling allmänt 40
MagnusBroden Material val på kajak Paddling allmänt 47
iena val av dubbel kajak? Paddling allmänt 13
KajakPaddlaren123 Val av paddel och väst Paddling allmänt 5
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
jensah Val av GPS Paddling allmänt 7
Spiken val av kajak ?? Paddling allmänt 16
niklas33 faltkajak K1, val av kajak?? Paddling allmänt 20
LAB76 Val av kajak? Paddling allmänt 2
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1
mr_samson Val av kajak! Paddling allmänt 16
Max Magnusson Val av vingpaddel Paddling allmänt 4
surfban Val av fotbeklädnad vintertid Paddling allmänt 8
Stenis49 Val av kajak Paddling allmänt 11
Fisch val av kajak? Paddling allmänt 7
Ollee Val av kajak Paddling allmänt 4
Nordenman Val av kajak? Paddling allmänt 7
perra_pop Val av kajak/kanot för eget bruk och familje bruk !? Paddling allmänt 10
Oregon Val av kanadensare Paddling allmänt 3
prylManne Val av kajak Paddling allmänt 0
bikerrog Val av kajak? Paddling allmänt 10
csj Val av havsracer Paddling allmänt 16
Joakim Ambrosson Val av paddel Paddling allmänt 17
rannug Val av snabb motionskajak med skott Paddling allmänt 15
Calles Val av K2:a Paddling allmänt 8
Valgrinden Val av kajak Paddling allmänt 4
Roffan -65 Ännu en fråga om val av kajak Paddling allmänt 16
andersle Val av kajak? Paddling allmänt 0
leonsson Val av paddeljacka Paddling allmänt 5
dpea Val av K2 havskajak Paddling allmänt 0
storfiskarn? Val av kajak Paddling allmänt 1
Greup Val av Paddel Paddling allmänt 18
sergeant Val av kajak? Paddling allmänt 4
abh Val av havskajak Paddling allmänt 1
eriksjos Kajak-Val Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.