Val av GPS

Hej

For ut på en långpaddling och saknade verkligen en bra vattentät GPS, då min GPS 60 börjar bli lite grå och saknar kartmöjlighet.

Så vad har ni för tips på bra GPS:er som funkar i kajaken.
 
Ifall du gillar touchscreen ( och inte är miljonär) kan jag rekommendera Garmin Dakota 20 + minneskort för extra kartor (medföljande karta är fullkomligt skräp). Vill man ha större skärm så finns ju Garmin Oregon eller t.o.m. Garmin Montana, men då finns ju risken att kajaken kapsejsar.
 
Vad vill du prioritera?

Antalet pixlar skiljer inte mycket mellan displayerna på friluftGPSer. Däremot finns det några modeller som flyter och som har större skärm.

Skulle jag handla idag skulle jag kolla på nya Garmin Etrex 30 och köpa till de topokartor som är aktuella i mitt tilltänkta område.

Jag har provat lite med en GPS-hållare för min Etrex och är såhär långt rätt nöjd.

Parallell tråd om detta http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=555864

Alternativ till GPS är ruggad smartphone t ex Motorolas Defy eller en SonyEricson som lär vara pågång men batteritiden är en nackdel.

Thure
 
Jag håller med thureb. Skulle också kolla nya Garmin Etrex, fast är inte så säker på att man behöver modell 30 för paddling. Man sparar väl kanske inte så mycket pengar på att välja modell 20 men skillnaden mellan dessa 2 modeller förmodligen bara 2 funktioner. Den ena är en inbyggd höjdmätare och den andra är en kompassfunktion även när man inte rör sig. Frågan är om man alls har någon nytta av dessa funktioner i en kajak. Jag har alltid en riktig kompass med mig som jag tycker funkar bättre och känns tryggare. Dom flesta lämnar nog inte en riktig kompass hemma bara för att man har en GPS. Höjdmätaren har jag aldrig haft någon nytta av i kajaken.

Vill man ha en GPS som flyter får välja en GPS i Garmins 78-serie (kan finnas äldre 76:eek:r kvar i butiker). Men de är lite större. Batteritider med Energizer litium är mycket bra och jämförbara mellan GPSmap 76CSx och gamla Etrex Legend HCx. Hur bra dom nya modellerna är vet jag inte.

thomas
 
Har inte följt med i utvecklingen, men jag har en Oregon 550, som jag tycker är utmärkt. Vet inte vad som skiljer den från etrex 30.

--- Mats ---

Vad som skiljer är väl främst att Oregon manövreras med tryckkänslig skärm och Etrex med knappar. Båda sätten har sina anhängare. Jag har inte provat någon GPS med touchscreen ännu, så kan inte uttala mig om vilket som är bäst. Det brukar dock bli lite dyrare med touchscreen.

thomas
 
Ifall du gillar touchscreen ( och inte är miljonär) kan jag rekommendera Garmin Dakota 20 + minneskort för extra kartor (medföljande karta är fullkomligt skräp). Vill man ha större skärm så finns ju Garmin Oregon eller t.o.m. Garmin Montana, men då finns ju risken att kajaken kapsejsar.

Har för någon månad sedan bytt upp mig från en Colorado till en Montana och är ännu så länge mycket nöjd. Gillar den större skärmen och att batteritiden blivit mycket bättre. De tre R6 batterierna i Montanan varar i flera dagar mot att jag i Colorado fick byta flera gånger om dagen.
För övrigt så fäster jag Gps:en på kajaker med ett extra starkt självhäftande kardborreband. Snabbt enkelt och säkert. Jag använder dessa banden en hel del ut över Gps:en. T.ex. Kompassen och vattenflaskan
 
Jag har använt extrex vista hcx och oregon 300 i kajak. Visst har tex oregon större skärm, men den är svårare att läsa av i sol jämfört med extrexens ej touch. Sedan upplever jag att blöta fingrar funkar bättre på knappar än på touchskärm.
Så prova med blöta fingrar och i solken innan då väljer ena eller andra,.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Knall Val av paddel 2021 Paddling allmänt 55
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
thocar Val av skor - paddlingstur med kanadensare? Paddling allmänt 5
pingo Val av kanot Paddling allmänt 6
Jokkmokkguiderna Val av kanadensare Paddling allmänt 0
Niklasx Hjälp med val av kajak Paddling allmänt 5
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
Kajsa-Warg Val av kajakpaddel/åra. Paddling allmänt 19
Agadesign Val av kajak Paddling allmänt 2
Noahspappa Val av Kajak Wilderness Systems Paddling allmänt 5
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
rideyounger Val av paddel. Paddling allmänt 40
MagnusBroden Material val på kajak Paddling allmänt 47
iena val av dubbel kajak? Paddling allmänt 13
KajakPaddlaren123 Val av paddel och väst Paddling allmänt 5
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
Spiken val av kajak ?? Paddling allmänt 16
niklas33 faltkajak K1, val av kajak?? Paddling allmänt 20
LAB76 Val av kajak? Paddling allmänt 2
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1
mr_samson Val av kajak! Paddling allmänt 16
Max Magnusson Val av vingpaddel Paddling allmänt 4
surfban Val av fotbeklädnad vintertid Paddling allmänt 8
Stenis49 Val av kajak Paddling allmänt 11
Fisch val av kajak? Paddling allmänt 7
Ollee Val av kajak Paddling allmänt 4
Nordenman Val av kajak? Paddling allmänt 7
perra_pop Val av kajak/kanot för eget bruk och familje bruk !? Paddling allmänt 10
Oregon Val av kanadensare Paddling allmänt 3
prylManne Val av kajak Paddling allmänt 0
bikerrog Val av kajak? Paddling allmänt 10
csj Val av havsracer Paddling allmänt 16
Joakim Ambrosson Val av paddel Paddling allmänt 17
rannug Val av snabb motionskajak med skott Paddling allmänt 15
Calles Val av K2:a Paddling allmänt 8
Valgrinden Val av kajak Paddling allmänt 4
Roffan -65 Ännu en fråga om val av kajak Paddling allmänt 16
andersle Val av kajak? Paddling allmänt 0
leonsson Val av paddeljacka Paddling allmänt 5
dpea Val av K2 havskajak Paddling allmänt 0
storfiskarn? Val av kajak Paddling allmänt 1
Greup Val av Paddel Paddling allmänt 18
HaNo Svårt val? Paddling allmänt 8
sergeant Val av kajak? Paddling allmänt 4
abh Val av havskajak Paddling allmänt 1
eriksjos Kajak-Val Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Merckx Gps Paddling allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.