Val av kajak

Hej!
Jag funderar på ett stripbygge men har svårt för att välja kajak. Det ser mest trevligt ut på Thomassons hemsida och mina funderingar utgår därför därifrån.

Mina "paddlingsprofil"

1. Relativt nyväckt intresse
2. Har 4 gamla plastvrak på Hönö och kommer mest att paddla dagsturer i skärgården där.
3. Har förstått att kajaker inte skall vara a. fula b. ej för korta c. skapligt bekväma.
4. VI är 4-5 personer som paddlar och jag tror att jag skulle kunna få till ett stripbygge. Är relativt händig och hat plats och maskiner.
5.Thomasson har ett antal modeller. Kavat ser trygg och ful ut. Njord ser snygg och tilltalande ut. Min fundering är om jag vågar bygga den (Njord) eftersom den är lite "extrem" eller? Om jag säger "trygg ocg ful" är det kanske mer ett omdöme om mitt estetiska sinne än om kanoten som sådan.

Kan någon hjälpa mig fram i beslutsångesten?
 
Klart att folk kommer att svara! De har bara inte hunnit ännu! Det är inte alla som ligger hemma med förkylning!
Skärpning
 
ehm..
Jag har även jag nyväckt intresse lagom händig och har hyrt lokal. Förra veckan beställde jag ritningar till thomassons BP.
Måhända dåraktigt val om man läser lite och försöker lyssna på tyckare.
Jag försökte övertyga mig om att jag skulle bygga någon mindre rank och med större pack-volym.
Det gick inget vidare, utan jag gick på känslan. Nu har jag i alla fall en kajak att utvecklas i, hehe.

Mitt råd är därför: tänk inte så mycket utan kör på det som känns bäst, även om det inte är det mest praktiska valet. :)

-b
 
Hej!
Jag funderar på ett stripbygge men har svårt för att välja kajak. Det ser mest trevligt ut på Thomassons hemsida och mina funderingar utgår därför därifrån.

Mina "paddlingsprofil"

1. Relativt nyväckt intresse
2. Har 4 gamla plastvrak på Hönö och kommer mest att paddla dagsturer i skärgården där.
3. Har förstått att kajaker inte skall vara a. fula b. ej för korta c. skapligt bekväma.
4. VI är 4-5 personer som paddlar och jag tror att jag skulle kunna få till ett stripbygge. Är relativt händig och hat plats och maskiner.
5.Thomasson har ett antal modeller. Kavat ser trygg och ful ut. Njord ser snygg och tilltalande ut. Min fundering är om jag vågar bygga den (Njord) eftersom den är lite "extrem" eller? Om jag säger "trygg ocg ful" är det kanske mer ett omdöme om mitt estetiska sinne än om kanoten som sådan.

Kan någon hjälpa mig fram i beslutsångesten?

Du ska bygga en Pärla.
Dels är det en trevlig modell ur nybörjarbyggnadsperspektiv med sina skarpa slag och plana ytor. Dels är den underbar att paddla både rakt fram och tramsa runt i. Frågan är om det finns någon bättre modell att lära sig rolla i.
Njorden, som jag själv går några ronder mot just nu i verkstan, sliter mer på tålamodet när man ska försöka översätta Björns eleganta linjespel till något man ska sitta i. Men du är säkert händigare än jag så det är nog lugnt.
Sedan är det ju så att det är mycket lättare att bygga en kajak om man har byggt en kajak först. Så gå nu och bygg en Pärla och undvik sedan alla misstag du gjorde på den när du bygger din Njord - för du ska ju naturligtvis ha en Njord också.

Jo det ska du! Bjäbba inte emot nu. Jag vet vad som är bäst för dig. :)

/mvh David S
( Jodå, det går.... men då får man vara pysslig och kreativ. Att få ner tält, sovsäck, kök och proviant i en Pärla alltså)
 
Thomasson har en bra tabell med data på kanoterna:

http://www.thomassondesign.com/doc/sorttable.htm

Där kan du klicka på knappen i huvudet på respektive kolumn och få kanoterna sorterade efter den egenskap du önskar titta på. Om du klickar på slutstabilitet så ser du att du kanske ska välja bort de tre kanoterna med 2:a eller 3:a? Initialstabiliteten är oftast lite enklare att vänja sig vid att det vickar lite i mitten men det går "att rädda"...

Även Hans Friedel har ritat en hel del för stripbygge. På gamla hemsidan fanns mycket info men den nya är inte fylld än. Kontakta honom och berätta vad du är ute efter så kan han säkert ge några exempel på redan byggda kanoter att kika på.

http://www.friedeldesign.se/
 
Aha!

Njords lite låga initialstyvhet måste med andra ord uppvägas av en 4:a i slutstyvhet. Har jag förstått rätt! Det låter som om jag kanske skulle våga mig på den om det ligger till så här!!
 
Njords lite låga initialstyvhet måste med andra ord uppvägas av en 4:a i slutstyvhet. Har jag förstått rätt! Det låter som om jag kanske skulle våga mig på den om det ligger till så här!!
Jag tycker inte du ska hänga upp dig för mycket på de där siffrorna. Njorden och Pärlan är väl de rankare i Thomassons galleri och visst känns de lite vippiga de första timmarna man sitter i dom. Men jag vågar nästan lova dig att du kommer förvånas över hur snabbt du vänjer dig vid (in)stabiliteten hos dessa.
 
Borde kanske inte blanda mig i diskussionen kring mina kajaker, men med bifogad varning för bristande objektivitet och införstådd med att Stenis49 formodligen inte är ute efter min åsikt, eftersom den finns i gott mått på min sajt, dristar jag mig till en kommentar om stabilitet.

Låg initialstabilitet innebär att kajaken lätt vickar när man sitter stilla i den på platt vatten och att det därför tar ett tag innan ovana paddlare känner sig trygga – man måste komma dithän att man kan slappna av, låta kajaken röra sig medan man håller överkroppen vertikalt över flytcentrum.

Den som accepterar inlärningsprocessen så långt kommer att upptäcka att en rank kajak påverkas mindre av vågor, och således får ett lugnare och mer förutsägbart beteende i sjögång.
En initialstabil kajak däremot känns grundtrygg från början, på samma sätt som en flatbottnad snurrebåt, men påverkas mer av vågor (eftersom stabilitet innebär att skrovet vill ligga parallellt med vattenytan även när den lutar) - gången blir stötigare, blötare i sjögång och kräver mer jobb av paddlaren.

Både Black Pearl och Njord är från början ritade för vana paddlare, men båda kajakerna har flera gånger valts av byggare med noll erfarenhet av kajaker och det har fungerat utmärkt – visserligen med lite längre inkörningstid. Jag har alltså insett att det varken är kompetens eller vana som avgör, utan enbart ambition – inte om var man har varit utan vart man är på väg.

Björn
 
Borde kanske inte blanda mig i diskussionen kring mina kajaker, men med bifogad varning för bristande objektivitet och införstådd med att Stenis49 formodligen inte är ute efter min åsikt, eftersom den finns i gott mått på min sajt, dristar jag mig till en kommentar om stabilitet.

Låg initialstabilitet innebär att kajaken lätt vickar när man sitter stilla i den på platt vatten och att det därför tar ett tag innan ovana paddlare känner sig trygga – man måste komma dithän att man kan slappna av, låta kajaken röra sig medan man håller överkroppen vertikalt över flytcentrum.

Den som accepterar inlärningsprocessen så långt kommer att upptäcka att en rank kajak påverkas mindre av vågor, och således får ett lugnare och mer förutsägbart beteende i sjögång.
En initialstabil kajak däremot känns grundtrygg från början, på samma sätt som en flatbottnad snurrebåt, men påverkas mer av vågor (eftersom stabilitet innebär att skrovet vill ligga parallellt med vattenytan även när den lutar) - gången blir stötigare, blötare i sjögång och kräver mer jobb av paddlaren.

Både Black Pearl och Njord är från början ritade för vana paddlare, men båda kajakerna har flera gånger valts av byggare med noll erfarenhet av kajaker och det har fungerat utmärkt – visserligen med lite längre inkörningstid. Jag har alltså insett att det varken är kompetens eller vana som avgör, utan enbart ambition – inte om var man har varit utan vart man är på väg.

Björn

Otroligt bra förklaring på för och nackdelar med initial stabilitet. Önskar jag lyckats hitta (och förstå) en sådan innan jag köpte min Kajak.

--- Mats ---
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niklasx Hjälp med val av kajak Paddling allmänt 5
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
Agadesign Val av kajak Paddling allmänt 2
Noahspappa Val av Kajak Wilderness Systems Paddling allmänt 5
MagnusBroden Material val på kajak Paddling allmänt 47
iena val av dubbel kajak? Paddling allmänt 13
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
Spiken val av kajak ?? Paddling allmänt 16
niklas33 faltkajak K1, val av kajak?? Paddling allmänt 20
LAB76 Val av kajak? Paddling allmänt 2
mr_samson Val av kajak! Paddling allmänt 16
Fisch val av kajak? Paddling allmänt 7
Ollee Val av kajak Paddling allmänt 4
Nordenman Val av kajak? Paddling allmänt 7
perra_pop Val av kajak/kanot för eget bruk och familje bruk !? Paddling allmänt 10
prylManne Val av kajak Paddling allmänt 0
bikerrog Val av kajak? Paddling allmänt 10
Valgrinden Val av kajak Paddling allmänt 4
Roffan -65 Ännu en fråga om val av kajak Paddling allmänt 16
andersle Val av kajak? Paddling allmänt 0
storfiskarn? Val av kajak Paddling allmänt 1
sergeant Val av kajak? Paddling allmänt 4
eriksjos Kajak-Val Paddling allmänt 2
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Knall Val av paddel 2021 Paddling allmänt 55
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
thocar Val av skor - paddlingstur med kanadensare? Paddling allmänt 5
pingo Val av kanot Paddling allmänt 6
Jokkmokkguiderna Val av kanadensare Paddling allmänt 0
Kajsa-Warg Val av kajakpaddel/åra. Paddling allmänt 19
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
rideyounger Val av paddel. Paddling allmänt 40
KajakPaddlaren123 Val av paddel och väst Paddling allmänt 5
jensah Val av GPS Paddling allmänt 7
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1
Max Magnusson Val av vingpaddel Paddling allmänt 4
surfban Val av fotbeklädnad vintertid Paddling allmänt 8
Oregon Val av kanadensare Paddling allmänt 3
csj Val av havsracer Paddling allmänt 16
Joakim Ambrosson Val av paddel Paddling allmänt 17
rannug Val av snabb motionskajak med skott Paddling allmänt 15
Calles Val av K2:a Paddling allmänt 8
leonsson Val av paddeljacka Paddling allmänt 5
dpea Val av K2 havskajak Paddling allmänt 0
Greup Val av Paddel Paddling allmänt 18
HaNo Svårt val? Paddling allmänt 8
abh Val av havskajak Paddling allmänt 1
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.