Hur svårt att inte slå runt?

Till helgen har jag blivit inbjuden att följa med och paddla kajak i helgen, min inställning har alltid varit, de är för jä**a ranka och fucking close to water :-/ Hittills har jag alltid kunnat undvika att hamna i en dylik, men nu verkar det vara svårt att klara sig undan :-(

Så jag undrar hur gör man för att inte slå runt? Har paddlat en del kanadensare i yngre år, men även lyckat gå runt med den under fiske...
 
Vissa kajaker är väldigt ranka och andra inte alls. Försök prova kajaken innan ni sticker iväg och känns den rank så försök byta om du kan. Utgår ni från ett hyrställe så finns det säkert kajaker att välja på.
Jag minns när min fru försökte för första gången. Hon var ganska osäker först och hade till och med svårt att förstå det där med paddelföringen när hon blev visad på land. Men när hon väl satt i kajaken (en prijon Catalina) så funkade det utan problem och hon blev helfrälst.

När du väl sitter i kajaken så är ett tips att använda paddeln som stöd. Själva paddlingen ger stöd och annars lägger du ut den i sidan mot vattenytan och stöder dig lätt på den.
 
Det går nog bra!

I en "normal" hyrkajak behöver man nog inte göra något aktivt för att den inte ska gå runt. Den går runt när du gör något aktivt och felaktigt. Gör du ingenting går den inte runt.
Men jag har suttit i en Citius 51 och den var för rank för mig, jag upplevde den som att den hade gått runt om jag inte aktivt satt och balanserade den. Typ som att hålla balansen på en stillastående cykel med fötterna på pedalerna. Men en Citius 51 brukar inte finnas bland hyrkajakerna.

Du oroar dig i onödan (fast det är kallt i vattnet!).

thomas
 
Skulle vilja vända på det att säga det är svårt att slå runt. Har hittills aldrig dragit runt då det inte är medvetet eller då jag tränar på kantning etc. Har varit nära när det blivit hårdare väder men det är också en högre risk då såklart.

Det du kan göra är att be någon ställa sig brevid kajaken när du sätter dig i den. Du kan testa att försöka kanta kajaken och vara beredd att parera med paddeln. Personen som står vid sidan av kajaken kan om du skär bladet fel rädda dig :)

Min kajak är 58 cm bred och mycket stabil :)

De flesta kajakerna går att kanta rätt så bra,
 

Bilagor

  • IMG_1262.jpg
    IMG_1262.jpg
    56.8 KB · Visningar: 1,562
Om det inte rör sig om "tävlingskajaker" tror jag inte att det kommer att vara svårt alls.

Det som brukar vara knepigast är att ta sig ner i kajaken, så var beredd på att det kanske känns instabilt innan du sitter rätt. Ta dig igenom den biten och se hur det känns när du väl fått ner både rumpa och ben i kajaken och har paddeln i handen.

Enda sätten jag kan tänka mig att välta en typisk hyrkajak, om man inte gör det med flit, är att antingen ge sig ut i alldeles för grov sjö (vågor över 1 meter) eller att ta vrida paddeln fel och ta i som sjutton. Vågorna löser sig nog själv. Men var lite uppmärksam på hur vinkeln på paddelbladet i vattnet påverkar kajakens balans, och ta inte i stenhårt om du inte riktigt vet var du har paddeln.
 
Vad det är för modell på kajakerna vet jag inte, det är en tjejkompis som vill tvinga ut mig och hon har två stycken. Blir väl att leta reda på flytvästen och hoppas på det bästa :-S
 
Balans och manövrering

Efter att ha haft kurser och prova på i flera år kan jag säga att det lätta är att sitta kvar i kajaken. Förutsatt att det är en typisk "hyrkajak" Så är det få som välter. Desto fler som inte får ordning på det där med att styra. Spelar inte någon roll om det är roder eller ej. För de flesta slingrar sig kajaken rätt så mycket och styr inte dit man vill i början. Men efter några hundra meter brukar det gå bättre.

Ett bra tipps är att ta tag i bryggan eller din kompiss kajak och känn efter hur mycket kajaken tippa innan det blir ostadigt och ta det lugn de första paddeltagen.

Lycka till!
 
Här råder nog en missuppfattning....

Haha!! Den kajaken verka inte va super snabb :p

Jo, den är nog supersnabb, med mitt mått mätt. Så länge vi talar om själva kajaken.
Men jag kan med största säkerhet inte ens provpaddla en sådan utan att hålla i bryggan. Då går det inte fort.

Patrik, som sitter i den på filmen, verkar vara mycket duktig paddlare med god balans.
Men det framgår klart att han inte är van vid denna, mycket ranka, kajak.
Jag blir ändå imponerad av vågfräset när han får upp farten och av hans nervösa fnissande framgår att han också är imponerad av fartresurserna.

thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HaNo Svårt val? Paddling allmänt 8
surpaleijon Är det farligt att slå runt? Paddling allmänt 23
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
LinaHa Östersjön runt Paddling allmänt 0
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3
BS tältplatser runt Kållandsö och Lurö Paddling allmänt 1
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
Lumberjack92 Söker turförslag, Kanadensare runt Göteborg ca 4 dagar Paddling allmänt 2
Grönblad Packrafting runt Stockholm Paddling allmänt 2
friluftaren Paddla runt mälaröarna, finns tältplatser? Paddling allmänt 13
thureb Dagstursförslag Stockholm 1 Härsö runt Paddling allmänt 0
s3.n Tips på övernattningstur runt Örebro! Paddling allmänt 4
fetgris Mälaren-hjälmaren runt Paddling allmänt 7
Ha st Lidingö Runt – träningspaddling 25 km, följer du med? Paddling allmänt 5
Kajak Cykel Hyresvilkor, kajak runt Kinda Kanal Paddling allmänt 15
Johan.Larsson Event - Paddla Viaredssjön runt 14/8 2011 Paddling allmänt 0
maddebjörkö Paddling runt Skärhamn Paddling allmänt 1
info19 Motionsloppet Tylön Runt Paddling allmänt 6
Leo_73 Runt Vänern Paddling allmänt 21
hisbro kajak klubb runt Grebbestad ? Paddling allmänt 4
paugusts Iläggsplatser runt Göteborg? Paddling allmänt 12
anna-r Vi är på väg runt västsverige, några tips? Paddling allmänt 2
19780 Kajak runt Korsika Paddling allmänt 2
Peifen Runt Irland Paddling allmänt 2
fraewu Paddla runt Vancouver Paddling allmänt 4
Paddla.se Tävling: Orust runt, 2 dgr, intresse? Paddling allmänt 366
Rindmyr Paddla igenom eller paddla runt!? Paddling allmänt 6
hassex Filmtajm Djurgården runt på 9min Paddling allmänt 0
Erik Barkefors Skapa ditt eget "Jogersö Runt" Paddling allmänt 14
Kjell Lundgren Ekoln Runt 2008 Paddling allmänt 2
Vandrare För er som tröttnat på att läsa om att paddla Sveriges kust runt Paddling allmänt 2
Nixons Paddelhelg runt Stocholm, var? Paddling allmänt 3
Alexander85 Paddla runt England? Paddling allmänt 7
Friluftsnomad Paddla runt Östersjön? vill du med Paddling allmänt 0
Kjell Lundgren Motionslopp Ekoln Runt i Uppsala 19:e Augusti Paddling allmänt 5
Arneri Paddla Värmdö runt den 22:a juli! Paddling allmänt 3
undersidan Runt sveriges kust... i roddbåt Paddling allmänt 0
quadrix Helgpaddling kajak runt stockholm.. Paddling allmänt 0
kimfoto paddlat jorden runt Paddling allmänt 1
The Trooper Botten runt. Paddling allmänt 15
Joakim Ambrosson "Tillgång-till-vatten-karta" runt Sverige?? Paddling allmänt 6
samme83 Isfritt runt norra/östra mälaren? Paddling allmänt 2
karinoj Övernattningsplats runt Stocken/Orust Paddling allmänt 3
klubbsson Paddelställen runt Eskilstuna. Paddling allmänt 1
Peifen Åland runt Paddling allmänt 5
jonzzon Paddla runt Utö? Paddling allmänt 13
Niklas H Paddling Estland runt Paddling allmänt 0
ingeback Kållands ö runt - Lurö skärgård Paddling allmänt 3
Nichell Öland runt på 7 dagar. Paddling allmänt 2
Mezzner Södertörn runt? Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.