Val av kajakpaddel/åra.

Hej! ja klurar över varför den ursprungliga tävlingspaddeln är förhärskande innom fritidspaddlingen?!
Orginalet -den smala åran -som inuiterna använder borde ligga närmare till hands, den ä ju ofta längre än tävlingsmodellen vilket medger en flackare paddlingsstil som underlättar vid hård vind + att bladen har mindre yta.
Likaså är slarvmarginalen större med en "åra" vid felskär, som ofta är orsak till vurpningar för nybörjare å mindre erfarna.
Det mindre å smalare årbladet gör även att man inte behöver skeva åran som med en vanlig paddel, en fördel till är att det minskar risken för skavsår i tummgreppet.
För egen del ä ja helt torsk på en kajakåra i lätt gran, å som reserv Lendals smala å raka variant Sea Master.
Vore trevligt att höra era synpunkter om detta! hälsar lasse w:ff

bild; kajakåra med benförstärkta ändar

ps Historiska Nyheter Nr. 43 är ett helspäckat temanummer om Grönland, vet ej om/hur den kan vara tillgänglig idag,men väl värt ett försök att kolla upp ds
 

Bilagor

  • kajak omslagsbild hist.mus.nyheter nr.43 1989_resize_resize2.jpg
    kajak omslagsbild hist.mus.nyheter nr.43 1989_resize_resize2.jpg
    52.9 KB · Visningar: 1,038
Tycke och smak

skulle jag tro. Frågan kan riskera att starta en debatt liknande den om skädda eller roder.

Det finns hundratals modeller av paddlar och att det finns IMHO fler för mig dåliga paddlar än bra paddlar. Av de mer än 20 olika modeller jag använt eller testat är det bara tre-fyra som jag gillat.

Dessa är av rätt olika stuk men gemensamt är att de är korta lätta och med spänst snarare än stumma och att de har mindre tendens till wobbling än de paddlar jag inte gillat.

Grönlandspaddel har jag ingen större erfarenhet av men av de 4 jag testat är det bara en jag gillat. Övriga har varit tunga, väl långa, stumma och med en tjocklek på skaftet som inte passat mig.

För närvarande är den paddel jag helst använder en vingpaddel med små blad. (Bracsa FW.)

Thure
 
Min kajakåra är tunn, lätt å sviktar fint, det är bland annat det sista som ja gillar skarpt.

Ja har aldrig förstått mig på de stora bladen på vanliga paddlar, de är ju som sagt ursprungligen gjorda för hastighetspaddling/för att uppnå hög toppfart, vilket ju inte en fritids/skärgårdspaddlare har nån nytta av, där man ju istället strävar efter att kunna hålla en så god medelhastighet som möjligt även i grov sjö å hård vind.

bild; min kajakåra å vardagskajaken Singel Scout (norsk) en stark å välbyggd slitvarg,
 

Bilagor

  • lw ombord å singel-scout-kajaken 2014.jpg
    lw ombord å singel-scout-kajaken 2014.jpg
    71.1 KB · Visningar: 986
Definitionsfråga

En paddel hålls med båda händerna medan man håller i en åra med endast ena handen. Åran ligger an mot en årtull och fungerar som en hävstång. En kanot framförs alltså med en paddel och någon paddelåra existerar knappast. Se
http://sv.wikipedia.org/wiki/Paddel och http://sv.wikipedia.org/wiki/Åra

Benämningen har inte med utseendet att göra, utan det är funktionen som avgör. Även grönlandspaddeln är alltså en paddel, och inte någon åra!
/Thor
 
Det

grönländska/danska utrycket pagaj har ibland översätts med paddelåra. Wikipedias artikel täcker kanske inte alla betydelser av åra?

Men jag använder åra och paddel som wikipedia definierar det.

Thure
 
Tycke och smak är väl vad som avgör. Även "originalet" eller inuitpaddeln finns i många längder och utföranden för olika ändamål, de är ingalunda alla långa.

Utan att direkt ta ställning till "skädda eller roder" så finns där faktiskt vissa paralleller till "grönlandspaddel eller europaddel", men enlgt allas tycke och smak behöver de inte gå hand i hand och det nya behöver inte alltid vara bättre.

Det påstås att europaddeln kom till då "utbildade" européer ansåg att de kan göra allt bättre än den "primitiva" ursprungsbefolkningen. Andra påstår att inuiterna hade nog utvecklat en bättre modell om de hade haft tillgång till bättre material och råvaror, men av tunna trädstammar är det svårt att göra breda paddelblad.

Jag är inte helt övertgad om att europaddeln ursprungligen var specifikt en tävlingspaddel, det var bara någon tävlingssinnad europé som kom på att man kan tävla med kajaker och använde till en början den utrustning som fanns tillgänglig. Europeiska tävlings- och rekreationspaddlar har kommit ganska långt på ca 40 år och båda är i dagens läge rätt annorlunda än deras europeiska förebild.

Det är en liten minoritet av paddlare som paddlar ursprungliga inuitkajaker och då kan man också förstå att rätt få använder ursprungliga inuitpaddlar... och dagens inuiter kör snurrebåtar. :)

Personligen så föredrar jag hög paddelföring med europaddel, låg paddelföring med längre europaddel tilltalar inte mig trots att jag nog ibland övergår till en lägre paddelföring då vädret så förutsätter. Det finns ett väldigt stort utbud på europaddlar, men ändå bara 2-4 modeller som jag trivs med. Jag antar att den för mig rätta inuitpaddeln är så sällsynt att jag inte har råkat på den ännu... och problemet med självbyggen är hög självkritik och dåligt tålamod, antar att jag skulle behöva pröva mig fram och bygga minst sju olika varianter före jag skulle veta hurdan grönlandspaddel jag egentligen vill ha. Av de kommersiella grönlandspaddlarna har jag ännu inte hittat någon som riktigt tilltalar.

Alla har vi olika preferenser, vid långpaddling är jag inte intresserad av högsta möjliga medelhastighet med minsta möjliga arbetsinsats oavsett väder, om så vore fallet skulle jag välja nåt annat än kajak. Jag blir snabbt uttråkad om jag monotont ska paddla mer än 10km, men 70km går bra om jag kan leka på vägen. Sträckan från A till B kanske inte blir den kortaste och snabbaste, men fart råder det inte brist på då man ibland gör en utstickare från färdriktningen på en passlig surfvåg. Gäller det absolut bästa hastighet så är det inte europaddeln som begränsar, kajakens skrovhastighet avgör.
 

Bilagor

  • krigsskip_1000.jpg
    krigsskip_1000.jpg
    34.4 KB · Visningar: 998
  • paddel.jpg
    paddel.jpg
    10.7 KB · Visningar: 925
Senast ändrad:
Man tro ofta att man historiskt har gjort ett medvetet val, efter gedigen utprovning och evolution. Men ofta var det nog råvaror och verktyg som bestämde utformningen. Det är ont om virke på Grönland, därför fick man hålla till godo med vad man lyckades åstadkomma.
 
Man får väl Thure bara finna sig i att kanoter paddlas med åror (som kräver starka armar), kajaker byggdes av indianer, pagaj är väl nån folkdräkt eller kanske nåt ätbart och i åre åker man bara slalom, super och övar otukt...
 
okey, ja ger mig angående paddel / åra, har haft förmånen att paddla/ägt en västgrönländsk jaktkajak, så nära orginalet man kan komma, ä väl bara linneduken istället för sälskinn som avvviker, kanske därav min vurm för paddelvalet, men tycker den ä lika bra till mina andra knubbigare varianter,
 

Bilagor

  • Linnedukad nordväst Grönländsk jaktkajak.JPG
    Linnedukad nordväst Grönländsk jaktkajak.JPG
    51.2 KB · Visningar: 855
Såg först nu

definitionen i inlägg #4 att en åra bara förs med ena handen.

Det är en väl snäv definition. Större båtar med många åror och flera roddare ros oftast med en åra per roddare som då utnyttjar bägge armarna och händerna. Även gondoljärer som ensam ror använder bägge armar men för kraften väl så mycket ben och bål med den böjda åran i den listigt utformade årtullen.

Thure
 

Bilagor

  • 640px-Gondoliere.jpg
    640px-Gondoliere.jpg
    128.9 KB · Visningar: 955
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Knall Val av paddel 2021 Paddling allmänt 55
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
thocar Val av skor - paddlingstur med kanadensare? Paddling allmänt 5
pingo Val av kanot Paddling allmänt 6
Jokkmokkguiderna Val av kanadensare Paddling allmänt 0
Niklasx Hjälp med val av kajak Paddling allmänt 5
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
Agadesign Val av kajak Paddling allmänt 2
Noahspappa Val av Kajak Wilderness Systems Paddling allmänt 5
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
rideyounger Val av paddel. Paddling allmänt 40
MagnusBroden Material val på kajak Paddling allmänt 47
iena val av dubbel kajak? Paddling allmänt 13
KajakPaddlaren123 Val av paddel och väst Paddling allmänt 5
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
jensah Val av GPS Paddling allmänt 7
Spiken val av kajak ?? Paddling allmänt 16
niklas33 faltkajak K1, val av kajak?? Paddling allmänt 20
LAB76 Val av kajak? Paddling allmänt 2
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1
mr_samson Val av kajak! Paddling allmänt 16
Max Magnusson Val av vingpaddel Paddling allmänt 4
surfban Val av fotbeklädnad vintertid Paddling allmänt 8
Stenis49 Val av kajak Paddling allmänt 11
Fisch val av kajak? Paddling allmänt 7
Ollee Val av kajak Paddling allmänt 4
Nordenman Val av kajak? Paddling allmänt 7
perra_pop Val av kajak/kanot för eget bruk och familje bruk !? Paddling allmänt 10
Oregon Val av kanadensare Paddling allmänt 3
prylManne Val av kajak Paddling allmänt 0
bikerrog Val av kajak? Paddling allmänt 10
csj Val av havsracer Paddling allmänt 16
Joakim Ambrosson Val av paddel Paddling allmänt 17
rannug Val av snabb motionskajak med skott Paddling allmänt 15
Calles Val av K2:a Paddling allmänt 8
Valgrinden Val av kajak Paddling allmänt 4
Roffan -65 Ännu en fråga om val av kajak Paddling allmänt 16
andersle Val av kajak? Paddling allmänt 0
leonsson Val av paddeljacka Paddling allmänt 5
dpea Val av K2 havskajak Paddling allmänt 0
storfiskarn? Val av kajak Paddling allmänt 1
Greup Val av Paddel Paddling allmänt 18
HaNo Svårt val? Paddling allmänt 8
sergeant Val av kajak? Paddling allmänt 4
abh Val av havskajak Paddling allmänt 1
eriksjos Kajak-Val Paddling allmänt 2
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
Urwaldjaeger Kajakpaddel till kanadensare Paddling allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.