val av kajak ??

hej kollat i flera år på Reval Comander typ s.Mitt anvädande är dagsturer men ibland med enstaka övernattningar.
nån som har info ang deras kajakmodeller och viken av dssa man ska välja.Är ingen superpaddlare utan en glad amatör.
jag gillar deras design och verkar hålla hög kvalite.
Taksam för info och gärna vart man kan köpa dessa .....
mvh Henrik
 
Har paddlat en Commander type-S några år med motions/dagtur på programmet. Inga problem att få plats med tält och andra prylar för övernattning heller. Mycket lättpaddlad men kan kännas lite topprank för en nybörjare när man paddlar olastad. Jag har min i Oxelösund och kan ställa upp för en demo om du är intresserad.

Här finns lite rescensioner på Commandern:
http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3106&all=1

När det gäller Cruiser så är det några som lagt in nya bilder här på utsidan som du kan kontakta.

http://www.revalkayaks.se/ har bara direktförsäljning så du får ringa eller skriva ett mail så hör de av sig.
 

Bilagor

  • P5120015.jpg
    P5120015.jpg
    56 KB · Visningar: 1,160
Jag köpte som nybörjare för några år sedan (3-4 år? tiden går så fort...) en av de första Commander S som kom ut. Testade inför köpet bl. a deras modell Cruiser samt VKV Elite & Anita, Tiderace X-Cite och Xplore, mfl.

Som Erik sa så kan Commandern kännas lite topprank, men min erfarenhet är att det beror mycket på vilken typ av kropp paddlaren har. En kropp med låg tyngdpunkt hjälper, vilket jag själv inte har...så jag lägger gärna en extra sandsäck i fören på olastad kajak om det finns risk för måttlig sjögång. Lastad känns den alldeles stabil. I början krävdes det en del tillvänjning, nybörjare som jag var. Från början var det Cruisern som var mitt huvudalternativ hos Reval Kayaks, men efter att ha provat Commandern så var jag fast.

Jag paddlar på havet, antingen korta motionspass, eller (halv-)dagspaddlingar. Utmärkt motionskajak som skall paddlas med ving-paddel! Reval Kayaks-teamet är också väldigt hjälpsamma, så kontakta dem bara så hjälper de dig med vidare info och provpaddling (om du inte har vägarna förbi NV Skåne där jag huserar...).

/Chris
 
Jag paddlade i dag i nära på kulingvindar utanför Oxelösund.Min fundering är hur Comandern är i grov sjö och att surfa med ?
 
Jag paddlade i dag i nära på kulingvindar utanför Oxelösund.Min fundering är hur Comandern är i grov sjö och att surfa med ?

Paddlade du Commander eller annan kajak? Vad jämför du med?

De flesta av mina Commander-bilder är tagna kring Oxelösund, så du kanske känner igen miljöerna?

Börjar med det negativa. Min personliga uppfattning är att sitsen är för hög för bekväm paddling i grov havssjö. Jag vinglar till lite för ofta när jag är trött. I inner och mellanskärgård är det inga problem. Som allt annat kan sitsen byggas om.

Stäven borde vara 2-3 cm högre för att klyva sjön och inte doppa nosen. Kajaken går torrt och kontrollerat även när den doppar nosen, men jag tror att den borde bli något snabbare utan nosdoppning.

Styrningen har "automatisk linspännare" eller rättare sagt du kan flytta på fotstödet utan att spänna om linorna. Detta skapar lite flex som jag har märkt av i packad kajak och ganska extrem sidovind (runt 20 m/s inomskärs). Jag har nu fäst linorna direkt i T-styrningen vilket har minimerat flexen.

Positiva är att kajaken är lättdriven och rolig att surfa. Den klarar ganska hårt väder bra, men är kanske ingen extremväderkajak. Det är en roderkajak som har dess för och nackdelar. Som dagturskajak tycker jag att den har flera fördelar än som långfärdskajak.
 
hej ! jag paddlade en lettmann så det är bara en fundering jag fick när jag tänkte på dagens paddling.
Hur den är i dom förhållanderna.
Ja jag såg dina bilder så jag känner igen omgivningarna :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niklasx Hjälp med val av kajak Paddling allmänt 5
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
Agadesign Val av kajak Paddling allmänt 2
Noahspappa Val av Kajak Wilderness Systems Paddling allmänt 5
MagnusBroden Material val på kajak Paddling allmänt 47
iena val av dubbel kajak? Paddling allmänt 13
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
niklas33 faltkajak K1, val av kajak?? Paddling allmänt 20
LAB76 Val av kajak? Paddling allmänt 2
mr_samson Val av kajak! Paddling allmänt 16
Stenis49 Val av kajak Paddling allmänt 11
Fisch val av kajak? Paddling allmänt 7
Ollee Val av kajak Paddling allmänt 4
Nordenman Val av kajak? Paddling allmänt 7
perra_pop Val av kajak/kanot för eget bruk och familje bruk !? Paddling allmänt 10
prylManne Val av kajak Paddling allmänt 0
bikerrog Val av kajak? Paddling allmänt 10
Valgrinden Val av kajak Paddling allmänt 4
Roffan -65 Ännu en fråga om val av kajak Paddling allmänt 16
andersle Val av kajak? Paddling allmänt 0
storfiskarn? Val av kajak Paddling allmänt 1
sergeant Val av kajak? Paddling allmänt 4
eriksjos Kajak-Val Paddling allmänt 2
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Knall Val av paddel 2021 Paddling allmänt 55
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
thocar Val av skor - paddlingstur med kanadensare? Paddling allmänt 5
pingo Val av kanot Paddling allmänt 6
Jokkmokkguiderna Val av kanadensare Paddling allmänt 0
Kajsa-Warg Val av kajakpaddel/åra. Paddling allmänt 19
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
rideyounger Val av paddel. Paddling allmänt 40
KajakPaddlaren123 Val av paddel och väst Paddling allmänt 5
jensah Val av GPS Paddling allmänt 7
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1
Max Magnusson Val av vingpaddel Paddling allmänt 4
surfban Val av fotbeklädnad vintertid Paddling allmänt 8
Oregon Val av kanadensare Paddling allmänt 3
csj Val av havsracer Paddling allmänt 16
Joakim Ambrosson Val av paddel Paddling allmänt 17
rannug Val av snabb motionskajak med skott Paddling allmänt 15
Calles Val av K2:a Paddling allmänt 8
leonsson Val av paddeljacka Paddling allmänt 5
dpea Val av K2 havskajak Paddling allmänt 0
Greup Val av Paddel Paddling allmänt 18
HaNo Svårt val? Paddling allmänt 8
abh Val av havskajak Paddling allmänt 1
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.