val av kajak?

Jag har börjat med skaffa-tankar och det tycks vara att en rotationsgjuten plastkajak fungerar bäst för mig att börja med. Dessutom en stor bred stadig historia med bra packvolym för långpaddling.

Angående tekniskt, har jag läst att det inte skiljer nämnvärt på de centimetrar som ger packvolym och stabilitet på kajakens prestanda vad gäller turpaddlingar. Möjligen toppfarter. Stämmer detta?

Vilka rekommendationer har ni att ge i valet av havskajak? Jag är både lång och tung.....

Jag har provat ett par stycken och de känns i regel små och trånga. Nästa jag ska prova är en Prijon Turyak som tydligen är en av de feta cigarrerna. Tankar - synpunkter?
 
Vi har några av de här kanoterna i klubben. Har inte paddlat själv men sett hur de uppför sig i vattnet.

Touryak är visserligen bred men också kort så det blir en perfekt plog om man vill flytta vatten...

Är du stor bör du nog istället titta noggrannare på Kodiaken. Är själv 195 cm och väger 86 kg. En klubbkompis med ungefär samma mått fick bra plats i Kodiaken och tyckte att den fungerade bra. Hans närmaste jämförelse är Romany (glasfiber).

Kodiaken är lite smalare och lite längre än Touryaken så den klyver vattnet lite finare. Du kan hålla en bättre rytm i paddlingen och slipper starta från noll varje gång du vilat ett par paddeltag. Lastvolymen enligt Kajaktiv är några liter större i Kodiaken.

Läs senaste Paddling där de testat en Prijon. Utförandet torde vara ungefär samma - du får vad du betalar för men inget mer. Vill du mer sen så är nog andrahandsvärdet hyfsat så du kan räkna med att ha haft en billig "kanothyra".

Har du hyrt kanot och provat några olika? Det brukar vara ett bra sätt att utesluta några som blir obekväma efter några timmar.

Lägg gärna några kronor extra på ett bättre roder - fast prova först så det verkligen är bättre!
 
Bra input -tackar!

Jag har provat Kodiak tidigare och den är ett av alternativen. Inte helt övertygad, dock.
 
Lettmann

Lettmann Meridian är ett bra alternativ till Prijon Kodiak. Det är en polyetenkajak och den är väldigt rymlig, men samtidigt helt ok att paddla med.
 
Så länge man håller sig runt 3-4 knop varierar väl inte vattenmotståndet så värst mycket mellan kanotmodellerna, enligt ett flertal tester. Det kan dock även hända på en expedition att man vill speeda upp lite för att komma fram innan det blir bäcksvart, eller för att undvika ett oväder. Så fort du ökar hastigheten blir skillnaderna i motstånd större. Det borde bli samma effekt i motvågor.

Om du planerar långa turer märks små skillnader i vattenmotstånd mer ju längre du paddlar.

Vad som märks oavsett fart är om t.ex. förskeppet är tillräckligt smalt för att ge en bra paddelisättning. När du blivit lite varm i kläderna, förlåt kajaken :), kommer du att uppskatta en bra paddlingsergonomi. Sittkomforten är ett annat område som bör testas under lite längre provtur, och är ganska individuell. Det finns risk att en sits som känns mjuk och ombonad vid start trycker på för dig fel ställen efter en timme. Själv föredrar jag en glatt plastyta ...

Som sagt, prova dig fram. Du kommer att utvecklas rätt snabbt som paddlare, och klarar efter några träningstillfällen galant av en kajak som vid första gången känns något rank.
 
Tourayaken är ju rätt kort å bred, tror som sagts tidigare att Kodiaken skulle vara ett bättre val!
Men den har rätt dåligt(brett) paddelisätt!
Å som oxå påpekades det finns styva snabba kajaker med tajt paddelisätt bra roder å styrsystem som är en fröjd att paddla :)
Men mkt beror ju på hur du vill/tänkt paddla!

/Janne
 
tackar

Hmm, en del att tänka på.

I dag har jag provat en Touryak - en alldeles strålande komfort. En stund. Sen fick jag ont i ryggen. Men det berodde nog på ryggen snarare än Touryaken. Skulle nog föredra Touryaken med modifierad sits. Men vem vill snickra i ny kajak? Kan man köpa ny stol / pall (eller vad det kallas)? Eller ska man snickra själv?

Ska prova Lettman Meridian. Ska nog fasen prova hela sensommaren och förlägga köp till nästa säsong. Här ska bli medeltidskt testande av så många märken jag hinner...

Tack alla för ert engagemang!
 
Om man funderar på att bygga om kanoten så är det glasfiber som gäller. Där kan man såga, slipa, spackla och plasta på ett enkelt sätt. Att göra så i en PE-kanot är betydligt besvärligare...

Har du pengar så fundera en gång till varför du vill ha PE-kanot istället för glasfiber. De gånger man"måste" kraschlanda på en stenstrand är ytterst få om man inte paddlar runt Norge, Nya Zealand eller så. Även en PE-kanot slits av att släpas på land eller dundra in bland stenar.

För själva paddlingen är glasfiber (eller kevlar/kolfiber) ett bättre material. Sen kan skrovets utformning vara mer eller mindre bra oberoende av material. En glasfiberkanot brukar väga något kilo mindre än motsvarande PE och det är skönt när du kommer hem och ska bära upp den till parkeringen och lyfta upp den på biltaket. Väljer du sen en Kevlar/kolvariant så är den ytterligare ~5 kg lättare. Härligt!

Så - prova många olika!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niklasx Hjälp med val av kajak Paddling allmänt 5
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
Agadesign Val av kajak Paddling allmänt 2
Noahspappa Val av Kajak Wilderness Systems Paddling allmänt 5
MagnusBroden Material val på kajak Paddling allmänt 47
iena val av dubbel kajak? Paddling allmänt 13
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
Spiken val av kajak ?? Paddling allmänt 16
niklas33 faltkajak K1, val av kajak?? Paddling allmänt 20
LAB76 Val av kajak? Paddling allmänt 2
mr_samson Val av kajak! Paddling allmänt 16
Stenis49 Val av kajak Paddling allmänt 11
Ollee Val av kajak Paddling allmänt 4
Nordenman Val av kajak? Paddling allmänt 7
perra_pop Val av kajak/kanot för eget bruk och familje bruk !? Paddling allmänt 10
prylManne Val av kajak Paddling allmänt 0
bikerrog Val av kajak? Paddling allmänt 10
Valgrinden Val av kajak Paddling allmänt 4
Roffan -65 Ännu en fråga om val av kajak Paddling allmänt 16
andersle Val av kajak? Paddling allmänt 0
storfiskarn? Val av kajak Paddling allmänt 1
sergeant Val av kajak? Paddling allmänt 4
eriksjos Kajak-Val Paddling allmänt 2
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Knall Val av paddel 2021 Paddling allmänt 55
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
thocar Val av skor - paddlingstur med kanadensare? Paddling allmänt 5
pingo Val av kanot Paddling allmänt 6
Jokkmokkguiderna Val av kanadensare Paddling allmänt 0
Kajsa-Warg Val av kajakpaddel/åra. Paddling allmänt 19
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
rideyounger Val av paddel. Paddling allmänt 40
KajakPaddlaren123 Val av paddel och väst Paddling allmänt 5
jensah Val av GPS Paddling allmänt 7
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1
Max Magnusson Val av vingpaddel Paddling allmänt 4
surfban Val av fotbeklädnad vintertid Paddling allmänt 8
Oregon Val av kanadensare Paddling allmänt 3
csj Val av havsracer Paddling allmänt 16
Joakim Ambrosson Val av paddel Paddling allmänt 17
rannug Val av snabb motionskajak med skott Paddling allmänt 15
Calles Val av K2:a Paddling allmänt 8
leonsson Val av paddeljacka Paddling allmänt 5
dpea Val av K2 havskajak Paddling allmänt 0
Greup Val av Paddel Paddling allmänt 18
HaNo Svårt val? Paddling allmänt 8
abh Val av havskajak Paddling allmänt 1
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.