Val av K2:a

Vi vill köpa en K2:a i glasfiber med lastutrymme mellan sittbrunnarna men har svårt att välja modell. Den är tänkt att användas av familjen (små barn och hund) till kvällsturer och längre turer upp till en vecka men även av mig tillsammans med någon kompis för lite snabbare turer. Vi har tittat på VKV Yoo-A-kim, Point 65 K3R, Trapper Expedition, Albatross XL2 med mjukroder och Valley Aleut Sea 2. Jag är 1.91 och 87 kg med med stl 45 vilket är problem i Albatrossen om man vill ha sandaler på när man paddlar. Det blir för låg takhöjd i sittbrunnen när pedalerna sitter på sidorna. Av dessa kajaker sticker Aleuten med sin längd och samlhet, och Yoo-A-kimen med sin korthet och bredhet ut. Hur stor betydelse har det i praktiken går det att kvantifiera på något sätt? Är det någon som har något omdömme om dessa blir jag mycket tacksam.

Tack på förhand/ Calle
 
Jag har egentligen bara erfarenhet av två av de K2:eek:r du nämner: Trapper och Albatross (dock inte säker på om det är XL eller något annat).

Av dessa skulle jag välja Trappern - alla gånger.

Anledningen är att lastutrymmet mellan sittbrunnarna gör dels att man kommer för långt ifrån varandra för att få något riktigt flyt i paddlingen. Och dels att det också gör att den främre paddlaren sitter för långt fram vilket i sin tur gör att man blir väldigt blöt i den främre sittbrunnen om det är lite motsjö (något jag själv provat i Karlskrona skärgård :).

Man kanske inte skall dra den generella slutsatsen att "mitt-lastutrymme" alltid är dåligt men Albatrossen skulle jag låta bli om jag var som du.

/Jonas
 
vad gäller längd och bredd är det så att ett långt skrov blir snabbare i sig sedan blir det stabilare så att man kan göra dem smalare med bibehållen stabilitet och därmed vinna än mer fart.
 
Albatross

Jag är nöjd med min Albatross och har paddlat med både ett och två barn i mittbrunnen.
Kommentaren att man lätt blir blöt i främre sittbrunnen stämmer men vi brukar enkelt undvika denna typ av paddling och hittar lugna vatten att paddla i.
Om skrovets höjd är ett problem på grund av rodret kanske du kan flytta pedalerna till den främre sittbrunnen eller själv sitta där (oh hemska tanke).

Albatross finns i två varianter, en med lite högre skrov. Är det den som kallas XL?
 
Point eller Trapper

Trapper Expedition och Point 65 K3R är samma kajak. Det enda som skiljer något är några små detaljer.

Har paddlat Yoakim och tyckte den var mer som en båt än en kajak. Dötrist men väldigt stabil.

Point kändes trevligare men den går bäst när den är lite nedlastad. Kändes dock lite för stor för mig men skulle jag köpa den till mig själv skulle jag höja sitsen åtmindstone 5 cm.

Har kollat på aleut sea 2 och tycker den verkar intresant om jag hadde råd att köpa den. Men om du inte ska göra några extrema expeditioner så blir det väl mycket pengar. "Dyr men prisvärd."

Skulle välja point eller trapper om jag var i din situation.
 
K2

Trapper och Point K2 är Estlands kajaker som går att köpa billigt under namnet Argo. Dom har även Reval modellen som ser lite sportig ut. Har själv paddlat en trapper 610 under ett par år, funkar bra och är extremt stabil lastad.
 
Re: Albatross

pete_d; sa:
Jag är nöjd med min Albatross och har paddlat med både ett och två barn i mittbrunnen.
Kommentaren att man lätt blir blöt i främre sittbrunnen stämmer men vi brukar enkelt undvika denna typ av paddling och hittar lugna vatten att paddla i.

Albatross finns i två varianter, en med lite högre skrov. Är det den som kallas XL?
Ja, jag tror det. Jag har också en Albatross med tre hål (inte XL), och det stänker lite i fören särskilt om den tyngre paddlaren sitter där. Annars tycker jag att den är mycket roligare att paddla än t.ex. Yoo-a-kim, som jag tycker är en pråm. Den har dock andra fördelar, som t.ex. att det är enklare att hantera barnen.
 
Kajak Sport Unalaska

Unalaska kunde vara ett alternativ.
http://www.kajaksport.com/englanti/unalaska.html

Den ser onekligen klumpig ut, men det är den inte i praktiken. Den görs nu också med flexibelt "Active" roder, i mitt tycke den bästa roderkonstruktion som jag har sett (nej, jag jobbar inte för Kajak Sport).

Unalaskan är rena lastfartyget, det vekar rymmas hur mycket grejor som helst med.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Knall Val av paddel 2021 Paddling allmänt 55
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
thocar Val av skor - paddlingstur med kanadensare? Paddling allmänt 5
pingo Val av kanot Paddling allmänt 6
Jokkmokkguiderna Val av kanadensare Paddling allmänt 0
Niklasx Hjälp med val av kajak Paddling allmänt 5
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
Kajsa-Warg Val av kajakpaddel/åra. Paddling allmänt 19
Agadesign Val av kajak Paddling allmänt 2
Noahspappa Val av Kajak Wilderness Systems Paddling allmänt 5
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
rideyounger Val av paddel. Paddling allmänt 40
MagnusBroden Material val på kajak Paddling allmänt 47
iena val av dubbel kajak? Paddling allmänt 13
KajakPaddlaren123 Val av paddel och väst Paddling allmänt 5
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
jensah Val av GPS Paddling allmänt 7
Spiken val av kajak ?? Paddling allmänt 16
niklas33 faltkajak K1, val av kajak?? Paddling allmänt 20
LAB76 Val av kajak? Paddling allmänt 2
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1
mr_samson Val av kajak! Paddling allmänt 16
Max Magnusson Val av vingpaddel Paddling allmänt 4
surfban Val av fotbeklädnad vintertid Paddling allmänt 8
Stenis49 Val av kajak Paddling allmänt 11
Fisch val av kajak? Paddling allmänt 7
Ollee Val av kajak Paddling allmänt 4
Nordenman Val av kajak? Paddling allmänt 7
perra_pop Val av kajak/kanot för eget bruk och familje bruk !? Paddling allmänt 10
Oregon Val av kanadensare Paddling allmänt 3
prylManne Val av kajak Paddling allmänt 0
bikerrog Val av kajak? Paddling allmänt 10
csj Val av havsracer Paddling allmänt 16
Joakim Ambrosson Val av paddel Paddling allmänt 17
rannug Val av snabb motionskajak med skott Paddling allmänt 15
Valgrinden Val av kajak Paddling allmänt 4
Roffan -65 Ännu en fråga om val av kajak Paddling allmänt 16
andersle Val av kajak? Paddling allmänt 0
leonsson Val av paddeljacka Paddling allmänt 5
dpea Val av K2 havskajak Paddling allmänt 0
storfiskarn? Val av kajak Paddling allmänt 1
Greup Val av Paddel Paddling allmänt 18
HaNo Svårt val? Paddling allmänt 8
sergeant Val av kajak? Paddling allmänt 4
abh Val av havskajak Paddling allmänt 1
eriksjos Kajak-Val Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.