Val av torrdräkt

Ber om råd i val av torrdräkt. Vill ha en smidig dräkt som ändå håller länge, håller tätt och som andas bra. Paddlar inte i extrema förhållanden men vill ändå prioritera kvalitet.
 
Ursuit AWS är extrem slitstarka, neopren tätningar kräver ingen underhåll, toppkvalité till en helt ok pris.
Min personliga favorit är Ursuit MPS, väldigt tunt GoreTex, andas väldigt bra för att vara en torrdräkt, smidigt att ta på eftersom den har genomgående dragkedja. Neopren tätningar. Ursuit rekommenderar att man har något utanpå dräkten, men det struntar jag i och har inte haft några problem, den håller förvånansvärt bra. Har en guide kollega som har haft sin MPS i flera år och den har hållit för en massa guidningar och kurser, och det sliter klart mer på en dräkt än vanligt användning. Priset ligger på runt 5500, det är snorbilligt för en dräkt i GoreTex.
Eftersom den har genomgående dragkedja, så är den inte 100% tät runt halsen när man extensiv rollar. För mig funkar den problemfritt för räddningar och enstaka rollar, tröjan under blir kanske lite fuktigt runt halsen. Men ska man träna roll i timmar, bör man leta efter en annan dräkt eller helst en Tuiliq. Och som grädde på moset funkar MPS under en Tuiliq, så man är torr även om man gör en wet exit.
 
Har inte själv köpt härifrån men grannen som är väldigt lååång har köpt en måttsydd härifrån:
De säljer även standardstorlekar i olika matrial.

Här hittar du kanske lite tips också

/Patrik
 
Ursuit AWS är extrem slitstarka, neopren tätningar kräver ingen underhåll, toppkvalité till en helt ok pris.
Min personliga favorit är Ursuit MPS, väldigt tunt GoreTex, andas väldigt bra för att vara en torrdräkt, smidigt att ta på eftersom den har genomgående dragkedja. Neopren tätningar. Ursuit rekommenderar att man har något utanpå dräkten, men det struntar jag i och har inte haft några problem, den håller förvånansvärt bra. Har en guide kollega som har haft sin MPS i flera år och den har hållit för en massa guidningar och kurser, och det sliter klart mer på en dräkt än vanligt användning. Priset ligger på runt 5500, det är snorbilligt för en dräkt i GoreTex.
Eftersom den har genomgående dragkedja, så är den inte 100% tät runt halsen när man extensiv rollar. För mig funkar den problemfritt för räddningar och enstaka rollar, tröjan under blir kanske lite fuktigt runt halsen. Men ska man träna roll i timmar, bör man leta efter en annan dräkt eller helst en Tuiliq. Och som grädde på moset funkar MPS under en Tuiliq, så man är torr även om man gör en wet exit.
Tack för det utförliga svaret DDeninger! Ska kolla på Ursuit.
 
Har inte själv köpt härifrån men grannen som är väldigt lååång har köpt en måttsydd härifrån:
De säljer även standardstorlekar i olika matrial.

Här hittar du kanske lite tips också

/Patrik
Tack Patrik! Ska kolla på länkarna.
 
Tack för det utförliga svaret DDeninger! Ska kolla på Ursuit.
Du kommer inte ångra dig. Den är suverän och tar ingen plats heller. Jag har MPS:en och brukar ha ett tunt vindställ som slitlager utanpå. Den är väl beprövad och uppskattad av många kajakpaddlare. Otroligt prisvärd jämfört med Kokatas dubbelt så dyra grejer.

Finns ibland på rea under vildmarksmässan och liknande. Köpte min för 4500 för 3 år sen.
 
Palm Cascade blev mitt val.
Marginellt dyrare än Ursuit MPS och inte behöver jag bekymra mig om slitlager över torrdräkten heller.

Men ändå, testa olika fabrikat / modeller i butik innan du bestämmer dig.
 
Jag hakar på tråden.
Skall köpa torrdräkt nu i höst och siktar på Ursuit. Men jag vill inte köpa online, jag vill testa storleken i butik. Finns det någon butik i Uppsala som säljer torrdäkter, har googlat och det känns som att Uppsala är ett svart hål för friluftsliv och definitivt för kajaker.
 
Vad har ni för åsikt om latex i hals och handleder? Läste att de måste bytas ut med jämna mellanrum. Testade en torrdräkt med latex förra året. Kände mig strypt. Är tanken att man ska klippa till halsöppningen? Butikspersonalen var upptagen så jag kunde inte fråga.
 
Neopren i hals & armar brukar inte hålla lika tätt och kan lätt börja lukta lite efter ett tag. Latex sitter tajtare och släpper in mindre vatten. Nackdelen är att det kan upplevas väl tajt, särskilt om man inte är van. Går att fixa med klippning, eller ännu hellre att man töjer ut halsen med t ex en skål el kastrull innan. Latexen måste skötas med talk el annat medel men åldras och behöver bytas ut med jämna mellanrum. Enkelt med armarna men pyssligare med halstätningen. Dykfirmor grejar det om man vill.

Jag använder neoprenkläder för träning och blöta övningar, men har en, löjligt dyr, Kokatat till tältpaddlingar vår o höst (när man inte vill ha blöt o kall neopren på morgonen..). Samt till rena vinterpaddlingar. Båda varianterna är säkra o funkar men torrdräkten är oftast lite mer komfortabel.. :)

Vet det finns massa hyggligt bra billigare torrdräkter och skulle kollat med surfski-grupper på facebook. Det diskuteras rätt ofta och tror man kan få bra tips där.

/ Ulf
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Knall Val av paddel 2021 Paddling allmänt 55
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
thocar Val av skor - paddlingstur med kanadensare? Paddling allmänt 5
pingo Val av kanot Paddling allmänt 6
Jokkmokkguiderna Val av kanadensare Paddling allmänt 0
Niklasx Hjälp med val av kajak Paddling allmänt 5
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
Kajsa-Warg Val av kajakpaddel/åra. Paddling allmänt 19
Agadesign Val av kajak Paddling allmänt 2
Noahspappa Val av Kajak Wilderness Systems Paddling allmänt 5
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
rideyounger Val av paddel. Paddling allmänt 40
MagnusBroden Material val på kajak Paddling allmänt 47
iena val av dubbel kajak? Paddling allmänt 13
KajakPaddlaren123 Val av paddel och väst Paddling allmänt 5
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
jensah Val av GPS Paddling allmänt 7
Spiken val av kajak ?? Paddling allmänt 16
niklas33 faltkajak K1, val av kajak?? Paddling allmänt 20
LAB76 Val av kajak? Paddling allmänt 2
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1
mr_samson Val av kajak! Paddling allmänt 16
Max Magnusson Val av vingpaddel Paddling allmänt 4
surfban Val av fotbeklädnad vintertid Paddling allmänt 8
Stenis49 Val av kajak Paddling allmänt 11
Fisch val av kajak? Paddling allmänt 7
Ollee Val av kajak Paddling allmänt 4
Nordenman Val av kajak? Paddling allmänt 7
perra_pop Val av kajak/kanot för eget bruk och familje bruk !? Paddling allmänt 10
Oregon Val av kanadensare Paddling allmänt 3
prylManne Val av kajak Paddling allmänt 0
bikerrog Val av kajak? Paddling allmänt 10
csj Val av havsracer Paddling allmänt 16
Joakim Ambrosson Val av paddel Paddling allmänt 17
rannug Val av snabb motionskajak med skott Paddling allmänt 15
Calles Val av K2:a Paddling allmänt 8
Valgrinden Val av kajak Paddling allmänt 4
Roffan -65 Ännu en fråga om val av kajak Paddling allmänt 16
andersle Val av kajak? Paddling allmänt 0
leonsson Val av paddeljacka Paddling allmänt 5
dpea Val av K2 havskajak Paddling allmänt 0
storfiskarn? Val av kajak Paddling allmänt 1
Greup Val av Paddel Paddling allmänt 18
HaNo Svårt val? Paddling allmänt 8
sergeant Val av kajak? Paddling allmänt 4
abh Val av havskajak Paddling allmänt 1
eriksjos Kajak-Val Paddling allmänt 2
MrP Torrdräkt för kajakpaddling? Paddling allmänt 4
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.