Ännu en fråga om val av kajak

Är en helt grön kajaknybörjare. Har testat ett par gånger. Tänkte på val av kajak. Ser att det finns hur många modeller som helst. Är 180 cm och 90kg och vill ha en som känns säker. En bred med roder. Tänkte använda den både i åar, sjö och ytterskärgård.
Som nybörjare vill man ha en trygg sak som får gå före fart. Läst lite om Kodiak och Yukon bla. Kan de vara nått?

Rolf
 
Gå med i klubb & hyr innan köp

Håller med föregående. En kajak som känns stabil, trygg och lättpaddlad nu kommer inte att kännas så efter bara någon månads paddling. Den kommer att i stället att kännas trögpaddlad, pråmig, trist och kanske, om du valt en bred och flatbottnad kajak, kommer den t.o.m. att kännas instabil om du kommer ut i lite mer sjö. Alltså - gå med i en klubb, utnyttja medlemskajaker och rabatter. Paddla så många olika kajaker du kan, rundbottnade, v-bottnade, skarpa slag, rundade slag, med roder/utan roder.

Paddlar du hyfsat frekvent kommer du ganska snart ha en helt annan uppfattning om vad du vill ha för kajak. Jag kan nästan garantera att det du vill ha inte kommer att vara en bred, stabil och flatbottnad kajak... Anser dessutom att det är bra att i början paddla mycket i kajaker utan roder. Genom det bygger man snabbt upp en "känsla" för kajaken genom att du lär dig utnyttja tyngdpunkt och paddel. Det har du nytta av även om du sen föredrar en roderkajak som din "egen" kajak.
 
Ja, eller köp en av dem du nämner. Köp och paddla!
Du kanske vill paddla en del i å med lite strömmande vatten, du kanske vill fiska från kajaken i dina sjöar. Då passar säkert de valda kajakerna utsökt. Jag håller ju annars med de andra inläggen, OCKSÅ, så att säga.

Men det är inte tokfel att köpa en bred trygg och ha den ett tag, och sedan sälja den och köpa ny och man märker att man utvecklas åt något specifikt håll (mer hav, längre turer, mycket motion, eller tight paddling kring öar och brytande vågor). Eller så köper man bara en till som man har till de nya aktiviteterna och behåller den gamla till utlåning för sina kamrater... Alla möjligheter finns.

Det finns massor av olika sätt att skaffa rätt-kajak-för-dig-och-dina-behov.

Tycker,
Patric
 
Vad du än gör köp ingen kajak som är under 5 m och över 60 cm bred och av plast för då kommer du med stor sannorlikhet inte vara nöjd länge.
 
Nej nu måste jag ta älsklingen min i försvar! :)

Jag har en yukon expedition. Och den är 440cm lång, 61cm bred, flatbottnad och den är t.o.m av plast! Men jiiiissssses, vilken kajak!

Den är inte trögpaddlad, pråmig och trist. Tvärtom!Yukon är gjord för att användas där de andra kajakerna brister eller ger upp (hehe). Små bäckar, små sjöar, stora älvar, stora sjöar, små hav, stora hav. Vindstilla eller storm. Med lite eller mycket packning. Sten, stock och grus inga problem. Den fixar allt! Vilken annan kajak klarar allt detta? (ingen). :)

Men det är vad Jag tycker. Att välja kajak är en smaksak så far runt och testa lite olika modeller.

Köper du en yukon expedition så skaffa dig roder också, det behövs.
 
Tackar Er för alla inlägg.
Får alltså ta en funderare på på en bred till att börja med eller en över 5 m under 60 cm bred och ej flatbottnad eller plast. Hmm... Lutar nog åt det senare då ni är ganska så överens, även om det kändes lite väl oroligt när jag testade en smal variant.
Än en gång ett stort tack.

/Roffan
 
Seayak, 490cm

Siven; sa:
Vad du än gör köp ingen kajak som är under 5 m och över 60 cm bred och av plast för då kommer du med stor sannorlikhet inte vara nöjd länge.

Många plastlådor är under fem meter.
Hur många nöjda Prijon Seayak-ägare finns det inte?
Hur bra som helst för en hel massa mäniskor.
Visst kan man ta paddlingen hur långt som helst, paddla utan både roder och skädda i en kajak helt utan initialstabilitet och trixa med forspaddel, hålla lågt med Grönlandspaddel eller ösa med vingåra men dom allra flesta vill trots allt glida fram nära måsarna sådär som i reklamen, sådär som man tänker sig kajakpaddling.
Pripps Blå liksom.

Kännar man sedan för att gå vidare åt något håll så är det ju knappast några bekymmer att byta.

Nä jag tycker gott man kan välja en kajak som man känner sig trygg i och paddla mycket i den istället för att ha en rank men ascool i garaget.
Välj däremot en vettig paddel.


/JL
 
Re: Seayak, 490cm

Lorre2; sa:
Nä jag tycker gott man kan välja en kajak som man känner sig trygg i och paddla mycket i den istället för att ha en rank men ascool i garaget.
Välj däremot en vettig paddel.


/JL
Vem har pratat om en rank ascool kajak ranka coola kajaker är de med midjemått ner emot 45cm och kom ihåg att längd oxå ger stabilitet. vad jag menade med mitt inlägg var att köp ingen kanot där man ersatt längd med bredd. Köper man en kanot som ligger i trakterna av 5m och 60 cm bred kan det väl vara bra till vissa saker men om man köper en 4.35 lång och 67 cm bred blir det inte kul att paddla om inte vattendraget är riktigt litet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
thureb Ännu en dödlig kajakolycka Paddling allmänt 29
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
soljesp Ännu en Revalfråga! Paddling allmänt 3
Ännu en gång! Paddling allmänt 7
Pirnilla Fråga Prijon Paddling allmänt 3
Noahspappa Dum fråga Paddling allmänt 6
sparken Fråga om jacka Paddling allmänt 3
Ludi007 Dumm fråga: Vad har jag för en Kajak? Paddling allmänt 7
Alex_S23 Torrdräkts fråga igen... Paddling allmänt 3
Toyotaowner Fix-Fax fråga Paddling allmänt 2
Freija Easky-fråga Paddling allmänt 1
martallen En fråga om torrdräkt för damer Paddling allmänt 3
Paul Sebastian Fråga om att paddla från Uppsala till Stockholm Paddling allmänt 15
LisaJ Snabb fråga om vikt! Paddling allmänt 2
Kulram Samma fråga? om vatten! Paddling allmänt 5
Ego Fråga till Mafi eller öppet svar? Paddling allmänt 2
soarus En fråga om Point 65 K1RS ? Paddling allmänt 1
Hutt Fråga till Magnus Fischer Paddling allmänt 3
duvillno En fråga om vatten Paddling allmänt 8
torbjorn Uttjatat fråga Paddling allmänt 3
fredrikn fråga om Star500 och roder eller inte Paddling allmänt 4
mielo Vad betyder vikten? Fråga för H Friedel kanske? Paddling allmänt 1
nikesorn Fråga - BIG question!! Paddling allmänt 5
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Knall Val av paddel 2021 Paddling allmänt 55
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
thocar Val av skor - paddlingstur med kanadensare? Paddling allmänt 5
pingo Val av kanot Paddling allmänt 6
Jokkmokkguiderna Val av kanadensare Paddling allmänt 0
Niklasx Hjälp med val av kajak Paddling allmänt 5
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
Kajsa-Warg Val av kajakpaddel/åra. Paddling allmänt 19
Agadesign Val av kajak Paddling allmänt 2
Noahspappa Val av Kajak Wilderness Systems Paddling allmänt 5
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
rideyounger Val av paddel. Paddling allmänt 40
MagnusBroden Material val på kajak Paddling allmänt 47
iena val av dubbel kajak? Paddling allmänt 13
KajakPaddlaren123 Val av paddel och väst Paddling allmänt 5
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
jensah Val av GPS Paddling allmänt 7
Spiken val av kajak ?? Paddling allmänt 16
niklas33 faltkajak K1, val av kajak?? Paddling allmänt 20
LAB76 Val av kajak? Paddling allmänt 2
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1
mr_samson Val av kajak! Paddling allmänt 16
Max Magnusson Val av vingpaddel Paddling allmänt 4
surfban Val av fotbeklädnad vintertid Paddling allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.