Ännu en gång!

  • Trådstartare at90s8535@hotmail.com (Måsen)
  • Start datum

at90s8535@hotmail.com (Måsen)

Gäst
Här har ni ännu en nybörjare som vill ha tips inför kajak-köpet.
Jag har läst tidigare inlägg, men vet inte om jag blivit klokare av detta.
Jag försöker med att speca. lite nogrannare:
Fullvuxen, 192cm/93kg.
Man vet aldrig vart man hamnar, men till en början hade jag tänkt mig använda den för
motion och dagsturer på insjöar och åar.
Jag har bestämt mig för glasfiber.
 
Begagnat eller..

Om man inte vet var eller vad man vill ha ut av sin paddling så ta det lungt Hyr någon motions kajak att testa. Men ska du övernatta på dina turer är det trevligare och säkrare med en kajak som har vattentäta skott och luckor.
Att köpa begagnat kan vara en ide då man som nybörjare ofta köper kajaker som man känner sej säker i men när paddlat något år tycker är klumpiga och tråkiga.
 

at90s8535@hotmail.com (Måsen)

Gäst
Ny

Tack för svaret.


Om jag nu skall köpa en ny kajak, med vattentäta luckor och skott, och som
inte riskerar att kännas klumpig och tråkig, vad skall jag köpa då?
 
Stor kille...

Du verkar vara stor och lång så det är nog lämpligt att inte köpa någon låg volym kajak men några som borde vara lämpliga är : Valley Aquila,Kajak sports Artisan och Viviane, VKV måsen elite som är roligare än VKV offshore,P&H Större kajaker tex Icefloe,North shore Buccaner. Alla är Bra och fina kvalitets kajaker.
Vilken man väljer är en smak sak...prova alla.
Några är lite dyra upp till 22000 KR men det kan det vara värt att få det man vill ha. Lycka till.
 
Capella, Point

Får det kosta? Testa då Capella. Liten budget?= Point65 K1s, de rear ibland ut dem för under 7000:- med 5 års garanti. Mycket prisvärt.
 
Ett tips till

Jag har ett tips till som du kan tänka på. Garkast heter en modell som är designad av en kille i din storlek, Mikael Rosén. Den har en lite annorlunda design, snyggast eller ful får du avgöra själv. Men den är mycket bra för större personer. Den byggs av Kajaksport i Finland, som även bygger tidigare nämnda Viviane, Artisan mfl, så kvlitén är mycket hög. Den är ganska stadig, vilket kan underlätta om man inte är så rutinerad. Baksidan av designen är att den kan vara vindkänslig om man har lite last, men det är inget problem om man är skapligt storväxt. Jag tycker definitivt att du ska prova den också. En fördel som jag gillar med den också, är att den inte är lika vanlig som tex Artisan. Det fins troligen nå'n hemma på Svima för provpaddling, ifall du bor i Sthlmstrakten. Hör gärna av dig.
//Niklas
madnick@rocketmail.com
 

at90s8535@hotmail.com (Måsen)

Gäst
Kap

20000:- för en kajak är jag inte beredd att betala.
Men jag har kollat på en Point65, och en sådan för under 7000:- måste väl vara ett kap.
Var såg du detta pris?
 
Prylmarknaden

Kolla på prylmarknaden, där såg jag två annonser på Point 65.
Reapriser på nya kajaker från Point kan komma lite då och då, tex på slutet av säsongen och vintern då dom vill bli av med lagret.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.