Fråga om att paddla från Uppsala till Stockholm

Hej!
Jag bor i Stockholm o har köpt en havskajak i Uppsala. Det skulle vara underbart att paddla hem den via Mälaren...
Är det nån som vet hur långt tid det skulle kunna tar? Jag är ung o stark, men är ingen erfaren långfärdspaddlare... Är det realistisk att paddla de 80 kilometer på en dag, eller tjäna man på att ta det lugnt o paddla sträckan på två dagar?
Tack i förväg för tipps, Paul
 
Tycker allt du ska ta 2dar, att paddla 40km per dag är oxå tufft men greppbart! Att paddla 80km på en dag alltså ett DKM(55km) + ytterligare 25km är nog att ta sig vatten över huvudet :)
Snittar du tex 5km/tim så tar det hela 16timmar!

/Janne
 
Senast ändrad:
Kolla lite på kartan, det finns gott om övernattningsställen. 80 km är mycket för de flesta, men för någon i en ny kajak låter det som nåt i hårdaset laget. Ta med lite sittdynor, tejp och kanske skruvmejsel för ev justeringar, och sikta på att det tar två dagar. Det kommer att vara minnesvärt och lite av ett kraftprov ändå tror jag. Om det flyter på finns det ju inget som hindrar att du paddla t ex 50 km första dan.
 
Du kan också tänka på vilket håll det blåser från, så kan du få lä om du håller dig längs rätt strand.
 
Jag tror att även etapper om 40 km är lite för långt för att bli njutbart ifall du inte har paddlat kanoten tidigare. Slitläder i händerna, baken, axlar och handler måste vara hyggligt vana vid belastning. Avsett tre dagar och testa hur långt du tycker är roligt att paddla varje dag. Ifall du tar ut dig redan första dagen kommer den resterande paddlingen bara bli ett långt lidande.
 
Det fanns

tidigare båttrafik på sträckan Skokloster Stockholm någon dag per vecka. Kanske kan du kolla om du kan lifta med en bit.

3 dagar tror jag blir mer njutbart än 2 på sträckan.

Thure
 
Tack för svar!

Okej, tack för tipps o info till alla, jag ska nog ta en hel helg eller tre dagar, o träna lite mera innan!
Det låter som att man ska ta det lugnt för att det ska vara kul :)
Men hur ska man veta innan varifrån vinden kommer? Är det bara att kolla på smhi:s sida för att få en uppfattning om den ungefärliga vindriktningen? Är "att paddla i lä" att paddla i landsidans vindskugga? Ursäkta, jag är både ovan vid sjöfartsspråket o tysk dessutom...:)
Kan man också räkna med att det är lite nedströms nerför Mälaren från Uppsala till Stockholm?
Tack återigen, Paul
 
Jo, det där med vinden ger sig när man väl är på sjön, oavsett språk:). Där man har motvind försöker man förstås akta sig för vinden.

Det är ju medströms, men det är nog ingen man märker på t ex Skofjärden. På Fyrisån och vid Erikssund (?) mellan Skofjärden och Sigtunafjärden och andra smala ställen bör det ju också märkas (enligt kontinueitetsvillkoret). Hastigheten på vattnet är dock ändå låg jämfört med din hastighet.

Start på en fredag, med paddling ett par timmar innan sovdags kanske kan vara vad som behövs för att man ska hinna med på en helg utan att ta död på sig. Med andra ord är det bra att passa på innan kvällarna blir mörka. Två nätter i tält istället för en, gör ju att man får två tidigare morgnar och mer tid totalt.
 
Lite hålltider nära Uppsala:
- Uppsala till Skokloster, 1.5 h/ca 10km, Lämplig med en bensträckare (och en glass?)
- Skokloster till Sigtuna, 1,5h / ca 10km. Dags för lunch/middag? Finns krogar invid hamnen.
- Sigtuna till Upplands Väsby/Kairo, ca 2-3 h / 15-20km. Kanske dags att tänka på nattläger?
- Kairo till Kalhäll, ca 15km
- Kalhäll till Stockholm, kan det vara ca 30km? Beror på var i Stockholm du tänker landa. Det finns flera möjligheter till raster på vägen: Görvälnbadet i Jakobsberg, Hässelby m.fl.

Tiderna jag gissar på är expeditionstempo, inte fokuserat raktfram-tempo.

Under sommartid är inte strömmen i Fyrisån något man märker av. Än mindre i Ekoln, och förmodligen inte heller i Skofjärden m.m. Möjligtvis i Ekrissund, men det är en väldigt kort bit.
Vinden är det som påverkar mest. Ostliga vindar ger inga vågor att tala om på denna sträcka, och de skogklädda stränderna läar en hel del.
Vid sydliga vindar blir det, förutom motvind, en del sjögång, även från väst i Ekoln (vinden drar ända ifrån Örsundsbro). När du lämnar Stäket och går ut på Björkfjärden, är man också exponerad för vindar från syd och väst. Nordliga vindar är enbart fördelar i denna riktning, åtminstone i norra halvan av den planerade sträckan.

Du hittar säkert själv vägen och bra rastställen, men jag menar nog att det handlar om två intensiva dagar, eller tre lite mer flexibla. Turen är rätt fin, med skyddade vatten från norra Skolandet till Stäket. Det man bör se upp med är en hel del snabbgående båtar. Jag paddlar en hel del i Ekoln, mest som motion (Graneberg - Skokloster på 1h).
Lycka till!
 
Senast ändrad:
Okej! tack för hjälpen och alla routedetaljer, det var ju jätte hjälpsam! det är nog jättebra att planera resan på det viset, det kommer jag att göra! Hälsningar, Paul
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pirnilla Fråga Prijon Paddling allmänt 3
Noahspappa Dum fråga Paddling allmänt 6
sparken Fråga om jacka Paddling allmänt 3
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Ludi007 Dumm fråga: Vad har jag för en Kajak? Paddling allmänt 7
Alex_S23 Torrdräkts fråga igen... Paddling allmänt 3
Toyotaowner Fix-Fax fråga Paddling allmänt 2
Freija Easky-fråga Paddling allmänt 1
martallen En fråga om torrdräkt för damer Paddling allmänt 3
LisaJ Snabb fråga om vikt! Paddling allmänt 2
Roffan -65 Ännu en fråga om val av kajak Paddling allmänt 16
Kulram Samma fråga? om vatten! Paddling allmänt 5
Ego Fråga till Mafi eller öppet svar? Paddling allmänt 2
soarus En fråga om Point 65 K1RS ? Paddling allmänt 1
Hutt Fråga till Magnus Fischer Paddling allmänt 3
duvillno En fråga om vatten Paddling allmänt 8
torbjorn Uttjatat fråga Paddling allmänt 3
fredrikn fråga om Star500 och roder eller inte Paddling allmänt 4
mielo Vad betyder vikten? Fråga för H Friedel kanske? Paddling allmänt 1
nikesorn Fråga - BIG question!! Paddling allmänt 5
Snödrivan Paddla Norra Vättern Paddling allmänt 3
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
Moga Paddla genom Stockholm söderort? Paddling allmänt 3
Lasse Be Paddla några dagar i Finland Paddling allmänt 5
Snödrivan Paddla i Vänern Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Fattigriddare Paddla Mälaren och Hjälmaren Paddling allmänt 1
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
Kavute Paddla östkusten- St. Anna och söderut Paddling allmänt 2
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Livetiskuggan Paddla Västerdalälven Paddling allmänt 1
mikva Paddla bland is Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Paddla Götakanal Paddling allmänt 0
Gunnar81 Jättefint att paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 4
krilars paddla fyrudden-torrö Paddling allmänt 0
Aventyrsfia Paddla Iggesund - Söderhamn Paddling allmänt 0
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
AnnSofieB Vägval - paddla ut ur stockholm Paddling allmänt 4
Alex_S23 Paddla utan att stänka vatten bakåt. Paddling allmänt 12
Malmöparet Paddla i Sege Å Paddling allmänt 5
Wibrån Paddla Svartälven Paddling allmänt 3
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
Ostin Kanadensare för familjen Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Korovjev Paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
bååthen Paddla Rånden (Härjedalen)? Paddling allmänt 0
insumaster Paddla kajak själv? Paddling allmänt 8
bååthen Paddla övre delen av Ätran? Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.