Val av kajak!

Har hamnat i beslutsångest ang. mitt kajakköp och behöver er hjälp.
Har minskat ner alternativen till 3 st, Lettman speedliner, Trapper barra-q, Trapper royal.
Lättdriven, snabb med lastförmåga, ska ha den till att motionspaddla,helg/ veckoturer längs västkusten, jag tror att någon av dessa skulle passa mig men vilken!!!!??
Har hört att speedlinern är känslig för sidovind, stort problem? Den har iallafall en design som är grymt tilltalande.
Jag har också bara hört lovord om trapperkajakerna som ju verkar ha liknande "prestanda".

Ni som är ägare till dessa altenativ, vilka för/nackdelar upplever ni?
Självfallet är allas åsikter välkomna.
Kan tillägga att jag har en del erfarenhet av paddling men aldrig ägt en kajak.
Ser fram emot er input, behöver all info jag kan få.
 
Håller med dig om att Speedlinern ser rätt "tuff" ut! Den är lite vindkänslig olastad! Du har mkt mindre vindfång på Royalen å Barran som oxå är mkt stadiga(nästan för stabila) Speedliner är rankare! Utan last är den lite begynnelserank men ändå rätt slutstabil!
Royalen har ett lite tajtare paddelisätt å något högre akterdäck(mer packvolym bak) än Barran!
Annars är dom två likvärdiga(samma skrov) Tar du dom med kolfiberskrov skiljer det inget på dom 3 i vikt! Royalen å Barran kan du även få med Lettmannpedalställ!
Så valet är ditt Speedliner har något lite högre toppfart men dom andra är inte långsamma direkt men mkt stadigare! Dom kostar lika mkt , ganska svårt val kanske?
Tror det finns ytterligare nån modell till på marknaden att kika på ;)

/Janne
 
Senast ändrad:
Har hamnat i beslutsångest ang. mitt kajakköp och behöver er hjälp.
Har minskat ner alternativen till 3 st, Lettman speedliner, Trapper barra-q, Trapper royal.
Lättdriven, snabb med lastförmåga, ska ha den till att motionspaddla,helg/ veckoturer längs västkusten, jag tror att någon av dessa skulle passa mig men vilken!!!!??
Har hört att speedlinern är känslig för sidovind, stort problem? Den har iallafall en design som är grymt tilltalande.
Jag har också bara hört lovord om trapperkajakerna som ju verkar ha liknande "prestanda".

Ni som är ägare till dessa altenativ, vilka för/nackdelar upplever ni?
Självfallet är allas åsikter välkomna.
Kan tillägga att jag har en del erfarenhet av paddling men aldrig ägt en kajak.
Ser fram emot er input, behöver all info jag kan få.

Tänkte krångla till det ytterligare för dej.
Har du provat Zegul 550g? Snabbaste kajaken jag testat med tillräklig lastförmåga för HBB. Fungerar ypperligt i västkustens vågor, mycket lättrollad, skädda, roder (som jag aldrig behöver använda), fotstöd som regleras när man sitter i, kanonfinish, ...... om någon hittat några nackdelar får dom gärna höra av sig. Har varit ute i alla väder och alltid kännt mig väldigt trygg i den.
 
Tackar för inläggen!!

Är det placeringen av lettmans pedalställ som är bättre eller är dom mekaniskt bättre?

Förnuftet talar för barran med lettmans pedalställ, själen talar för lettman!
Det som tilltalar ögat är inte alltid det bästa för en;)
 
Tackar för inläggen!!

Är det placeringen av lettmans pedalställ som är bättre eller är dom mekaniskt bättre?

Förnuftet talar för barran med lettmanns pedalställ, själen talar för lettman!
Det som tilltalar ögat är inte alltid det bästa för en;)

Dom är mittenplacerade vilket är bra! Inget direkt som kan gå sönder mekaniskt på pedalstället!
Du får även bra stöd med Lettmanns pedaler ;)

/Janne
 
Nu trasslar det till sig;) för nu har jag även kollat in royalen som ser riktigt fin ut.
Riktar mig direkt till dig stuvarn, tittade på dina bilder, ser ut som du paddlat det mesta;) Bla dom 3 jag är intresserad av, speedliner, barran och royalen.
Vore tacksam om du kunde lista fördelar/nackdelar,vilken skulle du rekommendera mig?
175x80kg, motion, helg o veckoturer+allmän njutning är den tänkt till.
Har som sagt paddlat en del men är absolut ingen "guru";)
 
Vill du ha nåt stadigare så blir det ju Trapper kajakerna! Royalen har ju samma skrov å prestanda som Barran men fått ett nytt däck! Förskeppet är lite "vassare" för tajtare paddelisätt! Akterdäcket är höjt 2,5cm så Royalen har mer packvolym bak! Royalen har oxå en främre fika lucka där du kan ha mobil+kamera lätt tillgängliga! Den går att få extra liten(grund) så den inte påverkar paddling med centralt placerade ben å då gärna ihop med Lettmanns mittenplacerade pedalställ!
Å du kan få den i kol,ca 5kg lättare ;)
Ps mejla mig gärna om du vill!

/Janne
 
Senast ändrad:
Lettmann Speedliner'n är ganska lättdriven, gott om utrymme för längre turer men jag tycker den är lite för rank för att jag ska våga mig ut ensam till de yttre skären när det blåser. Speciellt vågor från sidan tycker jag är jobbigt, det blir lite för mycket adrenalin. Jag gillar den skarpt trots allt för att jag sitter så bra i den. Snygg är den också.

Trapper Royal är stabil som få, otroligt mycket mer stabil än Speedliner'n. Om bara sitsen funkade för min rumpa så skulle jag paddla den mer. Min sambo har har en med Lettmann's pedaler och hon är väldigt nöjd. Bra med packutrymmen och snabb.

Om du vill prova båda och jämföra så är det bara att höra av dig. Kajakerna finns i Västerås om du har vägarna förbi.
 
Lettmann Speedliner'n är ganska lättdriven, gott om utrymme för längre turer men jag tycker den är lite för rank för att jag ska våga mig ut ensam till de yttre skären när det blåser. Speciellt vågor från sidan tycker jag är jobbigt, det blir lite för mycket adrenalin. Jag gillar den skarpt trots allt för att jag sitter så bra i den. Snygg är den också..

Jo helt utan packning är Speedlinern lite "topprank" men trots allt ganska slutstabil! Med lite packning,räcker med lite fikapackning så lugnar hon ner sig betydligt!
Därimot satt jag inte bra i Speedlinern! Den har en jättestor främre fikabox(som dock går att välja bort) å för stora vingar som låste mina ben totalt! Gillar att sitta å paddla helt fritt utan kontakt med kajaken mer än med "rumpan" å fötterna!

/Janne
 
Jo helt utan packning är Speedlinern lite "topprank" men trots allt ganska slutstabil! Med lite packning,räcker med lite fikapackning så lugnar hon ner sig betydligt!
Därimot satt jag inte bra i Speedlinern! Den har en jättestor främre fikabox(som dock går att välja bort) å för stora vingar som låste mina ben totalt! Gillar att sitta å paddla helt fritt utan kontakt med kajaken mer än med "rumpan" å fötterna!

/Janne

Tänk så olika det är. Jag sitter jättebra. Jag tycker inte "vingarna" stör alls, jag har benen fritt för rörelser men vingarna finns där när jag behöver dom.
Jag har dock funderat på att göra fikaboxen mindre, kanske man kan forma en plastbit så att det passar.
Jag tycker Speedliner'n är lite för rank även med last. Den funkar för träningspass men jag tycker det är lite för osäkert långt ut på sjön. Det här är ju personligt, kommer man från racing-kajaker så är den säkert stabil.
 
Skall du köpa en Trapper kan det vara bråttom !!!

Jag hörde häromdagen - av en Trapper-återförsäljare - att Trapper-företaget blir uppköpt av någon annan part nu den kommande veckan. ÅF'en visste inte vem köparen är och ännu mindre varför de köper företaget. Detta behöver inte betyda att det är någon ko på isen - men det kan också vara så att nya ägaren ändrar i produktsortimentet, eller kvalitetskraven eller annat ...

Beställde själv en Trapper Royal i karbon - med Lettmannpedaler och hål för VKVs självräddningssystem :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niklasx Hjälp med val av kajak Paddling allmänt 5
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
Agadesign Val av kajak Paddling allmänt 2
Noahspappa Val av Kajak Wilderness Systems Paddling allmänt 5
MagnusBroden Material val på kajak Paddling allmänt 47
iena val av dubbel kajak? Paddling allmänt 13
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
Spiken val av kajak ?? Paddling allmänt 16
niklas33 faltkajak K1, val av kajak?? Paddling allmänt 20
LAB76 Val av kajak? Paddling allmänt 2
Stenis49 Val av kajak Paddling allmänt 11
Fisch val av kajak? Paddling allmänt 7
Ollee Val av kajak Paddling allmänt 4
Nordenman Val av kajak? Paddling allmänt 7
perra_pop Val av kajak/kanot för eget bruk och familje bruk !? Paddling allmänt 10
prylManne Val av kajak Paddling allmänt 0
bikerrog Val av kajak? Paddling allmänt 10
Valgrinden Val av kajak Paddling allmänt 4
Roffan -65 Ännu en fråga om val av kajak Paddling allmänt 16
andersle Val av kajak? Paddling allmänt 0
storfiskarn? Val av kajak Paddling allmänt 1
sergeant Val av kajak? Paddling allmänt 4
eriksjos Kajak-Val Paddling allmänt 2
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Knall Val av paddel 2021 Paddling allmänt 55
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
thocar Val av skor - paddlingstur med kanadensare? Paddling allmänt 5
pingo Val av kanot Paddling allmänt 6
Jokkmokkguiderna Val av kanadensare Paddling allmänt 0
Kajsa-Warg Val av kajakpaddel/åra. Paddling allmänt 19
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
rideyounger Val av paddel. Paddling allmänt 40
KajakPaddlaren123 Val av paddel och väst Paddling allmänt 5
jensah Val av GPS Paddling allmänt 7
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1
Max Magnusson Val av vingpaddel Paddling allmänt 4
surfban Val av fotbeklädnad vintertid Paddling allmänt 8
Oregon Val av kanadensare Paddling allmänt 3
csj Val av havsracer Paddling allmänt 16
Joakim Ambrosson Val av paddel Paddling allmänt 17
rannug Val av snabb motionskajak med skott Paddling allmänt 15
Calles Val av K2:a Paddling allmänt 8
leonsson Val av paddeljacka Paddling allmänt 5
dpea Val av K2 havskajak Paddling allmänt 0
Greup Val av Paddel Paddling allmänt 18
HaNo Svårt val? Paddling allmänt 8
abh Val av havskajak Paddling allmänt 1
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.