Val av vingpaddel

Jag ska (nog) köpa ny paddel men vet inte vilken?

Jag paddlar en Gaybo Midas, väger 95 kg och har för avsikt att huvudsakligen tävla i längre (tre km och uppåt) lopp denna säsong. Hittills har jag paddlat med en relativt liten vingpaddel (ungdomspaddel tror jag) som har fungerat bra när jag var yngre. Den gick emellertid sönder förra säsongen och jag har sedan dess paddlat med en likadan paddel fast större storlek (senior tror jag). Paddeln är en no-name-variant som klubben köpte från Ryssland, inte droppformad, inte smal i bladen utan mer "jämn" i formerna. Med den större paddeln tycker jag att min paddling har förändrats och det känns som jag paddlar mer med muskelkraft än med hjärtat och jag blir snabbt trött i mina underarmar, trapsen och har svårt (muskelmässigt) att hålla uppe frekvensen.

Vad ska jag göra?

* Träna på och försöka lära mig hantera den större paddeln genom att bygga upp min kropp? eller
* Köpa en ny och mindre paddel för att få tillbaka känslan som jag hade med min gamla paddel?

Om jag ska köpa ny paddel för att paddla lite längre lopp, vad ska jag tänka på? Droppformad, långsmala blad, små/stora blad, mycket skålformad o.s.v.?

Vad paddlar man med internationellt sett (på längre sträckor) och är det någon som vet vad "dem bästa" paddlar med? Kanske skiljer det mycket även där? Finns det någon erkänd teori om vilka padddlar man ska använda till dem olika kanotdistanserna eller stämmer min uppfattning om att det är lite av ett virrvarr? Jag har frågat runt bland andra kanotister och har fått ta del av skiftande uppfattningar och råd.

Skriv gärna och berätta vad du tycker och vilken paddel du använder dig av!

/Max Magnusson
 
Det finns lika många åsikter om paddlar som det finns paddlare + några till ;-)

Tendensen går i alla fall mot mindre blad, mindre vinkel och kortare skaft. Det som kallades juniorpaddlar för några år sedan är nu vanligt bland seniorer.

Köpte en Bracsa IV min förra året och fick en del kritik för att jag valde en för stor paddel. Före köpet provade jag både modellen över och under och fastnade för den här. Nu finns en IV Supermin som är aningen mindre.

Tittade även på andra fabrikat men det klickade inte. Välj en och vänj dig vid att paddla med den.

Trivs jättebra med min paddel och vill inte byta.
 
Hej,
Jag håller med föregående skribent, trenden verkar gå mot kortare paddlar. I den klubb där jag är aktiv har vi funnit att motionärer orkar dra padellängder på cirka 214 till 220 cm. Naturligtvis beror det även på bladstorleken och hur bra isätt du har, dvs om du lyckas sätta i utan att dra med dig luftvirvlar i vattnet vid bladkanterna.

Många har gjort samma erfarenhet som du att de med en längre paddel "paddlar mer med muskelkraft än med hjärtat ". Många blir också förvånade över hur stor skillnad ynka två centimeter gör. Min egen upplevelse är att jag lättare blir stum av mjölksyra med en längre paddel. Alltså samma upplevelse som du har. När jag instruerar nya kanotister brukar jag jämföra paddelns längd med cykelns växlar, längre paddel=trögare växel. Naturligtvis går det fortare på en trögare växel men frågan är om du orkar. Med andra ord, mindre muskler => kortare paddel.

För att gå upp ett steg i paddellängd är min erfarenhet att man behöver styrketräna. I kanoten växer styrkan för långsamt och det blir bara slitsamt att försöka bygga styrka med hjälp av en för lång paddel. Dessutom brukar det gå ut över paddeltekniken. Ingen cyklist skulle ligga och mala en hel säsong på för tröga växlar för att bygga styrka.

När jag började paddla för 23 år sedan körde eliten med 220 till 224 cm längd. Eftersom jag inte var starkare än eliten var min slutsats att jag borde ha kortare paddel än 220.

Idag tränar jag i en Struer Razor och använder en Bracsa VI på 216 cm. Den hugger rätt hårt i vattnet vid isättet och kan på så vis vara hård för axlar och armar. I gengäld ger den ju bra fäste i vattnet under den del av draget där man är starkast. Den Bracsa IV på 218 cm som jag lagt ¨på hyllan är mjukare på det viset. Tyvärr känns den för lång för mig idag.

Lycka till med ditt val.

/Klas
 
Senast ändrad:
Hej,
Jag håller med föregående skribent, trenden verkar gå mot kortare paddlar. I den klubb där jag är aktiv har vi funnit att motionärer orkar dra padellängder på cirka 214 till 220 cm. Naturligtvis beror det även på bladstorleken och hur bra isätt du har, dvs om du lyckas sätta i utan att dra med dig luftvirvlar i vattnet vid bladkanterna.

Många har gjort samma erfarenhet som du att de med en längre paddel "paddlar mer med muskelkraft än med hjärtat ". Många blir också förvånade över hur stor skillnad ynka två centimeter gör. Min egen upplevelse är att jag lättare blir stum av mjölksyra med en längre paddel. Alltså samma upplevelse som du har. När jag instruerar nya kanotister brukar jag jämföra paddelns längd med cykelns växlar, längre paddel=trögare växel. Naturligtvis går det fortare på en trögare växel men frågan är om du orkar. Med andra ord, mindre muskler => kortare paddel.

För att gå upp ett steg i paddellängd är min erfarenhet att man behöver styrketräna. I kanoten växer styrkan för långsamt och det blir bara slitsamt att försöka bygga styrka med hjälp av en för lång paddel. Dessutom brukar det gå ut över paddeltekniken. Ingen cyklist skulle ligga och mala en hel säsong på för tröga växlar för att bygga styrka.

När jag började paddla för 23 år sedan körde eliten med 220 till 224 cm längd. Eftersom jag inte var starkare än eliten var min slutsats att jag borde ha kortare paddel än 220.

Idag tränar jag i en Struer Razor och använder en Bracsa VI på 216 cm. Den hugger rätt hårt i vattnet vid isättet och kan på så vis vara hård för axlar och armar. I gengäld ger den ju bra fäste i vattnet under den del av draget där man är starkast. Den Bracsa IV på 218 cm som jag lagt ¨på hyllan är mjukare på det viset. Tyvärr känns den för lång för mig idag.

Lycka till med ditt val.

/Klas

Intressant!
Paddlar själv i en Struer Razor med Bracsa en IV, men är osäker på om jag har rätt längd på paddeln. Upplever ibland att det är lite för tungt. Hur lång är du?

//J
 
Hej Joakim,
Jag är 178 cm lång men jag tror du skall se till din styrka och inte så mycket till längden.

Det bästa är nog att helt enkelt lita på din upplevelse. Känns det för tungt för att hålla en bra teknik större delen av träningspasset så är det för tungt. Jag och många med mig har känt som du beskriver det och upplevt en 2 cm kortare paddel som ett enormt lyft.

Tänk på hur du skulle göra på din cykel. Om det går tungt och du får mjölksyra så orkar du ju inte upprätthålla en bra teknik och rätt kadens. På cykel är lösningen enkel, du växlar ner. Varför inte göra det lika enkelt i kanoten?

Hur lång paddel kör du förresten med?

Vill du ha en Bracsa IV på 218 cm så är min till salu. Den har dock inget delbart skaft. Det blir enklare och mer robust så. Skaftet är också lite mjukare än genomsnittet. Ett mjukare skaft anses lite mindre effektivt men är mer skonsamt för kroppen.

/Klas
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Knall Val av paddel 2021 Paddling allmänt 55
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
thocar Val av skor - paddlingstur med kanadensare? Paddling allmänt 5
pingo Val av kanot Paddling allmänt 6
Jokkmokkguiderna Val av kanadensare Paddling allmänt 0
Niklasx Hjälp med val av kajak Paddling allmänt 5
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
Kajsa-Warg Val av kajakpaddel/åra. Paddling allmänt 19
Agadesign Val av kajak Paddling allmänt 2
Noahspappa Val av Kajak Wilderness Systems Paddling allmänt 5
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
rideyounger Val av paddel. Paddling allmänt 40
MagnusBroden Material val på kajak Paddling allmänt 47
iena val av dubbel kajak? Paddling allmänt 13
KajakPaddlaren123 Val av paddel och väst Paddling allmänt 5
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
jensah Val av GPS Paddling allmänt 7
Spiken val av kajak ?? Paddling allmänt 16
niklas33 faltkajak K1, val av kajak?? Paddling allmänt 20
LAB76 Val av kajak? Paddling allmänt 2
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1
mr_samson Val av kajak! Paddling allmänt 16
surfban Val av fotbeklädnad vintertid Paddling allmänt 8
Stenis49 Val av kajak Paddling allmänt 11
Fisch val av kajak? Paddling allmänt 7
Ollee Val av kajak Paddling allmänt 4
Nordenman Val av kajak? Paddling allmänt 7
perra_pop Val av kajak/kanot för eget bruk och familje bruk !? Paddling allmänt 10
Oregon Val av kanadensare Paddling allmänt 3
prylManne Val av kajak Paddling allmänt 0
bikerrog Val av kajak? Paddling allmänt 10
csj Val av havsracer Paddling allmänt 16
Joakim Ambrosson Val av paddel Paddling allmänt 17
rannug Val av snabb motionskajak med skott Paddling allmänt 15
Calles Val av K2:a Paddling allmänt 8
Valgrinden Val av kajak Paddling allmänt 4
Roffan -65 Ännu en fråga om val av kajak Paddling allmänt 16
andersle Val av kajak? Paddling allmänt 0
leonsson Val av paddeljacka Paddling allmänt 5
dpea Val av K2 havskajak Paddling allmänt 0
storfiskarn? Val av kajak Paddling allmänt 1
Greup Val av Paddel Paddling allmänt 18
HaNo Svårt val? Paddling allmänt 8
sergeant Val av kajak? Paddling allmänt 4
abh Val av havskajak Paddling allmänt 1
eriksjos Kajak-Val Paddling allmänt 2
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.