Ström till GPS, o mobil?

Hej!
Planerar att cykla Linköping - Nordkap sommar 2018 via inlandsvägen. Håller på att planera.
Det blir några vandrarhem men även tältnätter.
Hur brukar ni göra när det gäller ström till GPS och mobil?
Kör motorcykel och då laddar man ju när man kör. Finns det något liknande, navgenerator?

Några tips?

Mvh
Ola A.
Linköping.
 
Ja, det finns navgeneratorer för belysning som kan får med uttag för laddning. Hur effektivt det är vet jag inte. Sen har jag sett nån variant men kan montera på befintligt hjul också, men minns inte vad det var.
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Känns som att en liten solpanel vikbar som kan placeras på packväskorna under färd borde funka och sedan kan den vikas ihop och packas ner när den inte behövs, annars ovan nämnda nav dynamo men dessa brukar göra det tyngre att trampa så kan ju var mindre kul på långfärd som ju är tufft nog ändå.

Solpanelen ovan kan ju även riggas upp vid tältplats under tex vilodag för laddning, jag har goda erfarenheter av att ladda batterier med solpanel i andra sammanhang så värt att kika på tycker jag.

My 2 Cent
 
När jag cyklade Stockholm-Falkenberg i somras och övernattade i tält laddade jag mobilen på Ica medan jag lagade och åt lunch.

Thure
 
Först behöver du ju veta vilka behov din maskiners batterier har totalt. Laddarens kapacitet. Vid alla uttag brukar de bli förluster så att ligga lite över är oftast en förutsättning.

Att ladda ett buffertbatteri onh ladda därifrån brukar vara det säkraste, i vårt molniga land,

go tur
 
Skippa solpaneler och navgenerator. De förstnämnda är värdelösa i Sverige och den sistnämnda gör cyklingen jobbigare.

Köp ett par rejäla (20000 mAh) powerbanks och ladda både dem, mobilen och GPSen de nätter du bor på vandrarhem.
 
Skaffa både mobil och gps som du enkelt kan skifta batteri i, och passa på att ladda i en externa laddare när tillfälle ges. Solcelssladdare är ganska hopplöst att förlita sig på i vårt land, och att gå via powerbanks är ruskigt ineffektivt och tidsödande jämfört med att ladda prylarnas egna batterier direkt.
 
Skulle vara intressant att höra på vilka grunder och erfarenheter som Ni som säger att solpaneler är värdelösa i vårt land, för under de ca 10 års erfarenhet jag har av olika varianter och användningsområden så har jag blivit positivt överraskad hur bra de funkar även på våra breddgrader.
 
Skulle vara intressant att höra på vilka grunder och erfarenheter som Ni som säger att solpaneler är värdelösa i vårt land, för under de ca 10 års erfarenhet jag har av olika varianter och användningsområden så har jag blivit positivt överraskad hur bra de funkar även på våra breddgrader.

En större areal, exvis på ett hustak, funkar för mindre husbehov. Ett par kvadratdecimeter på toppen av en ryggsäck är för lite för att generera någon vettig mängd ström. Ju längre norrut desto mindre mängd sol.
 
För några år sedan hade jag en solpanel i knappt A5-storlek, den laddade långsammare än vad en mobil i viloläge förbrukade, detta var i strålande sommarsol. Med det som enda referens är det lätt att bli skeptisk...
 
Lutar väl åt några powerbanks och ladda när det finns möjlighet. En vanlig atlas är nog inte så dumt att ta med :)

Tältade på camping vid Fylkesväg 17 i Norge. För 50 kr. Kunde jag få el i tältet. Slog till och hade mycket mys i regnvädret. He, he, he :)
 
Angående navgenerator. Se bifogat diagram som visar effektåtgången/förlusten. Jag cyklar ca 1600 mil per år nästan uteslutande på cyklar med navgeneratorer. I alla fall för mig helt omärkbara förluster,
 

Bilagor

  • SON.jpg
    SON.jpg
    60.5 KB · Visningar: 1,659

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips