Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Härligt med ett initierat inlägg! 😊 Särskilt glad blir man att äldre varianter får vara med bland de nya drömobjekten. KN-knivarna är otroligt bra rent funktionellt, har haft ett gäng genom åren. De vintageknivar jag själv mest fastnat för och som faktiskt används är dock Tapio Wirkkalas Finnpoint, snygga, tunna och med intrikata vinklar. Älskar demVisa bilaga 37517

Grymt fin
 
När jag fyllde år fick jag kniven nedan av min far som present. Kniven har tillhört min farfars far som var psykiater och dog 1913 i Vadstena. Han hette också Thure Björck. Kniven är tillverkad på Hadar Hallströms knivfabrik i Eskilstuna. Roligt med en kniv med historia. Fint skick.

Nån som vet mer om dessa knivar?

https://eskilskallan.eskilstuna.se/items/show/91625

"En stor del av företagets produktion såldes utomlands och exportmarknaden framför andra var Amerika och Ryssland. Företaget deltog i många internationella utställningar och erhöll flera utmärkelser och priser för sina fällknivar."
20211204_113036.jpg
20211204_112925.jpg
20211204_113012.jpg


Thure
20211204_114554.jpg
 
Tydligen är detta samma företag som numera är känt som EKA.



"814 HADAR HALLSTRÖMS KNIFFABRIKS AB
Pär Hadar Adalbert Hallström föddes 1853 i Östersund. År 1881 kom Hallström till Eskilstuna och fick arbete som ingenjör vid L F Ståhlbergs bordsknivfabrik. År 1882 startade han ett eget företag, Hadar Hallströms kniffabriks Aktiebolag. Företaget tillverkade fickknivar och höll till i en modern fabriksbyggnad vid Tullgatan 5. Hadar Hallström var den första i landet som använde sig av moderna utvecklingsmetoder i branschen. Han använde maskiner som han själv hade ritat, konstruerat och tillverkat, och ändrade därmed det traditionellt hantverksmässiga sättet att framställa knivar. År 1904 hade företaget 100 arbetare som tillverkade 33 000 dussin knivar. Mycket av produktionen såldes utomlands, framförallt till Amerika och Ryssland. Företaget fick flera priser för sina knivar, både i Sverige och utomlands. År 1915 sålde man 116 olika fickknivsmodeller och 627 olika varianter av dessa. Hadar Hallström var styrelseledamot i flera olika bolag bl a i Frans Nyzells Metall- och Galvaniserings AB och Eskilstuna Metalletsnings AB. Han sålde företaget 1917 till sin förste man, John Elmqvist. Elmqvist ombildade företaget till Eskilstuna Knivfabriks Aktiebolag. Hadar Hallström avled 1928.
Tillverkning:
Fällknivar, fickknivar, pennknivar, fickdolkar, konsttäljknivar, trädgårdsknivar
Källor: Marmèr, Arne. 1999. Knivar från Eskilstuna.
Moelv, Bjarne. 1985. Smestad i förvandling."

Thure
 
Jag har Arme Marmers (min gamle rektors) bok "Knivar från Eskilstuna", lägger upp det som finns om Hadar, säker på att han inte skulle ha något emot att sprida kunskap.
 

Bilagor

  • IMG_5409.JPG
    IMG_5409.JPG
    2.2 MB · Visningar: 70
  • IMG_5410.JPG
    IMG_5410.JPG
    2.2 MB · Visningar: 72
Tack greendanger. Ser ut som min kniv kan vara en 38 P. Vad används en porterkrok till? Är det det böjda knivbladet eller korkskruven som är porterkroken? Porter är ju öl. Jag gissade att det böjda knivbladet är för att snoppa en cigarr men det är kanske för att ta bort förseglingen runt flaskhalsen som täcker korken som på en vinflaska?

När jag googlade hittade jag den här trevliga sidan på engelska som handlar om knivboken https://www.oregonknifeclub.org/eskilstuna.html

Thure
 
Senast ändrad:
Fick svar i en FB-grupp https://www.facebook.com/groups/slidkniv/ som jag hittade efter lite letande.


"Det böjda bladet dvs det som heter porterkrok användes till att kapa grimman på gamla världens porterflaskor.
Då man använde en vanlig kork av kork så måste man säkra den med en grimma, så som man gör på mousserande viner och champagne.
Trevlig sak!
"

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.