Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Här i verkstaden har det varit dålig aktivitet, mycket som ska hinnas med. Men två, helt olika, har det blivit åtminstone. En kockis som present till en kompis och en ren prototyp för en rådjursjaktkniv. Den sistnämnda blev jag löjligt nöjd med, den är knubbig som tusan men ligger klistrad i handen. Såna blir det fler av
29FE52F9-41E3-4CD3-8A8D-1712EED8F1B0.jpeg
584D8C2D-4BEB-489D-A400-4EE2C349566C.jpeg
 
Senast ändrad:
En liten utvärdering av LC200N.

Jag har två knivar i det här stålet (Native 5 och Salt 2). Helt klart så är det ett fint stål med lite udda egenskaper ur användarsynpunkt.

Det är tämligen lätt att slipa/bryna till en snäv egg. Det blir inte lika lätt att få spegelblankt som ”vanligt stål.

Initialskärpan efter bryningen försvinner lika fort som den hos ett vanligt 12C27, däremot behåller det arbetsskärpan avsevärt längre!! Ungefär som D2 😳.

Några rostfläckar har jag inte lyckats åstadkomma trots medvetet slarv med underhållet.

Stålet är hyfsat segt. Har varit ganska hårdhänt utan några problem. Bl a använt knivarna i köksmiljö till att bl a dela kycklingar i anatomiska bitar, skurit itu revben, fläsklägg och rensat kotlettrad. Inga problem där.

Allt som allt ett fint stål men personligen saknar jag lite mer av slitstyrkan. På den punkten håller den kanske inte samma nivå som moderna pulverstål.

Sammanfattningsvis - ett välbalanserat stål som är bra på det mesta men som inte direkt glänser på någon punkt 😁.

~.Paul ~
 
Intressant rapport Paul. Jag hade för avsikt att köpa hem detta stål då jag fick lite anspel på att göra en matroskniv av en potentiell kund. Får se vad det blir av det
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.