Bladen verkar ju ha klarat sig fint, hur gick det med fingrarna? 😊Jojo ett och annat böjt blad och avfruset finger kan det nog bli
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Stort knivintresse - välj din favoritkniv
- Trådstartare dePaul
- Start datum
Här i verkstaden har det varit dålig aktivitet, mycket som ska hinnas med. Men två, helt olika, har det blivit åtminstone. En kockis som present till en kompis och en ren prototyp för en rådjursjaktkniv. Den sistnämnda blev jag löjligt nöjd med, den är knubbig som tusan men ligger klistrad i handen. Såna blir det fler av
Senast ändrad:
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Bladen verkar ju ha klarat sig fint, hur gick det med fingrarna? 😊
Gick bra. Däremot gick det lite sämre för ett plommon som låg illa till
😄
Här i verkstaden har det varit dålig aktivitet, mycket som ska hinnas med. Men två, helt olika, har det blivit åtminstone. En kockis som present till en kompis och en ren prototyp för en rådjursjaktkniv. Dennas sistnämnda blev jag löjligt nöjd med, den är knubbig som tusan men ligger klistrad i handen. Såna blir det fler avVisa bilaga 37116Visa bilaga 37117
Nice! Hur känns skaftet, materialet?
Läderskaftet upplever jag som extremt greppvänligt, det har liksom en mjukhet och textur som ger bra grepp fast det är helt hållfast. Bra sätt att använda läderspill. Jag ska nog vaxa det också en omgång innan det är helt klart.Nice! Hur känns skaftet, materialet?
Just det, sannolikt åt ”samma håll”, ja. Jag kommer sannolikt själv att prova Suretouch i kommande projekt, har bara hört bra om det materialetAntar att Ultrex Suretouch är mitt "läder"
En liten utvärdering av LC200N.
Jag har två knivar i det här stålet (Native 5 och Salt 2). Helt klart så är det ett fint stål med lite udda egenskaper ur användarsynpunkt.
Det är tämligen lätt att slipa/bryna till en snäv egg. Det blir inte lika lätt att få spegelblankt som ”vanligt stål.
Initialskärpan efter bryningen försvinner lika fort som den hos ett vanligt 12C27, däremot behåller det arbetsskärpan avsevärt längre!! Ungefär som D2 😳.
Några rostfläckar har jag inte lyckats åstadkomma trots medvetet slarv med underhållet.
Stålet är hyfsat segt. Har varit ganska hårdhänt utan några problem. Bl a använt knivarna i köksmiljö till att bl a dela kycklingar i anatomiska bitar, skurit itu revben, fläsklägg och rensat kotlettrad. Inga problem där.
Allt som allt ett fint stål men personligen saknar jag lite mer av slitstyrkan. På den punkten håller den kanske inte samma nivå som moderna pulverstål.
Sammanfattningsvis - ett välbalanserat stål som är bra på det mesta men som inte direkt glänser på någon punkt 😁.
~.Paul ~
Jag har två knivar i det här stålet (Native 5 och Salt 2). Helt klart så är det ett fint stål med lite udda egenskaper ur användarsynpunkt.
Det är tämligen lätt att slipa/bryna till en snäv egg. Det blir inte lika lätt att få spegelblankt som ”vanligt stål.
Initialskärpan efter bryningen försvinner lika fort som den hos ett vanligt 12C27, däremot behåller det arbetsskärpan avsevärt längre!! Ungefär som D2 😳.
Några rostfläckar har jag inte lyckats åstadkomma trots medvetet slarv med underhållet.
Stålet är hyfsat segt. Har varit ganska hårdhänt utan några problem. Bl a använt knivarna i köksmiljö till att bl a dela kycklingar i anatomiska bitar, skurit itu revben, fläsklägg och rensat kotlettrad. Inga problem där.
Allt som allt ett fint stål men personligen saknar jag lite mer av slitstyrkan. På den punkten håller den kanske inte samma nivå som moderna pulverstål.
Sammanfattningsvis - ett välbalanserat stål som är bra på det mesta men som inte direkt glänser på någon punkt 😁.
~.Paul ~
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg