Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Grundslipning: Billiga diamantbrynen på t ex Lidl, Rusta, Bauhaus och liknande. Köpte mina på Lidl för ca 50:- kronor för några år sedan. Våtslippapper duger också.

Underhållsslipning: Spyderco Sharpmaker eller på frihand med inte alltför svindyra brynen. Strävheten bör ligga på mellan 600-1200.

Dessa två metoder räcker för att få en egg som med lätthet rakar armhår.

~Paul~
Toppen Paul! Då ska man bara leta lite på Youtube för att se hur man gör. 😀
 
Hm, förstår inte varför ett formsprutat kompositgrepp och ett enkelt blad i 1095-kolstål skall kosta så mycket pengar. Priset borde vara ca 30% - 40% lägre än vad det är. Inget köp för min del.

För några veckor sedan så kontaktade jag Pär Brask på MoS och undrade vad det betyder när de säger att bladet på kolstålvarianten är specialbehandlat.

Han svarade såhär: "Specialbehandlingen består av en DLC-beläggning som förbättrar korrosionsmotståndet och generellt förbättrar styrkan i ytskiktet".

DLC betyder som bekant Diamond Like (Carbon) Coating. Förutom de redan nämnda egenskaperna ger DLC minskad friktion och ett visst (genom sin struktur) skydd mot bakteriell tillväxt. Bladet på Garberg är så gott som helt täckt med DLC, utom den lilla mikro-egg som trots allt finns.

Allt som allt en hyfsad kniv som förutom priset har dock en del tillkortakommanden. Ett har jag redan nämnt, nämligen den lilla ansatsen som trots allt finns på bladet och som egentligen är helt onödig. Andra irriterande moment är i mina ögon är det förhållandevis tjocka bladet som i samspel med den ganska tvära slipfasen kanske inte ger den mest optimala slicer-skäreffektiviteten, dock hållbar i samband med diverse träbearbetning.

Personligen har jag heller ingen användning för en speciell DLC-beläggning. En vanlig patina duger gott på mina kolstålare. Processen fördyrar dessutom tillv. processen.

~Paul~

Garberg i rostfritt ligger ju strax över hundralappen under kolstålet i pris. Kanske är det just DLC-behandlingen som kostar, och gör prisskillnaden? Dessutom tillkommer ju fodral/hölster.

Vissa andra knivtillverkare använder ju också diverse beläggningar på kolstålsknivar. Man är väl rädd för kundgnället när det blir patina och rentav lite rost.

Jag håller generellt med om synpunkten att kolstålsbladet lika gärna kan vara utan beläggning. För taktiska ändamål kan dock svärtade blad motiveras.

Personligen vet jag inte riktigt om det blir Garberg kolstål för mig, eller om jag ska skaffa en TOPS-kniv eller något annat. Det kan ju förväntas att Garberg kolstål sjunker i pris efter ett tag.
 
1. Garberg i rostfritt ligger ju strax över hundralappen under kolstålet i pris.

2. Kanske är det just DLC-behandlingen som kostar, och gör prisskillnaden?

3. Dessutom tillkommer ju fodral/hölster.

4. Vissa andra knivtillverkare använder ju också diverse beläggningar på kolstålsknivar. Man är väl rädd för kundgnället när det blir patina och rentav lite rost.

5. För taktiska ändamål kan dock svärtade blad motiveras.

6. Personligen vet jag inte riktigt om det blir Garberg kolstål för mig, eller om jag ska skaffa en TOPS-kniv eller något annat.

7. Det kan ju förväntas att Garberg kolstål sjunker i pris efter ett tag.

8. Angående hatet mot ansatsen eller ricasson, så har Wikipedia en hyfsad genomgång av designhistoriken: https://en.wikipedia.org/wiki/Ricasso

9. Esee 4 har en ricasso med ett syfte.
1. Vilket är ju i sig ganska obegripligt. Rostfritt är ju avsevärt mer komplicerat att tillverka än kolstål.

2. Det är säkert en tungt bidragande orsak.

3. Så är det. Men ändå.

4. Absolut. Tillverkarna är livrädda för returer i form av rostiga blad som amatörerna orsakat pga misshandel/oförsiktighet/klantighet och oförstånd. Jag tänker främst på Trump(ét)-landet
Blink.gif
.

5. Eventuellt. Men hur många hemliga agenter/soldater kommer att använda en Mora Garberg till dessa ändamål
evilgrin39.gif
?

6. Hoppas att du återkommer med resultatet av dina funderingar ;).

7. Kanske. Det tar nog ett tag dock...

8. Har läst det mesta i den vägen. I artikeln du länkar till är den sista meningen ganska komisk. Det står: "intended to be gripped to provide greater control when performing precise cutting". Så i stället för att greppa handtaget, vars blad går ända in i det samma så anser förespråkarna för ansatsen att det är bekvämare greppa själva bladet framför fingerskyddet!?!
laugh.gif


9. Av samma anledning som det jag skriver i den förra punkten (nr 8) så anser jag att både choilen och ansatsen på en standard-Esee 4 är tämligen idiotiska påfund. Det finns dock en variant som saknar dessa onödiga attributen och som faktiskt inte ser så dum ut (bortsett från den överflödiga bladbeläggningen). Den här:
 

Bilagor

  • ESEE-4HM.jpg
    ESEE-4HM.jpg
    28.4 KB · Visningar: 497
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 490
När vi ändå diskuterar patina.

Så här ser min mest använda/slitna morakniv ut. Det är en gammal KJ Eriksson nr 1 i kolstål från 70-talet.

Den har aldrig blivit maskinellt slipad. Har alltid slarvslipat den för hand med en kombination av diamantbrynen och Spyderco Sharpmaker. Därför ser den ut som den gör ;). Inte mycket av bladets bredd är kvar.
 

Bilagor

  • Min slitna KJ-mora.jpg
    Min slitna KJ-mora.jpg
    21.3 KB · Visningar: 484
  • Min slitna KJ-mora, 2.jpg
    Min slitna KJ-mora, 2.jpg
    28 KB · Visningar: 487
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 488
Gillar verkligen bilderna på Moran Paul.

Nötta vardagsföremål har en historia att berätta.

Thure
Tack!

Jo, den här kniven har varit med om ett och annat. Allt från de första åren i samband med diverse fiske-/jaktturer till min dotters och mina utflykter till naturen och allt däremellan.

Min dotter har nu ett eget barn (lillkille, född i augusti förra året) så kretsloppet kan börja på en ny kula ;).

~Paul~
 
Grundslipning: Billiga diamantbrynen på t ex Lidl, Rusta, Bauhaus och liknande. Köpte mina på Lidl för ca 50:- kronor för några år sedan. Våtslippapper duger också.

Underhållsslipning: Spyderco Sharpmaker eller på frihand med inte alltför svindyra brynen. Strävheten bör ligga på mellan 600-1200.

Dessa två metoder räcker för att få en egg som med lätthet rakar armhår.

~Paul~

Vad säger du om Global MinoSharp Plus 3? Den får ju bra omdömen.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=393861
 
Vad säger du om Global MinoSharp Plus 3? Den får ju bra omdömen.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=393861
Alltså om du inte har något annat än den här manicken så använd den på sämre knivar. Den jobbar enligt samma princip som så många andra liknande "leksaker", typ Fiskars Roll Sharp och IKEA Aspekt och uppvisar därmed samma svagheter som alla de andra:
  1. Kåpan repar bladet i samband med fram- och bakrörelsen
  2. En enda vinkel finns, oftast runt 40° grader
  3. Omöjligt att tangera eggen intill hälen/handtaget
  4. Omöjligt att slipa området kring spetsen. Dessutom tenderar dessa manicker att runda av spetsarna
  5. Funkar inte på alltför tunna eller alltför tjocka blad
  6. Funkar inte på sågtandade eggar
  7. Förstör eggen vid längre tids användning pga det sättet den river av materialet/stålet från eggen
  8. Funkar inte på saxar, yxor, stämjärn och liknande
  9. Funkar inte till reprofilering/seriös omformning av bladet
  10. Funkar inte på riktigt korta blad
  11. Funkar inte på Kataba-slipade/ensidesslipade blad
Det finns fler minuspunkter men jag tror att det räcker med dessa, viktigaste sådana ;).

~Paul~
 
Alltså om du inte har något annat än den här manicken så använd den på sämre knivar. Den jobbar enligt samma princip som så många andra liknande "leksaker", typ Fiskars Roll Sharp och IKEA Aspekt och uppvisar därmed samma svagheter som alla de andra:
  1. Kåpan repar bladet i samband med fram- och bakrörelsen
  2. En enda vinkel finns, oftast runt 40° grader
  3. Omöjligt att tangera eggen intill hälen/handtaget
  4. Omöjligt att slipa området kring spetsen. Dessutom tenderar dessa manicker att runda av spetsarna
  5. Funkar inte på alltför tunna eller alltför tjocka blad
  6. Funkar inte på sågtandade eggar
  7. Förstör eggen vid längre tids användning pga det sättet den river av materialet/stålet från eggen
  8. Funkar inte på saxar, yxor, stämjärn och liknande
  9. Funkar inte till reprofilering/seriös omformning av bladet
  10. Funkar inte på riktigt korta blad
  11. Funkar inte på Kataba-slipade/ensidesslipade blad
Det finns fler minuspunkter men jag tror att det räcker med dessa, viktigaste sådana ;).

~Paul~
Tack för utförligt svar :)
 
Dagens ämne/bilder tar upp en klassisk modell i knivkretsar, nämligen Cold Steel Master Hunter i Carbon V-kolstål.

Bladet som är 115 mm långt och 4 mm tjockt är flatslipat och utrustat med en substantiell primäregg. Greppet är i Kraton (syntetgummi) och som synes finns där också ett tilltaget fånglinehål. Slidan är av det tråkigare slaget, tillverkad i nylon. Därför har jag inte tagit med den :).

Carbon V (AISI 0170-6) är ett med krom och Vanadin "uppimpat" 1095 kolstål använt i många år av bl a Case i deras kolstålsknivar med CV-märkning. Det är på många sätt ett hyfsat kolstål.

Som bekant så är det denna design som vår svenska paradkniv Fällkniven F1 bygger på. Å andra sidan så har CS i sin tur kikat på andra tillverkare från vilken denna modell är deriverad av.
 

Bilagor

  • Min Cold Steel Master Hunter, Carbon V, 2.jpg
    Min Cold Steel Master Hunter, Carbon V, 2.jpg
    48.4 KB · Visningar: 320
  • Min Cold Steel Master Hunter, Carbon V.jpg
    Min Cold Steel Master Hunter, Carbon V.jpg
    45.2 KB · Visningar: 303
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 315

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.