Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Stål i Nilsjohan-knivar?

Någon som vet vad det är för stål i den här Nilsjohan-kniven, ”Sitting Bull”? Aspirant för nytt återbruksprojekt, men vill inte ha för dåligt stål. Kan inte hitta någon märkning
 

Bilagor

  • EC9C9D6A-630F-4AEB-9D0A-0AE9181724F2.jpg
    EC9C9D6A-630F-4AEB-9D0A-0AE9181724F2.jpg
    13.4 KB · Visningar: 395
1. Köksknivar har jag inga problem alls att använda, faktiskt. Denna kostade mig dessutom exakt 25kr i material (sand- och slippapper undantaget) så det är ju ingen förmögenhet man sliter på

2. Någon som vet vad det är för stål i den här Nilsjohan-kniven, ”Sitting Bull”?

3. Aspirant för nytt återbruksprojekt
1. Jag brukar reagera tvärtom. Om jag efter mycket arbete pulat ihop något som jag är nöjd med så drar jag mig för att använda det oavsett priset, dvs hur mycket/lite pengar jag må ha investerat i projektet.

2. Brukar vara 12C27. I alla fall i deras vanliga produktion. NJ-knivar är inte så populära. Anledningen är att de ibland gav ut en del konstiga modeller. Då och då brillianta, men ofta ganska udda. Deras osthyvlar är jämte KN-s dito mycket bra! Firman är för länge sedan död och begraven...

3. Ah, kul! Som vanligt så får du gärna låta oss följa med på "resan" under projektets gång!

~Paul~
 
Fingerplatserna på Frosts lammflåkniv stör mig för mycket. Dags att slakta en flåkniv med andra ord.. Återkommer.
 

Bilagor

  • DSC_0625.jpg
    DSC_0625.jpg
    35.7 KB · Visningar: 365
2. Brukar vara 12C27. I alla fall i deras vanliga produktion. NJ-knivar är inte så populära. Anledningen är att de ibland gav ut en del konstiga modeller. Då och då brillianta, men ofta ganska udda. Deras osthyvlar är jämte KN-s dito mycket bra! Firman är för länge sedan död och begraven...

~Paul~[/QUOTE]

12C27 är bra nog, kul! Jag tycker mig märka att det äldre stålet ibland är härdat hårdare än idag också, vilket ju kan vara plus o c h minus, men jag gillar det.
NJ har gjort många märkliga ting, som sagt, men också väldigt mycket fantastiskt, närmast space age som jag gillar skarpt. Har en hel uppsättning glaceskedar, köttbullsgafflar och ostknivar från dem. Den här kniven, Sitting Bull, går i den andan men bakelithandtaget på mitt ex har spruckit
 
En mix av detta. Micarta, Redwoodvril, mässing....

Spännande! Ser ut som att du ska bygga handtaget horisontellt med micartan och redwooden snarare än vertikalt. Har aldrig provat det mer än med fullstor tånge, som ju detta inte är. Ska du bygga in tången halvvägs i respektive micartadel och sen limma ihop på något vis då ..? Ursäkta dumma frågor från en nybörjare...
 
1. 12C27 är bra nog

2. Jag tycker mig märka att det äldre stålet ibland är härdat hårdare än idag

3. NJ har gjort många märkliga ting, som sagt, men också väldigt mycket fantastiskt,

4. Den här kniven, Sitting Bull, går i den andan men bakelithandtaget på mitt ex har spruckit
1. Absolut!

2. Så är det. Ett lysande exempel är min Knivman allkniv vars blad det formligen sjunger om i hög diskant när man daskar kniven i brädan. Jag har använt kniven extensivt nu i ca en månad och eggen är bara minimalt lite slöare. Inget behov av bryning än.

3. Ja, det stämmer. Har en del alster ur båda dessa kategorier.

4. På så vis. Ja, då är det verkligen att göra något åt det ;).

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.