Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Usch då. Jag körde ishinksmetoden och försökte verkligen vara tålmodig vg. både tryck och tid mot bandet. Tyckte eggen kändes ok när jag körde slutbryning på sharpmakern. Man får hoppas, då bara
Du bör märka skillnaden ganska omgående. Om härdningen är ruinerad så brukar eggen vika av/rulla över till endera sidan lättare än vanligt.

Självklart är tiden, liksom graden av press man anbringar av vikt. Men en viss försvagning av eggen går inte att undvika med den traditionella metoden.

~Paul~
 
Haha, ja så verkar det. Jag orkar inte heller anpassa kilformen. Har provat att fylla de minimala fickorna som blir mellan beslag och bladsidor med metallstoff blandat med ytterst lite transparent lim, det blir ”bra nog”, bara jag som ser om det är väl utfört. Har ofta undrat hur puukko-hantverkarna får till sina rombformade instick i främre beslaget så perfekt

Bra tips att blanda lite sådant i limmet. Ska jag prova på denna.
 
1. Vi har uppenbarligen olika syn på detta. För min del så hade det räckt med ett väl utformat grepp försett med en fånglina. Bilden underst är trots några återstående brister mer lik designen jag hellre hade sett på Tops-kniven.

2. Personligen använder jag aldrig bladskårningen för att få bättre grepp, oavsett om det handlar om en upphöjd/vinklad sådan eller ej. Återigen, enbart greppets utformning borde räcka för att ge det önskade greppet, styrkan i skäret. Använder heller inte kniven till att göra upp eld medelst tändstål. Kör på det lilla blecket som medföljer om jag måste. Annars använder jag en av mina två Bic-tändare som alltid följer med.

3. Varför inte tillskriva dem och fråga, alternativt önska sig det? ;)

Fingerskyddet är mindre på din retuscherade bild.

På Esee 4 är det bland annat fingerskyddet som vunnit mitt hjärta - tillsammans med den "finger-choil" som finns på bladet - ej som missriktad dekorativ ricasso utan som funktionsaspekt. På TOPS BOB är fingerskyddet inte helt integrerat med skollorna, som på Esee 4. Men det har helt klart en funktion, som saknas på din retuschering.

Jag kan se att det finns poänglös ricasso men även fall där den har funktion.

Flatslipat blad är också mer funktionellt än skandinavisk slipning på knivblad tjockare än 3 mm - särskilt i kökstjänsten. Det talar kanske emot TOPS BOB - och Garberg.

Jag misstänker att Mora är kallsinnigt till micarta.
Det är träskollor på trad-knivarna, och plast till all annan produktion - dock ännu inte trendig plast som G10. Morakniv inkarnerar "lagom"i sin knivdesign. Micarta skulle vara för omständligt för Morakniv.

Fällkniven använder micarta till sina köksknivar, och till enstaka andra knivar.
 
Fingerskyddet är mindre på din retuscherade bild.

På Esee 4 är det bland annat fingerskyddet som vunnit mitt hjärta - tillsammans med den "finger-choil" som finns på bladet - ej som missriktad dekorativ ricasso utan som funktionsaspekt. På TOPS BOB är fingerskyddet inte helt integrerat med skollorna, som på Esee 4. Men det har helt klart en funktion, som saknas på din retuschering.

Jag kan se att det finns poänglös ricasso men även fall där den har funktion.

Flatslipat blad är också mer funktionellt än skandinavisk slipning på knivblad tjockare än 3 mm - särskilt i kökstjänsten. Det talar kanske emot TOPS BOB - och Garberg.

Jag misstänker att Mora är kallsinnigt till micarta.
Det är träskollor på trad-knivarna, och plast till all annan produktion - dock ännu inte trendig plast som G10. Morakniv inkarnerar "lagom"i sin knivdesign. Micarta skulle vara för omständligt för Morakniv.

Fällkniven använder micarta till sina köksknivar, och till enstaka andra knivar.
Alltså, jag skall inte behöva övertyga dig om förträffligheten i de ändringar som jag skulle vilja göra på den här modellen. Du har dina preferenser och jag har mina. Jag använder mina knivar på ett sätt och du på ett annat (som det ser ut).

Det är hur som helst kul att se hur olika vi kan tänka kring ämnet knivar.
.
~Paul~
 
Du har verkligen fått mig att börja fundera över ricasso. Alltid något. Så snart man får begreppet klart för sig ser man saker man annars inte hade sett. Jag kan verkligen hålla med om att det finns en myckenhet av meningslös ricasso.
 
Man tar intryck och lärdom från varandra. Jag kan inte påstå att de knivar som jag suktade efter i början av mitt knivsamlande/användande är nödvändigtvis de knivar jag hade valt idag ;).

Smaken liksom insikten ändras, förhoppningsvis till det bättre. Helt klart blir man trots allt påverkad av trender och nya material. På både gott och ont ;).

~Paul~
 
Man tar intryck och lärdom från varandra. Jag kan inte påstå att de knivar som jag suktade efter i början av mitt knivsamlande/användande är nödvändigtvis de knivar jag hade valt idag ;).

Smaken liksom insikten ändras, förhoppningsvis till det bättre. Helt klart blir man trots allt påverkad av trender och nya material. På både gott och ont ;).

~Paul~

Så är det. Det är inte så många år sedan jag t ex köpte knivar med helt vansinnigt dysfunktionella choils och ricasso. Tex Spyderco Native, Paramilitary 2 och Bark River Gameskeeper. Har rensat upp en del i lådorna, och inget sådant förekommer numer. Förutom på en stor Muela Bowie som jag köpte i New York 1992 och behåller av nostalgiska skäl..

Angående MoS och material i skaften, så vore det enligt mig ett stort steg tillbaka att gå från aktuella varianter till Micarta som är tyngre, halare, kallare och dyrare.
 
1. Så är det. Det är inte så många år sedan jag t ex köpte knivar med helt vansinnigt dysfunktionella choils och ricasso.

2. Förutom på en stor Muela Bowie som jag köpte i New York 1992 och behåller av nostalgiska skäl..

3. Angående MoS och material i skaften, så vore det enligt mig ett stort steg tillbaka att gå från aktuella varianter till Micarta som är tyngre, halare, kallare och dyrare.
1. Vi har nog alla gjort oss skyldiga till detta :).

2. Ja, sådana pjäser finns också i min samling. Helt värdelösa ur praktikalitetssynpunkt.

3. Det går visserligen att ge Micartan en grövre ytstruktur (som exempelvis Jay Fisher gör) men rent generellt så håller jag med dig. Det är alltför många grepp som är högglanspolerade och riktigt hala.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.