DIY - Quilt for dummies

Guide till en egen sovquilt - quilting for dummies


Varför sy en quilt, tänker ni? Det finns ju en uppsjö av finfina sovsäckar. Jag tillhör skaran som får klaustrofobi efter en halv natt i mumiesäck, och börjar klösa mig ut i ett sömndrucket tillstånd. Detta är drivkraften till varför någon som inte suttit framför en symaskin sen 9:an tar sig an ett sådant här projekt.Fördel med quilt/sovtäcke är dessutom att man minskar vikten på sin sovutrustning, dessutom från en del som inte direkt fyller någon funktion (öppet för diskussion, men den delen av sovsäcken du sover på komprimeras så pass mycket att dess värmeförmåga blir avsevärt sämre)


Mitt mål: En syntetquilt som har en komforttemp på 0 grader. Jag gillar syntet då man slipper oroa sig för väta på samma sätt som vid dun.

Innan vi sätter igång, härifrån har jag tagit inspiration, tips och ideer:

http://thegpsgeek.com/blog/archives/6
http://makinganddoing.blogspot.se/2010/08/backpacking-quilts.html
https://www.hammockforums.net/index.php?page=kaq



Steg 1 - inköp av material

Jag inhandlade allt mitt material från www.extremtextil.de

Tyg:
4m http://www.extremtextil.de/catalog/Nylon-taffeta-downproof-soft-20den-38g-sqm::1518.html 2m
Hyffsat tätt, men inte vattentätt. Det måste kunna släppa igenom fukten som en kropp avger.

Stoppning:
2m http://www.extremtextil.de/catalog/Primaloft-Sport-133g::875.html
2m http://www.extremtextil.de/catalog/Primaloft-Sport-200g::876.html

Här konsulterade jag supporten på extremtextil. Jag berättade om mitt projekt och de rekommenderade den här kombinationen. När man beräknar hur pass värmande ett material är så används i regel CLO-begreppet. Jag är dock själv dåligt insatt i detta själv men sök på CLO och backpacking light så finns det en hel del att läsa. Den lätta vägen är; fråga supporten.

Till ögla
http://www.extremtextil.de/catalog/Webbing-Polyamid-20mm::405.html


Jag har även köpt diverse saker i den lokala tygbutiken:
Synålar
Tunt nylontyg till quilting
Persiennsnöre till quilting
Lädernål till symaskinen (på rekommendation av tanten i tygaffären)
Elastiskt snöre
En helvetes massa fästnålar


Steg 2 - fundera, mäta och klippa

Till min modell behöver jag:

1st framsida
1st baksida
2st snörkanaler


Jag är ca 185 och 90kg. Jag valde att klippa av 10 cm på längden av mitt tyg, vilket nu i efterhand visat sig vara ett misstag då jag upplever att den är i kortaste laget. Det bästa här är att testa med ett annat material (typ en filt) och se vilka dimensioner som passar dig. Jag har dessutom valt att ha den lite smalare vid fötterna då man i regel inte behöver så mycket tyg där (10cm in på varje sida).




Jag tyckte det var smidigt att tejpa fast tyget när jag mätte och klippte, då det är halt som tusan.



När jag väl har klippt till mina bitar så bränner jag till kanterna med tändare så att de inte ska tråda upp sig. Var försiktig här så att ditt projekt intte får ett snöpligt slut.

Steg 3 - sy fast öglor och kanaler

Det spelar ingen roll vilken bit du väljer här, framsidan eller baksidan då dessa delar, om man gör det rätt, kommer sticka ut mellan sömmarna. Jag valde att sätta 3 st öglor på vardera sida. Syftet med dessa är att kunna fästa elastiskt band i som man sedan drar under sitt liggunderlag för att få quilten att stanna kvar hela natten (tyget är glatt så in i h-e).

Kanaler till dragsko: Genom att göra kanaler till snöre och dragsko längst upp och längst ner kan man dra åt när det blir kallt (så att man håller huvud och fötter innaför). Ta en del av tyget du klippt väck, klipp till så det är ca 8cm brett, vik dubbelt, sy och volá.

Steg 3 - börja sy ihop

Nåla fast kanaler och och öglor. Sy. Jag har valt att sy dubbelt i stort sett i alla moment (raksömn). Detta för att förhoppnignsvis öka hållbarheten.



Ok, allt klart och fastsytt.

Fortsättning nästa inlägg
 
forts.

Steg 4 - fixa stoppningen

Rulla ut din stoppning och lägg din yttersida ovanpå. Klipp runt om med en mån på ca 5cm. Har du, som i mitt fall, två lager, klipp ett lager i taget.



Därefter sy ihop stoppningen för hand.

Nåla fast båda dina sidor på stoppningen. Här krävs lite hjärngympa. Stoppnignen ska sys fast, och därefter ska man vänta allting ut och in, därför:

Underst: Stoppning
Mitten: Sida med öglor och kanaler
Överst 3: Blank sida

Tänk på att när du vänder så ska dina kanaler vara på andra sidan den yttersta sömmen.

Steg 5 - sy fast stoppning



Sy fast stoppningen runt hela quilten, men lämna ett hål i botten så att du kan vända quilten ut och in. Denna öppning syr man igen senare. Jag sydde från nylonsidan (se bild) och det funkade alldeles utmärkt. Var försiktig dock så inte stoppningen fastnar och rivs isär. Nålarna tar jag ut allt eftersom och andra varvet går bra utan nålar.



Steg 6 - Klipp bort överflödig stoppning

Klipp bort överflödig stoppning, låt ca 1-2 cm vara kvar.

Forts nästa inlägg
 
å en till



Steg 7 - sätt fast nylontyget till quilting

Stoppningen, primaloft sport, behöver quiltas var 60:e cm minst, för att hålla. Jag vill inte sy rakt igenom mitt ytterhölje, främst för att det drastiskt ökar chansen för nerblött stoppning om jag sover under bar himmel. Jag har valt en annan lösning där jag fäst tyg horisontellt över stoppningen och sedna sytt igenom det tyget och innertyget.



Steg 8 - quilting

Nu är det dags att fästa fast stoppningen i yttertyget. För att göra detta på mitt sätt behöver du sära på ditt yttertyg och innertyg, så att du kan arbeta med en hand över och en hand under. Jag gjorde detta med hjälp av diverse burkar jag satt in i säcken. Tråden till quiltingen behöver vara av någon slags syntetiskt material, väljer du bomull så kommer fukt ledas in i din quilt.

När man gör detta är det viktigt att man inte komprimerar stoppningen, då bildas det kalla partier på din quilt. För att undvika detta använde jag en bit kartong, tillklippt att matcha höjden på stoppningen när den inte var komprimerad. Sy först runt kartongbiten (jag sydde bara ett enkelt kors) och knyt därefter runt kartongbiten tills det känns bra. Därefter kan du ta bort kartongbiten och stoppningen ska då återgå till sin okomprimerade form.



Jag valde att göra 3-4st fästpunkter per rad.


Så här ser det ut från utsidan

Steg 9 - final

Nu är det dags att vända quilten ut och in. Gör detta med försiktighet, du vill inte skada stoppningen. Därefter nålar du upp öppningen och syr ihop den. Stoppa i ditt snöre och sätt fast dragskon. Fäst gummibandet i öglorna om så behagar.
 
final!

Bild av min quilt i färdigt skick


Värt att notera är att jag inte tänkte till ordentligt när jag sydde ihop sidorna med stoppningen. Mina kanaler hamnade då på insidan när jag vände den rätt. I botten gick detta att rädda, men jag kände inte att det var värt jobbet vid huvudänden. Man lär sig så länge man lever :)

Kan kompletera med mer bilder framöver.
 
Nice quilt! Har lite planer på att göra en liknande sommarquilt som komplement till dunquilten och som systemlösning om det blir kallt.

Jag hade tänkt använda climashield så jag slipper quilta och http://www.extremtextil.de/catalog/Ripstop-parachute-nylon-100-nylon-30g-sqm::1970.html som tyg. Jag har gjort en under quilt till hängmattan och det tråkigaste i projektet var just quiltningen men du verkar ha fått till det bra! Det känns som du får god marginal mot 0-gradigt med 333 gr/m^2. Var det rekommendationen du fick från extremtextil?

Vad är totalvikten?
 
Snyggt jobbat. Men varför lädernål?

Du hade kunnat quilta de två lagrena för sig ett mot övertyget och ett mot undertyget.
 
Snyggt jobbat! Bra dokumenterat också. Kan du lägga ut lite bilder/film kring hur det blev i slutändan när den sitter på plats?

Absolut! Fixar detta imorgon!


Trevligt med väldokumenterade DIY projekt.
http://www.rayjardine.com/index.shtml har en annan beskrivning bl a.

go tur

Ska kollas

Nice quilt! Har lite planer på att göra en liknande sommarquilt som komplement till dunquilten och som systemlösning om det blir kallt.

Jag hade tänkt använda climashield så jag slipper quilta och http://www.extremtextil.de/catalog/Ripstop-parachute-nylon-100-nylon-30g-sqm::1970.html som tyg. Jag har gjort en under quilt till hängmattan och det tråkigaste i projektet var just quiltningen men du verkar ha fått till det bra! Det känns som du får god marginal mot 0-gradigt med 333 gr/m^2. Var det rekommendationen du fick från extremtextil?

Vad är totalvikten?

Låter intressant, jag fick rådet att välja downproof även till syntet (vet ej riktigt varför). Jag hoppas på god marginal, jag gick helt och hållet på det extremtextil sa (133+200). Vikten slutade på 1100g, så den blev inte superlätt.

Snyggt jobbat. Men varför lädernål?

Du hade kunnat quilta de två lagrena för sig ett mot övertyget och ett mot undertyget.

Lädernålen efter samtal med tygaffären. De rekommenderade det då lädernålen var vassare och nylontyget kan vara knivigt att sy i med maskin. Jag ville inte quilta i övertyget, främst för att ha det intakt i skydd mot väta. Det kändes vettigt när jag planerade, men så här i efterhand vet jag inte riktigt hur pass mycket det faktiskt spelar någon roll.

Vad slutade kalaset på med frakter, matr osv?

Uppskattningsvis 1000kr för quiltmaterialet, men sen lite till då jag saknade bas-saker till symaskin och annat.
 
Lädernålen efter samtal med tygaffären. De rekommenderade det då lädernålen var vassare och nylontyget kan vara knivigt att sy i med maskin. Jag ville inte quilta i övertyget, främst för att ha det intakt i skydd mot väta. Det kändes vettigt när jag planerade, men så här i efterhand vet jag inte riktigt hur pass mycket det faktiskt spelar någon roll.

Jag har sytt mycket nylon, och risken med lädernål om du inte har tillräcklig stygnlängd är att du försvagar tyget i sömmen med alla hål. Jag har inte haft problem med tunn nylon. Inte heller med tjock nylon. Lädernål ska man undvika i det längsta när det gäller tyg, även tunt läder. Om man har en vettig maskin som kan ta grova nålar och grov tråd kan man börja kolla på nålar som skär, material som man kan sy på hemmaskin tycker jag generellt man ska sy med vanlig nål (eller trrikånål). Tycker tygaffären har fel, men men, det visar väl sig i långa loppet.
 
Jag har sytt mycket nylon, och risken med lädernål om du inte har tillräcklig stygnlängd är att du försvagar tyget i sömmen med alla hål. Jag har inte haft problem med tunn nylon. Inte heller med tjock nylon. Lädernål ska man undvika i det längsta när det gäller tyg, även tunt läder. Om man har en vettig maskin som kan ta grova nålar och grov tråd kan man börja kolla på nålar som skär, material som man kan sy på hemmaskin tycker jag generellt man ska sy med vanlig nål (eller trrikånål). Tycker tygaffären har fel, men men, det visar väl sig i långa loppet.

Du har säkert en poäng, jag tar med mig dina synpunkter. När man ger sig in på områden man inte behärskar får man lita på den informationen man får :\ .

Slänger upp lite bilder på färdig quilt:
 

Bilagor

  • 20130901_192628.jpg
    20130901_192628.jpg
    50.9 KB · Visningar: 2,343
  • 20130901_192703.jpg
    20130901_192703.jpg
    49 KB · Visningar: 2,270
  • 20130901_192721.jpg
    20130901_192721.jpg
    90.2 KB · Visningar: 2,323
  • 20130901_192803.jpg
    20130901_192803.jpg
    59.4 KB · Visningar: 2,446
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll En liten guide hur man hårdlöder aluminium Gör det själv 14
NaturRasmus Bygga spång Gör det själv 15
olundell DIY-projekt i ull Gör det själv 18
Kimkim Kombinerad grytmysare och termos Gör det själv 0
ostenolsson DIY Tarp - Hjälp Gör det själv 12
Calexico DIY Pumppåse Thermarest Gör det själv 3
_tobbe_ Visa upp dina DIY! Gör det själv 17
Moga DIY barfota-vandringskängor? Gör det själv 10
Kavring DIY - löstagbara stånghållare Gör det själv 0
DK13 Kajaktillbehör DIY Gör det själv 38
Kvarnträsk DIY / GDS Tält-/hammocklykta Gör det själv 7
ekis Hämta dagens DIY-material - Valaffisherna! Gör det själv 1
KristianMattiasson DIY crazy creek stol Gör det själv 4
Tommy1 DIY Ally kanot Gör det själv 16
Ziik Berätta om din DIY ryggsäck Gör det själv 27
Micke R. DIY - Exped Arc Tarp Gör det själv 0
Kvarnträsk DIY / GDS Snöskor Gör det själv 13
peter1969 Lista över internetbutiker för DIY Gör det själv 3
Kvarnträsk DIY Wool blanket anorak Gör det själv 47
MTB DIY bloggar Gör det själv 1
tallabomba DIY-tamoj: De vanliga är överdimensionerade Gör det själv 47
peter1969 Svensk sajt med DIY-grejer? Gör det själv 5
Kvarnträsk DIY vattentät kameraväska Gör det själv 32
Staffan Andersson Bra ritprogram för DIY Gör det själv 2
Staffan Andersson DIY på nätet... Gör det själv 0
statemachine Byta ut dun i sovsäck/quilt Gör det själv 5
statemachine Sovsäck till quilt Gör det själv 7
Magnus80 Sy quilt av Apex 100, vilken komforttemperatur? Gör det själv 5
splashmore Borttappad länk: MYOG Alpkit Quilt Gör det själv 0
Jörgen Fjaderlatt.se Ventilerande? quilt Gör det själv 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...