1. Vilket kök använder du på sommardagsturen?
Inget, om jag får bestämma själv. Det finns massor med god lunchmat som inte kräver värmning, jag är ingen kaffenarkoman, och gourmetmiddagen äter jag hemma på kvällen

. Termos med varm favoritdryck till medföljande egna (små) barn. Trangia till en mullebarnsgrupp, se punkt 2.
2. Vilket kök använder du på sommarFLERdagarsturen?
På ensamtur: Bredstrålande gasbrännare med Trangia 27 HA-gryta och hemmagjort vindskydd. Förr Firemaple FMS-116T (spindel), nu oftast Firemaple FMS-116T (toppmonterat). Småbarnstidens säkerhetsnojja satt kvar länge, så övergången till toppmonterat tog några år av känslomässigt motstånd.
På småbarns- och mulleledartiden: stora Trangia-kittet, så småningom med gasbrännare och duossalkastruller. Men det var ett tag sedan
3. Vilket kök använder du på vinterdagsturen?
Inget om jag själv får bestämma; se ovan. Termos med resp. önskedryck till ev. medföljande barn eller kaffenarkoman.
4. Vilket kök använder du på vinterflerdagsturen?
På kontinentala senhöstturer på högre höjd över havet, dvs vinterlika förhållanden men oftast inte kallare än några minusgrader: Firemaple FMS-116T, se punkt 2.
På ännu lite kallare turer, med behov av snösmältning: Firemaple FMS-118 (spindelgaskök som går att vätskemata).
För rena vinterlångturer med tält i nordiska fjäll är för frusen och för kass på längdskidåkning
5. Vilket kök är ditt drömkök och varför?
Önskar att någon kemist skulle uppfinna ett fast drömbränsle: lika högeffektivt som gas men utan behov av förvaring i trycksatt behållare, fungerande i alla temperaturer, som inte kan explodera eller utveckla häftig brand, inte avger någon CO2 och är miljövänligt

Lågan ska lätt kunna tändas, släckas och finregleras i det drömkök, som bränslet är tänkt att fungera ihop med, se nedan. Behållaren för detta bränsle skulle vara i det närmaste viktlös, återvinningsbar, låg, stabilt stående, exakt packbar i gryta enligt nedan och anpassad för påhäktning av, alt. inskjutning under, ett "kök" enligt nedan.
Själva köket skulle bestå av en minimalistisk kastrullställning, en bredstrålande lågspridare och någon form av finkalibrerat reglage för lågan. Ett ultralätt vindskydd som packas runt grytan. Grytans proportioner skall vara d=h, volym ca 1 liter. Grytlocket ska vara format som en skål, som passar över grytan även i uppåtvänt läge, så man kan varmhålla alt. eftersvälla någon del av maträtten, medan resten kokar i "undervåningen".