Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Ett nytt förvärv.

KJ Eriksson modell 22, Sandvik12C27M, laserat brunt handtag, ändknopp, sticktånge, öppen läderslida. Mint condition.

~Paul~

Bilagor

• Min KJ Eriksson 22, Sandvik 12C27M, bild 2.jpg
    Min KJ Eriksson 22, Sandvik 12C27M, bild 2.jpg
    51.2 KB · Visningar: 597
  • Min KJ Eriksson 22, Sandvik 12C27M.jpg
    Min KJ Eriksson 22, Sandvik 12C27M.jpg
    26.9 KB · Visningar: 587
  • Min KJ 22.jpg
    Min KJ 22.jpg
    10.8 KB · Visningar: 581
Hmm!

Mitt kniv intresse är stort, kanske mest för fällknivar. Kan ni inte ge några roliga exempel på fällisar? :)

Tacksam för svar!

MVH
Martin

Mitt kniv intresse är stort, kanske mest för fällknivar. Kan ni inte ge några roliga exempel på fällisar? :)

Tacksam för svar!

MVH
Martin
Ämnet är för omfångsrikt. Man skulle kunna sitta här halva natten och rabbla upp namn ;).

Om du däremot begränsar dig lite och kanske inriktar dig på en specifik stil eller material så kan vi nog presentera några kandidater.

~Paul~

Ämnet är för omfångsrikt. Man skulle kunna sitta här halva natten och rabbla upp namn ;).

Om du däremot begränsar dig lite och kanske inriktar dig på en specifik stil eller material så kan vi nog presentera några kandidater.

~Paul~

Tänkte till vardagligt bruk(inga multiverktyg). Typ liknande Eka of Swedens knivar.

Specifikt nog? :)

Aktuellt

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.
Tänkte till vardagligt bruk(inga multiverktyg). Typ liknande Eka of Swedens knivar.

Specifikt nog? :)
Buck 110 har ju redan blivit omnämnd. Några andra klassiska fällknivar torde vara:

• Spyderco Military/Endura/Delica
  • Douk-douk (Fr)
  • Opinel (Fr)
  • Laguiole (Fr)
  • Schweiziska arméknivar (finns många klassiker) (Sw)
  • Chris Reeve Sebenza (USA/Sydafrika)
  • Strider SnG (USA)
  • Higonokami (Japan)
  • Puma Prospector (Ty)
  • Navaja (Sp)
  • Stiletto (It)
Den här listan är förståss endast ett diskussionsämne. Alla har ju sina egna favoriter. Mina val är baserade på tradition i kombination med antalet användare och popularitet. Därför består listan av både nya och gamla knivmodeller.

~Paul~

Buck 110 har ju redan blivit omnämnd. Några andra klassiska fällknivar torde vara:

• Spyderco Military/Endura/Delica
  • Douk-douk (Fr)
  • Opinel (Fr)
  • Laguiole (Fr)
  • Schweiziska arméknivar (finns många klassiker) (Sw)
  • Chris Reeve Sebenza (USA/Sydafrika)
  • Strider SnG (USA)
  • Higonokami (Japan)
  • Puma Prospector (Ty)
  • Navaja (Sp)
  • Stiletto (It)
Den här listan är förståss endast ett diskussionsämne. Alla har ju sina egna favoriter. Mina val är baserade på tradition i kombination med antalet användare och popularitet. Därför består listan av både nya och gamla knivmodeller.

~Paul~

Vad tycker du om CRKT's knivar. Är de prisvärda?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips