Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Ett nytt förvärv.

KJ Eriksson modell 22, Sandvik12C27M, laserat brunt handtag, ändknopp, sticktånge, öppen läderslida. Mint condition.

~Paul~
 

Bilagor

  • Min KJ Eriksson 22, Sandvik 12C27M, bild 2.jpg
    Min KJ Eriksson 22, Sandvik 12C27M, bild 2.jpg
    51.2 KB · Visningar: 535
  • Min KJ Eriksson 22, Sandvik 12C27M.jpg
    Min KJ Eriksson 22, Sandvik 12C27M.jpg
    26.9 KB · Visningar: 528
  • Min KJ 22.jpg
    Min KJ 22.jpg
    10.8 KB · Visningar: 521
Hmm!

Mitt kniv intresse är stort, kanske mest för fällknivar. Kan ni inte ge några roliga exempel på fällisar? :)

Tacksam för svar!

MVH
Martin
 
Mitt kniv intresse är stort, kanske mest för fällknivar. Kan ni inte ge några roliga exempel på fällisar? :)

Tacksam för svar!

MVH
Martin
Ämnet är för omfångsrikt. Man skulle kunna sitta här halva natten och rabbla upp namn ;).

Om du däremot begränsar dig lite och kanske inriktar dig på en specifik stil eller material så kan vi nog presentera några kandidater.

~Paul~
 
Ämnet är för omfångsrikt. Man skulle kunna sitta här halva natten och rabbla upp namn ;).

Om du däremot begränsar dig lite och kanske inriktar dig på en specifik stil eller material så kan vi nog presentera några kandidater.

~Paul~


Tänkte till vardagligt bruk(inga multiverktyg). Typ liknande Eka of Swedens knivar.

Specifikt nog? :)
 
Tänkte till vardagligt bruk(inga multiverktyg). Typ liknande Eka of Swedens knivar.

Specifikt nog? :)
Buck 110 har ju redan blivit omnämnd. Några andra klassiska fällknivar torde vara:

  • Spyderco Military/Endura/Delica
  • Douk-douk (Fr)
  • Opinel (Fr)
  • Laguiole (Fr)
  • Schweiziska arméknivar (finns många klassiker) (Sw)
  • Chris Reeve Sebenza (USA/Sydafrika)
  • Strider SnG (USA)
  • Higonokami (Japan)
  • Puma Prospector (Ty)
  • Navaja (Sp)
  • Stiletto (It)
Den här listan är förståss endast ett diskussionsämne. Alla har ju sina egna favoriter. Mina val är baserade på tradition i kombination med antalet användare och popularitet. Därför består listan av både nya och gamla knivmodeller.

~Paul~
 
Buck 110 har ju redan blivit omnämnd. Några andra klassiska fällknivar torde vara:

  • Spyderco Military/Endura/Delica
  • Douk-douk (Fr)
  • Opinel (Fr)
  • Laguiole (Fr)
  • Schweiziska arméknivar (finns många klassiker) (Sw)
  • Chris Reeve Sebenza (USA/Sydafrika)
  • Strider SnG (USA)
  • Higonokami (Japan)
  • Puma Prospector (Ty)
  • Navaja (Sp)
  • Stiletto (It)
Den här listan är förståss endast ett diskussionsämne. Alla har ju sina egna favoriter. Mina val är baserade på tradition i kombination med antalet användare och popularitet. Därför består listan av både nya och gamla knivmodeller.

~Paul~

Vad tycker du om CRKT's knivar. Är de prisvärda?
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.