Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Stålkvalitet?

Undrar om någon vänlig själ har en susning om denna knivs stålkvalitet. Det var den allra första kniv jag köpte, i Österrike för 20+ år sedan, och funderar nu på att byta ut det sjukt osköna handtaget och sedan ev låta den arbeta lite till skogs. Har dock aldrig använt den och vill inte lägga tiden om det är något mjukt skitstål, vilket jag hyser vissa misstankar om. Bladet har annars potential formmässigt tycker jag, man kan ju ta ner fronten till en drop point eller dylikt. Det står "Hubertus Solingen" och Rostfrei på bladet.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    67.2 KB · Visningar: 620
Undrar om någon vänlig själ har en susning om denna knivs stålkvalitet. Det var den allra första kniv jag köpte, i Österrike för 20+ år sedan, och funderar nu på att byta ut det sjukt osköna handtaget och sedan ev låta den arbeta lite till skogs. Har dock aldrig använt den och vill inte lägga tiden om det är något mjukt skitstål, vilket jag hyser vissa misstankar om. Bladet har annars potential formmässigt tycker jag, man kan ju ta ner fronten till en drop point eller dylikt. Det står "Hubertus Solingen" och Rostfrei på bladet.

Henjon, även om samlarvärdet oftast är lågt på Solingen knivar, så tycker iallafall jag att kniven har ett värde som den är.

Vill du ha ngt för skogen,varför inte en Mora Robust?
Kostar 89:50 på Bauhaus.

Mikael
 
Tar man bort nostalgifaktorn så har ni självklart (!) rätt, men det är just det att kniven, som idag ligger och samlar damm, skulle kunna bli en "kompis" igen. Jag har alldeles för många knivar redan som är bättre rent funktionsmässigt (är dock ingen Mora-kille ;-), det skulle bara kännas gött att få återuppleva sin första kniv i en ny och modernare tappning. Ser inte värdet i att låta knivar samla damm om man inte tycker de är särdeles vackra. Så återigen, någon som vet vad det är för stål?
 
Stickkniv

En snabb fråga. Passar stålet i en gammal Öberg-fil till att göra en stickkniv av? Eller
är det för skört?

Kjell
 
re

Hej Kjell.
Kan bara säga att är det en gammal öbergare så är det riktigt bra att göra knivblad av. Har gjort det själv o det blev ett jäkla bett i stålet o var lätt att härda till 60-62 hrc. Höll skärpan bra också så kör hårt om det nu är en gammal öbergare:) Tror kolhaltena på dessa ligger på ca 1 procent.

mvh Kimmo
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.