Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Måste säga att jag älskar din PHK.

Där har Fällkniven verkligen ett uppslag för en sprint run (men den skulle nog bli sv*ndyr).

Ja PHK är ett bra men dyrt utgångsläge för en omskaftning.
Jag har frågat Peter Hjortberger på Fällkniven angående hjorthorn på deras knivar.
Det var för två år sedan.
Han har haft det i tankarna, men deras knivmakare i Japan har varit ljumma till iden.

Ska man göra en sprint run måste man nog tänka sig att beställa blad från en inhemsk knivmakare och ta upp förhandsorder på åtminstone 10-20 knivar.
Sedan får man ge sig ut och leta horn...;)


Mikael
 
Tips om du gillar japanska knivar

Kanske hamnar detta lilla tips på helt fel tråd, då ber jag om ursäkt.
Har noterat att det finns vissa utöver mig själv med intresse för japanska knivar på detta forum, här kommer ett tips på ett evenemang jag blev inbjuden till idag som nog inte återkommer på ett tag. Råkar någon har vägarna förbi huvudstan är det nog väl värt ett besök.
---
Knivvernissage - Under en kort period kommer några av världens finaste knivar att visas upp på NK (Stockholm), i ljusgården. Samtliga knivar är till salu och vi hoppas att världens, förmodligen dyraste kniv hamnar i svensk ägo. Tre av Okishiba Masakunis knivar finns för första gången i Sverige, knivar med en prislapp på 200.000 kr/st. Okishibas knivar är dock
inte ensamma under visningen. Flertalet handgjorda knivar, med exklusiva handtag
av bl.a. turkoser, pärlemo, mammutbetar och ben, visas upp. Även unga idag
verksamma smeders knivar finns att beskåda och köpa.
---
Själva vernissaget är 24-26 maj, men visningen flyttas sedan ner till NK:s köksavdelning fram till 9e juni. Jag antar att fokus är köksknivar, men man kan ju hoppas på något jakt/fiskeinspirerat också.
 
Man lär så länge man lever...

Ett helt nytt begrepp för mig.....
Någon som har en kniv med "ninjaspets" i samlingen :) :) ??

Katz Small Ninja Point Folder
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    28.9 KB · Visningar: 1,122
Kanske hamnar detta lilla tips på helt fel tråd, då ber jag om ursäkt.
Har noterat att det finns vissa utöver mig själv med intresse för japanska knivar på detta forum, här kommer ett tips på ett evenemang jag blev inbjuden till idag som nog inte återkommer på ett tag. Råkar någon har vägarna förbi huvudstan är det nog väl värt ett besök.
---
Knivvernissage - Under en kort period kommer några av världens finaste knivar att visas upp på NK (Stockholm), i ljusgården. Samtliga knivar är till salu och vi hoppas att världens, förmodligen dyraste kniv hamnar i svensk ägo. Tre av Okishiba Masakunis knivar finns för första gången i Sverige, knivar med en prislapp på 200.000 kr/st. Okishibas knivar är dock
inte ensamma under visningen. Flertalet handgjorda knivar, med exklusiva handtag
av bl.a. turkoser, pärlemo, mammutbetar och ben, visas upp. Även unga idag
verksamma smeders knivar finns att beskåda och köpa.
---
Själva vernissaget är 24-26 maj, men visningen flyttas sedan ner till NK:s köksavdelning fram till 9e juni. Jag antar att fokus är köksknivar, men man kan ju hoppas på något jakt/fiskeinspirerat också.

Låter kul!
Ska försöka hinna gå dit.
Är inte spekulant i den prisklassen, men det kan vara kul att titta.

Mikael
 
Det blir det säkert!
Man måste ju använda det material man kan få tag i och har i lager.

Var ute och fiskade regnbåge i Put&Take sjön igår.
Det blev 3 st. på dryga kilot vardera, så nu blir det fisk till middag.
PHK fick göra hela jobbet inklusive bena ur och göra fileer.

Som väntat var det bara positiva intryck.
Förvisso är PHK en jaktkniv och det är inte svårt att tänka sig en så'n i händerna på Älgjägarna, men den funkar även fint på fisketuren.


Mikael

Bara att skicka över till mig så skall jag hårdköra kniven under alla jakter;), jagar visserligen allt man får jaga...
J.
 
Hm, gillar iden, då skulle den verkligen få bekänna färg.
Ska grunna lite medan jag färdigställer PHK'n.

Mkkael

Kommer nog jaga mest i Sverige den här säsongen men april2014 drar jag till bla .Argentina för att jaga fågel & diverse klöv med ett par kompisar & då lär det ligga vilt en Mass under en kort period.
Kan alltid se hur många Axis hjortar PH kniven pallar innan den behöver skärpas;)

J.
 
re

Sådär. Nu är den här färdig.
stabbat buck eye burl, läder, stabbat rötad björk. Bladet gjorde jag av o1 stål. Hoppas ni gillar:)

ettd.jpg

treb.jpg
 
re

Tackar.

Joo, nu när du säger det så kanske det vunnit lite estetiskt på att haft en mer rak sliplinje:) Inget jag tänkte på faktiskt förrän du skrev det :) Nåväl, det blev en sån här variant:)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.