Stort knivintresse - välj din favoritkniv

En Case small Trapper med chestnut bone och crome vanadium kolstål. Ca 9 cm lång och två blad av clip och spaytyp. Halfstop funktion. Har haft kniven i ett par år och använt den en hel del därav ganska grånad patina.



Bosse
 
Senaste tidens "fynd".
En Randall 5-5 och en BRKT Nebula.
brkt002.jpg


Fredrik

Fin Randall!

Var lite sugen på att köpa en Model 5, men då jag har en Model 1 på ingång så känns det som att de de två modellerna ligger lite för nära varandra för att det skulle vara värt det.

Så det blev en "Hunter" 5" i stället, borde vara här i mitten på Juli!

Vi hade ju en diskussion angående RC graden på Randalls kolstålsblad här för några veckor sedan, frågan lämnade mig ingen ro så jag gick till högsta instans (RMK) och fick då i ett mycket fåordigt svar bekräftat att: "RMK holds the Rockwell to 55-57 on 01 tool steel and 440B stainless."

Lite egendomligt då stålet i sig tydligen lämpar sig för en avsevärt högre hårdhetsgrad... Kanske vill man minimera risken för svårare skador på eggen eller nåt?
 
OK. Fler nya bud angående hårdheten ;).

~Paul~

Tydligen...

Jag måste säga att jag inte är imponerad av Randalls färdigheter inom kundtjänst och kommunikation...

Det jag skrev inom citationstecken ovan är alltså deras svar i sin helhet.
Man får väl hoppas på att inget inträffar som kräver mer än ett absolut minimum av kontakt med RMK i framtiden.

Hela verksamheten är ju självgående sedan länge så jag får förmoda att ett trevligt bemötande inte är nödvändigt längre.

Gubben Randall ska ha haft en annan inställning i den frågan.
 
Stickkniv

Hej igen.
Jag klurar fortfarande på mitt sktickknivsprojekt. Nästa fråga är vilken eggprofil ska man ha på en stickkniv? Dubbeleggad ja, men sen. Flat, skål eller konvex?

Kjell
 
KME Knife Sharpening System - Diamond Stone Kit

Lurigt likt Edgepal Chef, för 132 USD
 

Bilagor

  • KMEKFD.jpg
    KMEKFD.jpg
    35.3 KB · Visningar: 845
Lurigt likt Edgepal Chef, för 132 USD

Jag har det där systemet. Det funkar helt ok men jag använder det bara om jag måste profilera om någon väldigt jobbig egg. Då gör jag grovjobbet på den och kör färdigt med Sharpmakern sen. Den där typen av system har en hel del brister.
 
Jag har det där systemet. Det funkar helt ok men jag använder det bara om jag måste profilera om någon väldigt jobbig egg. Då gör jag grovjobbet på den och kör färdigt med Sharpmakern sen. Den där typen av system har en hel del brister.

Sharpmakern duger ju utmärkt. Jag kör diamantstavarn till riktigt
grova jobb. Mitt slipprylsletande har faktiskt upphört sen jag skaffade dem :)
 
Är det någon som vet hur man får tag på en läderslida till en Mora classic?

Att sy en själv är ett kul GDS-projekt. Men det var kanske inte det svaret du önskade...
Jag vet att det finns en del säljare på engelska ebay som gör läderslidor till svenska knivar. Kolla där kanske..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.