Stort knivintresse - välj din favoritkniv

En jäkligt snygg och som det ser ut, verkligen användbar kniv!

Ja den här kniven fixar att vara både snygg och användbar. Jag har visserligen bara testat den lite lätt nu i kväll när jag gjorde upp eld i kaminen men den ligger fantastiskt bra i handen och fungerar både till finlir och grövre skär. Lite som om man korsat en liten slöjdkniv med en vanlig mora. Men en kniv av den här typen bör man nog inte sätta i händerna på någon som inte är van att hantera vassa saker. Det är kan lätt hamna ett finger där fingrar inte bör vara... ;)
 
Ja den här kniven fixar att vara både snygg och användbar. Jag har visserligen bara testat den lite lätt nu i kväll när jag gjorde upp eld i kaminen men den ligger fantastiskt bra i handen och fungerar både till finlir och grövre skär. Lite som om man korsat en liten slöjdkniv med en vanlig mora. Men en kniv av den här typen bör man nog inte sätta i händerna på någon som inte är van att hantera vassa saker. Det är kan lätt hamna ett finger där fingrar inte bör vara... ;)

Jag gjorde en sådan korsning för ett antal år sedan, skaft i renhorn och äppelträ, den är välanvänd och inte jag är inte lika bra fotograf som den som plåtat din kniv, men bilden ger kanske ett hum om hur den ser ut. Och den lånar jag inte ut till höger och vänster, för vass och för spettsig.
kniv_zpsa375360e.jpg
 
Nya materialen har kommit,

343rbtf.jpg


Mässing, 6mm tjock aluminium, vulkanfiber, stabbad box elder,
Bladet: Tony Karlsson, 100x28mm, AEB-L, hrc-59

Som Butt blir det renhorn och tenn
 
Gött med nya råvaror! Fick själv hem en låda riktigt vackra träbitar i förrgår, och har fyllt på läderslöjdsförrådet rejält i Köpenhamn idag (om någon har vägarna förbi där så är Skindhuset ett måste, de har verkligen allt). Nu ska jag få hem ett gäng Fällkniven också bara. Inbillar mig att jag ska göra en s1, och en wm1 till. Men nu har jag nästan allt som behövs till Swede 82, och den har prio 1.
 
re

Ett annorlunda projekt jag gjorde en gång var en kniv av en gammal nickolson fil från. Fick hem en gammal fil av knivmakare jag känner i USA. Han gjorde ibland knivar av just gamla nickolson filar även om han gjör av andra stålsorter också:) , tillverkas inte sen länge som han sade. Ett gäng hade hans gamle far ropat in på 80 talet någon gång efter en Dodge fabrik i Michigan hade lagts ner. Skulle använda dem men de blev kvar till honom. Vi gjorde lite bytesaffärer med varandra så han skickade med också ett sånt nickolson fil o ville att jag skulle prova:)
Mycket väl så gjorde jag det men det blev mycket jobb. Fick anlöpat 2 gånger innan jag kunde börja jobba med det. Gjorde en fulltångare av det, ville att man hela tiden skulle kunna se filens historia i bladets utseende. Efter härdning o temperering var det bara att gå på igen o pappra o polera:)
Jäävlar vad överrasskad jag blev hur otroligt fint bett det blev i stålet:) Kan bara säga , kanon kvalitet på stålet. Skaftet har jag gjort av Palo Santo (Bulnesia) Som är ett grymt hårt trädslag o så gott som underhållsfritt precis som lignum vitae. Blad längden är ca 9 cm långt o hela ca 20 cm långt ämnad för jakt. .

fem-111_zps0c11d96e.jpg

aringtta_zps96ab94bc.jpg

sjy-28_zpsc7f39ad2.jpg
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.