Stort knivintresse - välj din favoritkniv

En annan inriktning skulle vara att lägga tyngden på olika typer av knivar och olika delarnas namn, varianter och för och nackdelar.

Tex skålslipat, flatslipat, skelettoniserat, skollor, ricasson, parerstång, tånge, vågtandig, laserslipad, rostfri, kolstol, damask, damasteel, fuskdamask osv osv.

Samt egenskaper som krävs för jakt, tälja, dyka, bergsklättrare mfl användningsområden.

Det blir också omfattande, men kanske mer praktiskt användbart. Självklart kan historik till de olika begreppen smyga in i texterna.

Nu har jag tänkt över detta. Det verkar vara, precis som ni skriver, ett evighetsprojekt.

Det får bli ett wiki med allmän knivinformation. (såvida det inte finns någon själ som har skrivkli i fingrarna)

Tack för bra input i alla fall.

//Per
 
Ontario Gen II SP 50, 5160 stål, 8.8" blad 1/4" tjockt, handtag i kraton, fodral Cordura.
Trillade in med posten idag...Ska med ut på 2 dagars skogstur till helgen. Ursäkta halvtaskig bild i kvällsmörkret. Som ni kanske ser så har det rätt så illa omtalade fodralet uppdaterats med två tryckknappsremmar kring handtaget istället för en med kardborr. Ligger kanon i näven, och den här ska användas inget snack om det! Extremt prisvärd om den håller vad den lovar.

/M
Vi hoppas på en fältrapport!

~Paul~
 
Till fiske borde den här Wenger Tradesman funka ypperligt. Till skillnad från Vicen har den också en stjärnskruvmejsel ;). Korkskruven klarar jag mig utan och den lilla miniskruvmejseln har jag separat på min Swiss Tech Utili-Key.
 

Bilagor

  • Min Wenger Tradesman.jpg
    Min Wenger Tradesman.jpg
    47.4 KB · Visningar: 761
  • Min Wenger Tradesman, 2.jpg
    Min Wenger Tradesman, 2.jpg
    53.9 KB · Visningar: 745
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 717
Jämsför CS Pendleton Hunter med F1. Hur ser ni på dessa? Vad är de stora skillnaderna?
Tack
Två knivar som är ganska olika. Till att börja med så jämför vi ett homogent VG-1 med ett laminerat VG-10 stål. Redan på den punkten har Fällkniven en klar fördel.

Nästa stora plus för F1-an är dess slipfas. Den är som bekant konvex (flat på de gamla F1-orna). Denna är enligt min åsikt avsevärt bättre lämpad för uteliv än den skålslipade slipfasen som CS-kniven är utrustad med.

Ytterligare en nackdel som jag finner hos CS-kniven är dess onödigt stora ricasso som tar bort en del moment i skäret. F1-ans är avsevärt mindre.

Slidorna är jämförbara när det gäller konstmaterial (Zytel vs Kydex). Dock har Fällkniven också en utmärkt heltäckande läderslida som val till sin modell.

Handtaget är också likvärdigt, om än kanske något bättre på CS-kniven eftersom Kraton ger något bättre grepp än Fällknivens Thermorun. Dock är Thermorun lite robustare som material.

Så asvslutningsvis. Det finns liksom ingen tävling mellan dessa två modeller. F1-an vinner precis varje gång.

~Paul~
 
Hej!

Jag söker en duglig bandslip. Billig är bra, men vill inte köpa skräp. ClasOhlson har en Cotech för 899:-, men den kanske inte är nått o ha. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161635006

Några tips?
Nej, den slipen är nog inte helt optimal. Till att börja med så är bandet för brett. Du bör kika på slipar där bandbredden ligger mellan 40-50 mm.

Håkanssonslipen är tämligen populär i vårt land. Den är tyvärr ganska dyr. Dock är den av god kvalité.

Jag har en vattenkyld Mado Superschliff. Funkar väl till mindre knivar.

Rent allmänt så kan det löna sig att importera. I USA förekommer helt adekvata slipar för runt 2,5K med frakt.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.