Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Kniven er købt ca. 1970, og som jeg husker det i en lidt speciel kniv forretning på Amagerbrogade i København.

I et stykke tid havde jeg ønsket mig en Schweizer kniv, og en dag da jeg kom forbi forretningen, lå denne kniv i vinduet, og så købte jeg den. Havde ikke indtryk af, at det var en speciel fremstillet kniv, men nok en model der ikke blev produceret i de samme store tal som de røde knive.

Der hvor den denne gamle årgang er anderledes en de nyere knive er:
Bøjle til flagline
Pincet helt i stål
Udformningen af det lille knivsblad
Saksen med cigar klip
Fiskeskel skraberen har ikke cm mål

Til forskel fra de røde knive er der ikke et Schweizer kors på skallen, men en søhest i stedet for korset.

Den eneste tekst er på det store knivsblad, og der står:

VICTORIA
OFFICIER
SUISSE
Tack för förklaringen!

Din kniv är som jag misstänkte en lite udda skapelse. I och med att det står Victoria på bladet så rör det sig om produktion utanför den ordinära. Dessa knivar är alltid lite annorlunda än den vanliga produktionen. Grattis till en fin kniv!

~Paul~
 
Jag tänkte, är jag ändå ute efter en Wirkkala, så ska den va i fint skick.
Jättefin kniv! Du har till och med presentasken. Den höjer självklart värdet på kniven. Synd att den är lite skadad. Det sänker tyvärr värdet en del. Men som sagt, i det stora hela en kanonkniv som du bör vara rädd om.

~Paul~
 
Tack för förklaringen!

Din kniv är som jag misstänkte en lite udda skapelse. I och med att det står Victoria på bladet så rör det sig om produktion utanför den ordinära. Dessa knivar är alltid lite annorlunda än den vanliga produktionen. Grattis till en fin kniv!

~Paul~


Takker for info.

Det er noget af en overraskelse at det ikke er en normal mængde kniv, så det er lidt ærgerligt at den har en hel del brugsspor.

For ca. 10 år siden har den været til reparation i Schweiz, da ryg fjederen til saksen var knækket.
 
Takker for info.

Det er noget af en overraskelse at det ikke er en normal mængde kniv, så det er lidt ærgerligt at den har en hel del brugsspor.

For ca. 10 år siden har den været til reparation i Schweiz, da ryg fjederen til saksen var knækket.
Förstår. Den lilla fjädern brukar gå sönder om man använder saxen mer frekvent. Jag har ett gäng reservdelar till mina Vicar, bl a fjädrar, ringar, tandpetare, pincetter och de där pyttesmå skruvmejslarna som sitter i korkskruven. Funderar på att skaffa extra skollor också.

En del bruksspår kan man ta bort själv, t ex ytliga repor på handtaget och bladet, samt avtrubbade spetsar och ojämna slipfaser. Inte speciellt svårt om man har lite basic utrustning.

Var rädd om kniven fortsättningsvis,

~Paul~
 
re

Jinky, det där var en av de bästa wirkkala jag sett på mycket länge o då menar jag länge. Kniven o slidan ser helt oanvända ut? Den där ska du spara o inte använda då värdet bara kommer stiga helt garanterat. Att kartongen är lite skadat sänker inte mycket på värdet då kniven o slidan är i ett sådant super skick. Kartongen blir bara ett bonus .
Tack för att du visa bilderna. Riktigt kul
 
Hej!

Efter mitt inlägg om överlevnadsknivar slog det mig att det behövs en kniv-wiki. Jag har därför påbörjat ett sådant.

Vilka typer av knivar tycker ni ska vara med i det här wikit?

Alla vanliga knivmodeller är redan med så jag undrar om det finns några knivtyper/modeller som är extra spännande att ha med?

Exempel på hur wikit kommer att vara uppbyggt:

Överste James ”Jim” Bowie (1796 – 1836) designade den första bowiekniven. Kniven tillverkades av knivsmeden James Black. Kniven blev världsberömd i och med en duell som James ”Jim” Bowie deltog i. Duellen som ägde rum i Natchez, Mississippi, benämns som ” The Sandbar Fight”. Den här legendariska händelsen förankrade bowieknivens plats i historien

I texten är det bl.a länkar till Wikipedia.

Med vänlig hälsning
Per


Jag använder mig av flera olika källor, men framför allt de olika knivtillverkarna själva samt Wikipedia. Ska även tillägga att detta wiki är både tänkt som ett kniv-wiki och ett kommersiellt syfte (på ett i mina ögon snyggt sätt).

En annan inriktning skulle vara att lägga tyngden på olika typer av knivar och olika delarnas namn, varianter och för och nackdelar.

Tex skålslipat, flatslipat, skelettoniserat, skollor, ricasson, parerstång, tånge, vågtandig, laserslipad, rostfri, kolstol, damask, damasteel, fuskdamask osv osv.

Samt egenskaper som krävs för jakt, tälja, dyka, bergsklättrare mfl användningsområden.

Det blir också omfattande, men kanske mer praktiskt användbart. Självklart kan historik till de olika begreppen smyga in i texterna.
 
Ontario Gen II SP 50, 5160 stål, 8.8" blad 1/4" tjockt, handtag i kraton, fodral Cordura.
Trillade in med posten idag...Ska med ut på 2 dagars skogstur till helgen. Ursäkta halvtaskig bild i kvällsmörkret. Som ni kanske ser så har det rätt så illa omtalade fodralet uppdaterats med två tryckknappsremmar kring handtaget istället för en med kardborr. Ligger kanon i näven, och den här ska användas inget snack om det! Extremt prisvärd om den håller vad den lovar.

/M
 

Bilagor

  • sp50.jpg
    sp50.jpg
    18.5 KB · Visningar: 748

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.