Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Är det någon som vet om materialet i ramsågblad är gångbart till knivblad?
Jag ska kolla om det finns någon form av info på bladen vad det kan vara för något, när jag kommer ihåg.
 
re

Har gjort blad av gamla sandvik sågblad som blivit riktigt bra. Tror jag kanske har ett par kvar i förrådet jag ska kolla.


Här är en kniv i ett skaft material jag vet Paul tycker om;) Lignum vitae. Bladet är kolstål 1080 o ca 8.5 cm långt. Gjorde lite filework på bladet också

fem-74.jpg

tv-194.jpg

tre-147.jpg

Namnls.jpg
 
En kanonkniv!! Jag uppskattar särskilt att den saknar den onödiga ricasson! För min del kunde parerskyddet varit ännu mindre, eller helt uteslutet ;).

Min tur. Det här en är EKA Garden, dvs en kniv till beskärning av mindre kvistar och grenar. Den är dock antagligen ännu bättre i samband med svampplockning :). Bladet i Sandvik 12C27 är endast 5 cm långt (egglängd). Handtaget är i Bubinga. I handtaget ryms den sedvanliga, infällbara fånglinetappen.
 

Bilagor

  • Min EKA Garden.jpg
    Min EKA Garden.jpg
    18.3 KB · Visningar: 561
  • Min EKA Garden, 2.jpg
    Min EKA Garden, 2.jpg
    24.2 KB · Visningar: 518
  • Min EKA Garden, 3.jpg
    Min EKA Garden, 3.jpg
    21.5 KB · Visningar: 587
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 541
Ja precis. Mycket behändig till småpill. Det är som sagt ett wharncliffe-blad, ganska likt i formen en annan EKA-modell, nämligen den här:
MinokndaEskilstunakniv2.jpg


MinokndaEskilstunakniv.jpg


~Paul~
 
Trots att jag är emot fällknivar i samband med fiske så kan jag inte låta bli att tycka om den här Hugo Köller-kniven med Cellidor-grepp, 1.4116 stål i det 97 mm långa bladet, samt 420 i kroklossardelen. Det sitter ett litet bryne i vänsterskollan. Backen är i mässing. Inget bladlås, tyvärr. Kroklossaren är kombinerad med fiskfjällare och kapsylöppnare.
 

Bilagor

  • Min Hugo Köller fiskefällkniv m bryne i skollan.jpg
    Min Hugo Köller fiskefällkniv m bryne i skollan.jpg
    22.7 KB · Visningar: 504
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 530

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.