Stort knivintresse - välj din favoritkniv

ÖBs och Biltemas Linolja med lite terpentin i går precis lika bra och jämför gärna literprisen.

Snygg kniv, bibblan har böcker om knivslidor en av de bättre är Tandy´s Leatherworks.
 
Min Bark River Drop Point Hunter har klara drag av sin förlaga, dvs Bob Loveless originalkniv. Stålet är 154CM och handtaget i Red Spalted Maple Burl, dvs rödfärgad lönnvril.

Kniven är en s k 1:st production run, dvs prototyp som oftast stoltserar med finare material än den efterförljande masstillverkade fabriksserien. I det här fallet är det själva handtagsmaterialet som är lite exklusivare. Inte heller stålet är att spotta på direkt ;).
 

Bilagor

  • Min Bark River Drop Point Hunter, 2.jpg
    Min Bark River Drop Point Hunter, 2.jpg
    16.9 KB · Visningar: 600
  • Min Bark River Drop Point Hunter, 3.jpg
    Min Bark River Drop Point Hunter, 3.jpg
    26.5 KB · Visningar: 602
  • Min Bark River Drop Point Hunter, 4.jpg
    Min Bark River Drop Point Hunter, 4.jpg
    15.4 KB · Visningar: 604
  • Min Bark River Drop Point Hunter, 5.jpg
    Min Bark River Drop Point Hunter, 5.jpg
    27.6 KB · Visningar: 606
  • Min Bark River Drop Point Hunter.jpg
    Min Bark River Drop Point Hunter.jpg
    32.1 KB · Visningar: 609
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 631
Fin kniv som attan. Fint trä. Är den convexslipad o är det loveless skruvar i skaftet.

Seved
Tack Seved! Ja, den är konvexslipad och det är Loveless-skruvar i. Hela kniven andas kvalité och tyngd. Det jag gillar är att till skillnad från Loveless originalkniv så är ricasson mycket liten på min kniv.

Stålet är som sagt 154CM. Detta var också Loveless favoritstål och det var han som gjorde detta stål populärt.

~Paul~
 
Tack Seved! Ja, den är konvexslipad och det är Loveless-skruvar i. Hela kniven andas kvalité och tyngd. Det jag gillar är att till skillnad från Loveless originalkniv så är ricasson mycket liten på min kniv.

Stålet är som sagt 154CM. Detta var också Loveless favoritstål och det var han som gjorde detta stål populärt.

~Paul~

Ja bra med den lilla riccason. Kul med loveless skruvarna, det är inte så vanligt.

Ja började han inte med ATS 34 och gick över till 154CM, Kom inte ATS först.
Jag ska förresten börja använda 154CM, ska strax skära EDC i det och några sticktångare. Fn Uddeholm har slutat valsa AEB-L så grovt :( . Det är ju rakhyvelsstål. Det är riktigt tråkigt. Det är ett riktigt bra stål. Med bra struktur.

Seved
 
Ja bra med den lilla riccason. Kul med loveless skruvarna, det är inte så vanligt.

Ja började han inte med ATS 34 och gick över till 154CM, Kom inte ATS först.
Jag ska förresten börja använda 154CM, ska strax skära EDC i det och några sticktångare. Fn Uddeholm har slutat valsa AEB-L så grovt :( . Det är ju rakhyvelsstål. Det är riktigt tråkigt. Det är ett riktigt bra stål. Med bra struktur.

Seved
Ja, just det. Han introducerade också ATS-34 för den breda allmänheten. Båda två blev på tapeten i början av 70-talet och i stort sett samtidigt.

Kul med ditt projekt. Tråkigt dock att Uddeholm har slutat med grövre bitar. Finns det inga äldre restlager kvar?

~Paul~
 
Ja, just det. Han introducerade också ATS-34 för den breda allmänheten. Båda två blev på tapeten i början av 70-talet och i stort sett samtidigt.

Kul med ditt projekt. Tråkigt dock att Uddeholm har slutat med grövre bitar. Finns det inga äldre restlager kvar?

~Paul~

Ja ATS var ju ett riktigt superstål när det kom ;) .

Nej jag har inte hittat nåt restlager. Det är så små mägnder 3,5 så det är nog slut. Nordell tog nog hem tills det var slut.

Seved
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.