Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Mycket fin som vanligt!

Jag kontrar med en Pontus Holmberg tunnkniv i mint condition.
 

Bilagor

  • Min Pontus Holmberg tunnkniv, 2.jpg
    Min Pontus Holmberg tunnkniv, 2.jpg
    17.4 KB · Visningar: 1,020
  • Min Pontus Holmberg tunnkniv, 3.jpg
    Min Pontus Holmberg tunnkniv, 3.jpg
    18.2 KB · Visningar: 801
  • Min Pontus Holmberg tunnkniv, 4.jpg
    Min Pontus Holmberg tunnkniv, 4.jpg
    21 KB · Visningar: 1,056
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 791
re

Kanon, ser fram emot dem. :) Antar att det är lika fint inuti som utanpå. En del har mässing ram till bladet.


Bladet är kolstål. 1095 15n20 stål som var´vats. Hrc ligger på strax över 60.
 
Jag måste ju få skryta lite ja också :p

Jag har sedan länge sneglat på en Woodlore från Alan wood...dessa tillverkas ju som känt åt Ray Mears och kostar dels närmare 3000 spänn, och dels är sjukt svåra att få tag på...så va gör man? jo, en egen.
Jag tillverkade den här kniven i somras, men var aldrig riktigt nöjd med handtaget och finishen då den inte vart sådär bra som ja ville ha den, och när handtaget lossnade från bladet, ja, då va det bara att göra om o göra rätt!
Passade även på att tillverka en slida för första gången i mitt liv, den vart relativt ok, några missar som ja tänkte försöka fixa till så att dom iaf inte syns så mycket..
Slidan är inte fettad/vaxad eller polerad här, och det finns fortfarande lite jobb kvar på kniven när det kommer till finishen..men mer eller mindre klar är den i alla fall...
Så här är bilderna.



_DSC4619.jpg



_DSC4608.jpg



_DSC4607.jpg
 
Fin bushcrafter! Gillar det där med färgade mellanlägg i handtaget också. Har själv provat formatet sedan i höstas (köpekniv) och gillar det mycket. Grattis till snygg skapelse!

/M
 
Fin bushcrafter! Gillar det där med färgade mellanlägg i handtaget också. Har själv provat formatet sedan i höstas (köpekniv) och gillar det mycket. Grattis till snygg skapelse!

/M

Tjusigt :) och slidan ser fin ut. Har också en köpe fast av Gary Mills, måste instämma i föregående talare, fin brukskniv :).

Får man fråga hur stor erfa du har av knivmakeri..? Inspirerande :).

//J
 
Detta är faktiskt min första, men de känns som att det inte lär bli den sista =)
Slidan har några missar, dock är det även första gången jag gör en sådan också så ja har kommit fram till vilka misstag ja INTE ska göra om, ett är att sitta i köket och göra skårorna till tråden när flickvännen ränner mellan stolarna med dammsugaren...därav ett väldigt snett snitt...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.