Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Den gäckande Peltonen M95 Sissipuukko.
 

Bilagor

  • Min Sissipuukko M.95.jpg
    Min Sissipuukko M.95.jpg
    17 KB · Visningar: 584
  • Min Sissipuukko M.95, 2.jpg
    Min Sissipuukko M.95, 2.jpg
    16.9 KB · Visningar: 638
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 530
Klarar limpa, kyla och mycket mer, föredömligt liten ricasso samt fånglinehål. En höjdare.
Har du slidan med bryne eller?
Om du menar om jag kan slipa på frihand ute i busken så är svaret ja.

Håller med. Den här kniven är en av de mest versatila modeller som jag känner till. Stålet är 1095 och det innebär att eggen är lätt att underhålla. Det är kanske inte det mest slitstarka stålet men det duger där ute. Det är ju inte direkt två timmars matlagningspass man använder kniven till där ute ;).

Handtaget är gummerat och halkfritt. Kniven har en fin balans och lagom stort grepp. Fånglinehål finns förstås, liksom två fina slidor, en i traditionell stil, dvs läder och den andra i komposit med tillhörande bryne till båda.

Jag köpte min direkt från Finland och då följde båda slidorna med. Dock fick jag inget bryne. Ingen större förlust.

~Paul~
 
re

Sissipuukko har jag alltid gillat. :) Brynet kan man vara utan då det är bättre att ha med sig en flat diamant bryne istället. :) Min ena kusin som bor i Finland var fjälljägare i norra i Finland, han lovordade den här kniven .
 
Sissipuukko har jag alltid gillat. :) Brynet kan man vara utan då det är bättre att ha med sig en flat diamant bryne istället. :) Min ena kusin som bor i Finland var fjälljägare i norra i Finland, han lovordade den här kniven .
Förstår det. Jag har en del bekanta bl a i Finland som också lovsjunger den här kniven. Det var så jag fick den. En kompis köpte den långt innan den kom ut på den öppna marknaden. Jag fick kniven och båda slidorna till ett mycket förmånligt pris ;).

Tyvärr är jag först och främst samlare så den här pjäsen får vila sig i lugn och ro i mitt vitrinskåp. Har ju rätt mycket annat att ta till när det gäller friluftsknivar. Till vårens fiske/uteliv blir det min Pontus Holmberg som får bekänna färg: http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=570008&postcount=5155

~Paul~
 
Efter mycket grubblerier och åtskilliga timmar spenderade på täljning, campinggöromål samt allmänt bruk så har jag utsett en favorit bland moraknivar. Gissa vilken det rör sig om ;).

Lite hjälp: Jag har stora händer, vill ha bra grepp om kniven, föredrar rostfritt i samband med den här modellen, priset var lågt (kniven tillverkas inte längre under detta namn), handtaget är svart i färgen och bladet har en typisk skandinavisk slipfas.

Den som gissar rätt vinner evigt beröm och en imaginär klapp på axeln :).

~Paul~
 
Efter mycket grubblerier och åtskilliga timmar spenderade på täljning, campinggöromål samt allmänt bruk så har jag utsett en favorit bland moraknivar. Gissa vilken det rör sig om ;).

Lite hjälp: Jag har stora händer, vill ha bra grepp om kniven, föredrar rostfritt i samband med den här modellen, priset var lågt (kniven tillverkas inte längre under detta namn), handtaget är svart i färgen och bladet har en typisk skandinavisk slipfas.

Den som gissar rätt vinner evigt beröm och en imaginär klapp på axeln :).

~Paul~

Är det inte Clipper..? Om inte så bör du omvärdera :)
 
re

Kan det vara kronans mora med svart skft i trä?? Är inte expert på moror men vet att jag har sett en sådan. :) har också sett en scout kniv från mora i svart skaft- Hemvärnet har också haft en mora med svart plast skaft
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.