Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Funderar däremot på at köpa en sådan här...
Visa bilaga 36608
Kryotank!!! Härliga grejer! Inpassning av nit… Alltså, jag hade ju helt enkelt mätt grovt, sågat av och sedan undan för undan putsat och testat, putsat och testat tills det är perfekt. Jag brukar använda gummihammare och en träplugg för att knack in och ut för längdtest. Själva ytan, har du slipat den i centrum av rondellslipen?
 
Jag sågar så tajt jag kan. Sen sätter jag den i pelarborren och för den ner mot lämpligt slipark med något platt hårt under. I detta fall 220 korn. Tycker det blir rätt fräckt mönster också. Man får ta ut och kontrollera upprepat under processen. Men det blir rätt och plant.
 
Jag sågar så tajt jag kan. Sen sätter jag den i pelarborren och för den ner mot lämpligt slipark med något platt hårt under. I detta fall 220 korn. Tycker det blir rätt fräckt mönster också. Man får ta ut och kontrollera upprepat under processen. Men det blir rätt och plant.
Aha, smart!
 
Bland fällknivarna är Opinel min favorit. No 8 är en lagom storlek och jag har den i såväl kolstål som med rostfritt blad (och en muppig variant med inbyggs visselpipa och specialslipat blad för kapning av linor men den ser jag mer som en kuriositet).
 
Bland fällknivarna är Opinel min favorit. No 8 är en lagom storlek och jag har den i såväl kolstål som med rostfritt blad (och en muppig variant med inbyggs visselpipa och specialslipat blad för kapning av linor men den ser jag mer som en kuriositet).
En mycket duglig kniv med utmärkt bladgeometri till ett blygsamt pris.

Den eventuella nackdelen är själva låsningsmekanismen och eventuellt det runda greppet. Men som sagt, en mycket sympatisk och effektiv kniv. 😀
 
Japp 😊 Den är extremt fin. Du har hittat en nisch, tycker jag, knivarna ser i princip ut att vara fabrikstillverkade med skyhög kvalitet. Hade fällkniven kommit ut med den där hade det varit det bästa de tillverkat, typ. Skitsnygg och to-the-point, imponerande

Haha ja då får man ju tacka!! :)
 
En mycket duglig kniv med utmärkt bladgeometri till ett blygsamt pris.

Den eventuella nackdelen är själva låsningsmekanismen och eventuellt det runda greppet. Men som sagt, en mycket sympatisk och effektiv kniv. 😀
Själv gillar jag skaftet och låsmekanismen är genial i sin enkelhet. Med en Opinel No 8 i fickan klarar åtminstone jag det mesta jag (som inte slaktar älgar och använder yxa när jag hugger ved) det allra mesta jag använder en kniv till. Ska det filéas fisk vill jag dock ha en riktig filékniv.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.