Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Visst är låset genialt i sin enkelhet men trots det något begränsande 😉, enligt min mening.

Observera att när det handlar om knivar så är det mesta subjektiva upplevelser. Det gäller ergonomin också 😁.

Personligen upplever jag greppet som aningens för tunt och dessutom halt. Men visst, det funkar hyfsat till sådana uppgifter som kniven är designad för, dvs matprepp ute/lättare campinggöromål.

Som vanligt kan vi konstatera att ingen kniv klarar precis alla arbeten. Det handlar alltid om kompromisser. Det gäller Opinelkniven också 😄
 
Opinel har fantastiska bladegenskaper för pengarna. Men jag håller med om Pauls synpunkter på skaft och bladlås. På en av mina svällde skaftet så låsningen knappt gick att använda. Fick bli en "fastbladare" i verkstaden:)
 
Visst är låset genialt i sin enkelhet men trots det något begränsande 😉, enligt min mening.

Observera att när det handlar om knivar så är det mesta subjektiva upplevelser. Det gäller ergonomin också 😁.

Personligen upplever jag greppet som aningens för tunt och dessutom halt. Men visst, det funkar hyfsat till sådana uppgifter som kniven är designad för, dvs matprepp ute/lättare campinggöromål.

Som vanligt kan vi konstatera att ingen kniv klarar precis alla arbeten. Det handlar alltid om kompromisser. Det gäller Opinelkniven också 😄
Absolut och enligt rubriken handlar tråden om din (dvs min) favoritkniv, inte om vilken kniv som i någon objektiv mening är "bäst". För att något ska vara ens favorit räcker det med att man gillar det skarpt och varför man gör så behöver man, strängt taget, inte vidare motivera. Man kan, helt enkelt, inte ha fel. :cool:
 
Tråden har för längesedan lämnat de ursprungliga frågorna bakom sig 😉. Detta faktum har jag nämnt tidigare.

Visst, i grund och botten har du rätt. Å andra sidan hade vi inte haft olika åsikter så hade detta inte varit mycket till diskussionsforum. Då hade varje medlem rabblat upp sin lista och därmed hade alla typer av intressanta diskussioner lyst med sin frånvaro 😁.
 
Vad gäller greppet på Opinel så upplever jag att det är väl anpassat till vad kniven "tål".Med ett rejälare grepp skulle man frestas att ta i mer än vad bladet är dimensionerat för. Tycker man att det är halt så kan man ju alltid slipa bort lacken.
 
Opinel har fantastiska bladegenskaper för pengarna. Men jag håller med om Pauls synpunkter på skaft och bladlås. På en av mina svällde skaftet så låsningen knappt gick att använda. Fick bli en "fastbladare" i verkstaden:)
Det första man bör göra när man kommer hem med en ny Opinel är att olja in bladet och skaftet (insidan, särskilt där bladet är fäst). Ballistol rekommenderas för ändamålet.
 
  • Gilla
Reactions: MAW
Om skaftet på en Opinel sväller, kan man stoppa kniven i en tät plastbytta halvful med ris. Låt den ligga en vecka så bör fukten ha gått ur skaftet.
/John
 
Nej inte kokt ris kanske, men torrt rått ris absorberar faktiskt fukt. Det är därför det sväller om det läggs i blöt.
Det där absorptionsmedlet kanske är bättre,. Men ris har fördelen att de flesta redan har det hemma.
Pasta, torkad majs eller torkade bönor absorberar också fukt. Liksom torra sågspån.

/John
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.