Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Uttryckte mig lite oklart.

Alltså självklart kan man använda en kniv som är fullt flatslipad i samband med bushcraft, liksom ett skålslipat blad i samband med kockknivar men det är inte det man tänker på i första hand. För mig bör en bushie vara utrustad med en nordisk (mod. sabel) slipfas såsom hos dessa alster eftersom mycket av dessa knivars arbetsuppgifter består av arbeten med trä i någon form. Av samma anledning är därför en vanlig mora populär i sammanhanget:


Nu håller dePaul på med kniv porr igen!
Jag får ståpäls av en del av BarkRiverknivarna!
Man vill ha nästan alla, men det finns ekonomin att ta hänsyn till också...
 
Jag har ingen koll alls på knivar och material.! Tråden är på över 100 sidor och det blir svårt att söka igenom vilken text som blir relevant för mig.

Kan någon ge några förslag på bra knivar att ha med sig på fisket? Har egentligen bara använt en mora men tycker dem blir lite slöa och gillar inte riktigt greppet i handen på dem.

Alla tips välkomna! Prisklass runt 1000-1500
 
det beror väl på.. vill du ha en flexi eller inte.. själv tycker jag att martiini/rapala gör bra bruksknivar för 200-400:-, gummit på handtagen är riktigt bra och man kan vara bra kladdig utan problem.
 
det beror väl på.. vill du ha en flexi eller inte.. själv tycker jag att martiini/rapala gör bra bruksknivar för 200-400:-, gummit på handtagen är riktigt bra och man kan vara bra kladdig utan problem.
Marttiini kör tyvärr med 420J2. Rapala håller sig kvar till Sandvik 12C27. Bara av den anledningen hade jag valt den senare av dessa två om priset är likvärdigt.

Ett ännu bättre val torde vara något ur Frosts sortiment, t ex modellen 7154P. Kniven kostar runt 100-lappen. Det är egentligen en slak/styckkniv så den är lite styvare än de professionella fiskeriknivarna. Torde därför klara av att grovrensa fisk också. Stålet är som vanligt Sandvik 12C27, HRC 58.

Vill man ha något "bättre" så kommer Fällkniven inom kort med en ny modell av F2:n med lite längre blad. Den kommer att finnas i två bladtjocklekar och heter F4 (2,5 mm samt 4,5 (?) mm tjockt blad). Den ena varianten har ett semiflexibelt blad, den andra är av den stela sorten.

Jag har kikat in på Fällkniven sajt och uppgifterna där är något förvirrande. Mina uppgifter kommer från andra källor.

~Paul~
 
Marttiini kör tyvärr med 420J2. Rapala håller sig kvar till Sandvik 12C27. Bara av den anledningen hade jag valt den senare av dessa två om priset är likvärdigt.

Ett ännu bättre val torde vara något ur Frosts sortiment, t ex modellen 7154P. Kniven kostar runt 100-lappen. Det är egentligen en slak/styckkniv så den är lite styvare än de professionella fiskeriknivarna. Torde därför klara av att grovrensa fisk också. Stålet är som vanligt Sandvik 12C27, HRC 58.


~Paul~

e inte martiini och rapala samma sak idag?

frosts knivar på bilden har jag till slakt, dugliga bruksknivar för lite pengar till slakt, men jag gillar fullflexade fiskeknivar till fisket, som sagt, smaken e som baken.. ofta blir fiskekniven liggande i skuffen hela säsongen så man vill ha något billigt, vasst och med handtag som inte blir "halkigt"
 
1. e inte martiini och rapala samma sak idag?

2. frosts knivar på bilden har jag till slakt, dugliga bruksknivar för lite pengar till slakt, men jag gillar fullflexade fiskeknivar till fisket, som sagt, smaken e som baken.. ofta blir fiskekniven liggande i skuffen hela säsongen så man vill ha något billigt, vasst och med handtag som inte blir "halkigt"
1. Jag vet att det här är mycket förvirrande. Det har varit en massa sammanslagningar och omstruktureringar inom koncernen Fiskars/Marttiini/Normark/Rapala.

Faktum är att materialvalet varierar nästan från år till år. Men det som gäller idag är: Normark/Rapala kör till största delen med knivar tillverkade i norden i Sandvik 12C27. Visa modeller är dock tillverkade i Kina i licenserat 12C27. Dessa benämns som "Swedish Stainless".

Marttiini/Fiskars kör med kinesiskt 420J2. Dock har Marttiini någon modell (?) tillverkad i norden i 12C27.

http://www.thenumberone.co.uk/007_marttiini_Rap_knives.pdf

2. Jag gillar det semistela bladet bättre eftersom jag då slipper att bära med mig två knivar. En sådan här kniv klarar nämligen allt från grovrensning till fileande.

~Paul~
 
Jag har ingen koll alls på knivar och material.! Tråden är på över 100 sidor och det blir svårt att söka igenom vilken text som blir relevant för mig.

Kan någon ge några förslag på bra knivar att ha med sig på fisket? Har egentligen bara använt en mora men tycker dem blir lite slöa och gillar inte riktigt greppet i handen på dem.

Alla tips välkomna! Prisklass runt 1000-1500

Utan att vara ett proffs, men vad kommer du att använda den till under fisket?

Vad jag tänker på är att en kniv som används till allt från att spenta tändved, karva grillpinnar, rensa fisk samt kanske klyva vedträn, medest att man bankar på knivryggen med ett annat vedträ.
Det kräver en annan kniv än den som används till att skilja fisk filén från sitt skinn.
 
Nejdå, den "stumma" Fällkniven som jag refererade till klarar dessa två uppgifter galant.

~Paul~

Gissar att det är en vidareutveckling av fällknivens "fiskekniv", tyvärr anser jag att det är ett design mässigt bottennapp med en halvfärdig (i bästa fallet) funktion som fiske och rens/styckkniv.
Ska man med gott samvete kunna ta det pris som fällkniven gör för sin produkt bör den vara marknadsledare!
En kniv som t ex EKA Swede 1000 passar mycket bättre in , till en bråkdel av priset, men den klarar nog inte av att splitta vedträn till elden...
(jisses en knivinlägg utan stållegeringars nummer/benämningar....)
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.