Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jovisst, fast om det redan finns en term så blir det svårt att ändra på den hur mycket man än vill.

Dessutom finns det en risk att man blandar ihop protruderande tånge med sticktånge.

~Paul~

Är termen vedertagen på svenska? Nja. Inte om man googlar på det, då kommer man främst till medicinska artiklar samt denna tråden.
 
OK. Min dröm-bushie är ett mellanting mellan Aurora och Bravo 1. En sådan kniv i 52100 skulle antagligen vara den mest optimala av alla knivar jag kan tänka mig för utomhusbruk. En sådan bör dock vara utrustad med skandinavisk slipfas och konturreliefat G-10 handtag med fånghål och protruderande tånge.

~Paul~

Ja 52100 är ju ett kalas stål. Minns inte nu vilket som är uddeholms variant. Jaha om det är genomgående tånge du menar. Det är vad jag kallar det he he. Det är lite fränt faktiskt. Jag håller på och ska göra ett gäng med knivar som ska ha sticktånge och fullflat slipning och som skaft ska jag ha micarta och G10 bla med blästrad finish och coatad finish.

Seved
 
Är termen vedertagen på svenska? Nja. Inte om man googlar på det, då kommer man främst till medicinska artiklar samt denna tråden.
Protruderande är ett vedertaget uttryck inom den anglosaxiska terminologin. Själv använder jag uttrycket eftersom jag anser att det är mer träffande än den svenska motsvarigheten. Men visst, du har helt rätt i att det inte är ett vedertaget uttryck. Men varför inte bana nya vägar? ;)

~Paul~
 
Ja 52100 är ju ett kalas stål. Minns inte nu vilket som är uddeholms variant. Jaha om det är genomgående tånge du menar. Det är vad jag kallar det he he. Det är lite fränt faktiskt. Jag håller på och ska göra ett gäng med knivar som ska ha sticktånge och fullflat slipning och som skaft ska jag ha micarta och G10 bla med blästrad finish och coatad finish.

Seved
Låter kanon Seved. Jag hoppas på många fina bilder!!

Jag har inte lyckats lokalisera 52100 hos Uddeholm. Ett annat namn för det här stålet är Unified Numbering System (UNS) nr 52986. Som du säger så är det ett kanonstål i samband med just bushies. Vet dock inte om någon tillverkar dem i detta stål.

~Paul~
 
Japp bilder kommer så fort dom är färdiga. Bladen blir i RWL34, CPM154CM och kanske O1.

Nej jag kollade igår och hittade inget hos Uddeholm. Det var nog fn inte där jag hittade det. Ska kolla lite. Admiral steel har det iaf . Nej jag har inte sett nån som gjort dom i det heller. Men det är ju ett populärt stål i US så helt omöjligt är det väl inte. Jag vet att Ed Caffrey brukar använda det. Ja just undrar om han inte säljer det oxå.

Seved
 
Protruderande är ett vedertaget uttryck inom den anglosaxiska terminologin. Själv använder jag uttrycket eftersom jag anser att det är mer träffande än den svenska motsvarigheten. Men visst, du har helt rätt i att det inte är ett vedertaget uttryck. Men varför inte bana nya vägar? ;)

~Paul~

För att det är en jätteful anglicism?
 
Japp bilder kommer så fort dom är färdiga. Bladen blir i RWL34, CPM154CM och kanske O1.

Nej jag kollade igår och hittade inget hos Uddeholm. Det var nog fn inte där jag hittade det. Ska kolla lite. Admiral steel har det iaf . Nej jag har inte sett nån som gjort dom i det heller. Men det är ju ett populärt stål i US så helt omöjligt är det väl inte. Jag vet att Ed Caffrey brukar använda det. Ja just undrar om han inte säljer det oxå.

Seved
Skall kolla in Ed C. Tack för tipset!

CPM 154CM. Menar du det nya pulverstålet eller den gamla varianten på ATS-34?

~Paul~
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.